На 14 май от 4:00 до 8:00 часа София ще бъде блокирана и няма да има градски транспорт, каза столичният кмет
Няма голяма дискусия и ползите от еврото за ясни, пътят е начертан, ние сме се отказали от монетарна политика от 1997 г., поели сме конкретни ангажименти, свързани с еврото при присъединяването ни към ЕС. Така че цялата цена за това да нямаме монетарна политика сме я платили, но не сме се възползвали да бъдем част от тази единна система - това каза в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" кметът на София Васил Терзиев.
"Много пъти е говорено за ползите от еврото - стотици милиони такси от превалутиране, по-висок кредитен рейтинг, по-ниски лихви, възможност за интервенция при нужда, по-добър контрол върху банките. И аз смятам, че това би се отразило доста добре на икономиката в средносрочен и дългосрочен план", поясни той.
На въпрос как би коментирал причините, които са подтикнали президента Румен Радев да поиска референдума и дали зад това не се крие някаква друга политическа цел, кметът Терзиев заяви:
"Редовно се заиграваме със страховете на хората - как ще им вземат спестяванията, как ще обеднеят... По-лесно е да управляваш не със съзидание, а с това да се възползваш от страховете на хората с много пропаганда."
Васил Терзиев посочи, че не би могъл да прецени дали решението на президента за провеждане на референдум е свързано с подготовката на някакъв нов политически проект:
"От години се говори, че г-н Радев ще има негов собствен политически проект, до момента не се е случил. Като се случи, може да го коментираме", каза столичният кмет и добави: "Ползите от еврото са много и се надявам най-скоро да излезе конвергентния доклад и да го приемем догодина."
Във връзка с готвените протести на служителите на столичния градски транспорт, Терзиев каза, че на 14 май от 4:00 до 8:00 часа София ще бъде блокирана и няма да има градски транспорт:
"Ние не сме спирали да си говорим с синдикатите, да търсим решения, но имаме доста големи различия в позициите. От тяхна страна, искането е за 400 лева за тази година върху базовата заплата на абсолютно всички в системата, всички дружества. 500 догодина, 600 по-догодина, което с всички надбавки за прослужено време за стаж, категория, води до по 1,5 - 1,6 на тази сума. Ние това, което можем да си позволим е 5% увеличение, което е около 100 лева върху основната заплата."
Кметът добави, че средната брутна заплата в столичния автотранспорт в момента е около 3900 лева за водачи, а в метрото е 4600 лева, като това не включва 300 лева ваучери за храна.
По отношение на паркирането в центъра на София, Терзиев посочи, че Общинския съвет трябва да реши дали бъдещата "червена зона" да струва 5 лева на час, както и дали електромобили да си плащат за паркиране.
Във връзка с множеството инциденти с тротинетки Васил Терзиев каза, че работят със СДВР за вземане на конкретни мерки:
"Още преди да започнат да се случват всякакви инциденти по други градове, ние знаехме, че това нещо ще е предизвикателство. Така че работим тясно с СДВР и ще предложим план, как да се справим с този проблем, за да не влиза и София в новините с инцидентите. Мислим за нови пространства за каране на тротинетки и нови ограничения в правилата за каране. Когато налагаш ограничения, да дадеш и алтернативи. За нас това е адекватна форма на придвижване, но просто трябва да се правят неправилните места по правилният начин."
Вижте целия разговор във видеото
Депутатите от бюджетната комисия приеха удължителния закон на първо четене (ОБЗОР)