Дистанционното обучение по време на пандемията се превърна в изпитание за мнозина. Но и в успешен пример за развиване на нови знания и умения, особено при децата със специални потребности.
Именно към тях е насочена и новата образователна платформа, която изграждат от УНИЦЕФ в партньорство с Министерството на образованието. Тя е ще в помощ на децата и родителите в по-малките населени места, където достъпът до специалисти е силно ограничен.
Майката на детето Татяна Илиева разказа: "Ние се преместихме от София тук на село, за да бъде по-спокойно за детето, да може да играе навън и тя се чувства добре тук".
"Много обичам да играя с кокошките, да готвя", споделя и детето.
В пловдивското село Красново семейството на 11-годишната Мария започва нов етап в борбата с аутистичните проблеми на детето.
Проблемите на Мария започнаха, когато стана на 4г, най-много имаме нужда от индивидуален подход, категорична е майка й.
Но често трупат горчив опит. Още в първи клас бързо разбират, че Мария не може да остане в училището, което е на метри от дома им.
"Децата не можаха да я приемат, затова бяхме принудени да отидем в най-близкото училище, което е в град Стрелча, където я приеха много добре, където има три часа ресурсно подпомагане", разказа майката на Мария.
Toтка Трифонова- ресурсен учител: Мария среща затруднения в общообразователните предмети, но музиката и рисуването, както и работата с компютри много й се отдават. С Мария дистанционното обучение се случи много добре, ние много бързо се адаптирахме към новите условия.
В момента абсолютно всички образователни ресурси са неприложими и неефективни за работа с децата със специални образователни потребности.
За да може да работи и с логопед и психолог, Мария посещава и център за деца с увреждания в Панагюрище. От там също изпращат материали на детето във времето на извънредното положение. Така става ясно, че координацията между специалистите и семейството може да се случва и онлайн. Каквато е и една от целите на образователната платформа, която подготвят от УНИЦЕФ.
"Такава платформа много би ни облекчила, защото Мария в понеделник и сряда е в училище, през останалото време би могла с ресурсния учител да ползва тази платформа", смята майката.
И докато Мария рисува, майка й не спира да мечтае: "Да бъде самостоятелен човек, да може да се справя сама в живота".
Автор: Деница Торньова