Две проверки на проблемната отсечка се направиха днес - от следствието и от пътни експерти, какво показаха?
This is a modal window.
Основен ремонт в отсечката между Радомирци и Телиш, където загина 12-годишната Сияна, е правен последно преди 23 години. И до днес целият товарен трафик за Русе и Видин минава оттам. Две проверки на проблемната отсечка се направиха днес - от следствието и от пътни експерти. Какво показаха?
Последният основен ремонт на отсечката между Телиш и Радомирци е правен през 2002 г. От близо година целият транзитен трафик от Видин и Русе минава от тук. Заради затворения за реконструкция път между Мездра и Ботевград.
Петьо Йотов, кмет на Радомирци: "Всичко се строши, цяла Европа минава оттука. А лятото румънците като тръгнат на почивка в Гърция - тогава вече не се издържа".
"Децата не могат да се приберат от училище, пенсии се дават в момента, здравна служба, до кметството хората не могат да отидат - това е страхотно напрежение за селото".
Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики: "Този път е крайно неподходящ за такъв тежък трафик".
23 години по-късно целият транзитен трафик от "Дунав мост" 1 и 2 е насочен оттук. Причината е, че пътят между Мездра и Ботевград е затворен за реконструкция.
Макар да не е негова работа, а на Пътната агенция кметът на Радомирци кастри дърветата, за да се подобри видимостта по пътя.
Днес следователи взеха проби от асфалта от мястото, на което стана катастрофата със Сияна.
Иво Иванов, началник на "Криминален отдел" в НСлС: "Това е от голямо значение за разследването, свързано е с изясняването на самата асфалтова настилка и причините за това произшествие".
Проверка направиха и от Европейския център за транспортни политики.
Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики: "Това е път с много проблеми, образували са се коловози с почти 10 см дълбочина на места, на други места са около 7 - това е предпоставка за задържане на вода. Вторият проблем - пътни знаци на повече от 10 години, даже имаше знак на 20 години. Третият проблем е липса на светлоотразителност на маркировката. Четвъртият проблем са т.нар. земни откоси, които са затревени и водата по никакъв начин не може да отиде в канавките, което е много съществен проблем".
През годините пътят е изкърпван частично, но се оказва, че сцеплението по кръпките е по-ниско, отколкото по 20-годишния асфалт, набразден от коловози.
Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики: "Не е случайно, че горният слой се нарича износващ слой, той се подменя на определено време, в най-добрия случай на 5 години, като е препоръчително поне на 10 години да се смени този ''износващ слой''.
Докладът от проверката на неправителствената организация ще бъде разгледан и от Националната следствена служба.
Мария Павлова, следовател в НСлС, бивш правосъден министър: "След приключването на проверката - те ще ни предоставят резултатите".
И докато институциите чакат резултати, кметът на Радомирци взема нещата в свои ръце.
Петьо Йотов, кмет на Радомирци: "Да подкастрим клоните, тревата - да има видимост - това е спасяване на човешки живот, за някой може да не е нищо, но аз съм сигурен, че трябва да има добра видимост, да ...но се злоупотребява със скоростта, обикновено с големите камиони, които казах. С тези дронове на колела. Сега се води война, модерна, чуваме с дронове, само че при нас дроновете са на колела, ние къде да се скрием, какви убежища имаме, как да се предпазим".
Очаква се трафикът в отсечката да се облекчи през лятото, когато ще бъде отворено трасето между Мездра и Ботевград.