НОВИНИ

Винарска изба от Петричко намери решение на кризата в бизнеса

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
21:30, 16.12.2020
Чете се за: 02:10 мин.
У нас
Слушай новината

Европейският винен пазар е загубил между 10 и 15% от продажбите си. Това показаха преди дни официалните данни на Съюза на фермерите в ЕС.

Огромните загуби за някои винопроизводители у нас, особено след първото затваряне през пролетта, така и последващото стесняване на потреблението, принудиха някои производители на вина да предприемат радикални действия - като една от избите в Югозападна България, която преобръща цялата производствена линия, за да спаси бизнеса си. Така собственикът се пренасочва от продажбата на висок клас вина към по-масовите.

Винарска изба "Златен Рожен" в района на петричкото село Капатово съществува от 10 години. От 1000 декара лозови насаждения в нея с произвеждат годишно около 100 000 литра вино. До април вината се продавали на цени между 10 и 30 лева за бутилка и то основно в ресторанти и заведения у нас.

COVID кризата обаче, принудила собствениците да вземат бързи решения, тъй като продажбите се сринали. Разработили нова серия от 5 вида вина на цена под 10 лева за бутилка.

Мария Стойкова, търговски мениджър за район Югозапад: В една ценова категория, която е по-достъпна за българския потребител, като тук трябва да направим една скоба, че направихме това, щадейки и намалявайки цената максимално от всичко друго, но не и от качеството на виното. Опаковка, етикет и постигнахме един доста добър резултат с идеята да се адаптираме към новата действителност.

Кирил Иванов, технолог на винарска изба "Златен Рожен": Освен интернационални сортове, ние сложихме и местни сортове, като купажите са широка мелнишка и мерло, мелнишки рубин и каберне совиньон, розето ни е от широка мелнишка и санджовезе, бялото ни е от сандански мискет и совиньон блан.

Теодор Осиковски, собственик на винарска изба "Златен Рожен": Инвестициите, които направихме в лозовите масиви тази година, бяха от порядъка на 620 000 лева към 650 000 лева, около 50 000 лева, малко повече, ни струваше пускането на новата серия. Това са етикети, позициониране, брандиране и всички тези останали съпътстващи, както всяка друга серия компоненти, в тях включва едно бяло едно розе и три червени вина изцяло нова визия коренно различна от тази, която е свикнал пазарът да ни приема.

Собствениците на избата кандидатствали по всичките 5 програми за държавна финансова помощ в подкрепа на винения бранш и получили близо 80 000 лева.

Теодор Осиковски, собственик на винарска изба "Златен Рожен": По инвестициите в лозовите масиви там имахме и досключихме договори. Четири програми от тях бяха за преструктуриране и конверсия за изкореняване на стари и засаждане на нови лозови масиви, система за автоматизирано капково напояване, както и подмяна на опорната конструкция. Това беше нещо много важно да покажем на хората, че вдъхваме спокойствие в своя екип.

Мария Стойкова, търговски мениджър за район Югозапад: Още при първата вълна, когато беше първата карантина, онлайн продажбите с тук-там някои магазинни мрежи бяха едно от основните начини за продажба на вино. Ние можем да кажем, че също отбелязахме ръст в точно този тип продажби.

Само за три месеца с вложените инвестиции и с новата серия вина в по-ниския ценови клас под 10 лева за бутилка вино, успели да влязат на пазара в едни от най-големите търговски вериги у нас.

Теодор Осиковски, собственик на винарска изба "Златен Рожен": За печалбите е трудно да се говори, защото все пак това е нова серия, тя е в по-нисък сегмент, по-големи обороти се правят, но маршът на печалбата е по-малък. Но важното е, че сме на пазара, важното е, че работим, важното е, че можем да се похвалим с добри резултати, така че влизаме оптимистично в новата година и се надяваме тя да бъде по-добра за всички.

Оборотите, които прави винарската изба, са от порядъка на 700 000 лева годишно. Тази година очакват лек ръст от 10%, независимо от тежките условия за винения бранш.

Репортер: Елена Чимева

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Кускусът влезе в световното нематериално наследство на ЮНЕСКО
Кускусът влезе в световното нематериално наследство на ЮНЕСКО
Мими Христова с бронз в Белград
Мими Христова с бронз в Белград