Водеща Рени Николова: Г-жо Райчинова, неотдавна се проведе една много голяма конференция, като основната й тема беше една наистина много значима за всички български граждани тема, а именно проблемът с имотните измами. Очевидно е, че той продължава да съществува въпреки редица промени, които бяха направени в законодателството. Какво излезе като проблеми от тази среща и какво набелязахте вие като мерки?
И. Райчинова: Това е сериозен проблем наистина и точно за това Министерство на правосъдието заедно със Съюза на юристите в България предприе тази стъпка да се направи такава национална конференция с представители на всички институции и аз мисля, че тя даде един много добър резултат. На първо място няма спор, че в момента има проблеми, които трябва да бъдат решени, за да не може да бъде извършвано подобен род измама. Вторият важен извод е, че институциите трябва съвместно да го направим, тъй като проблемът е многопосочен, той не касае едно ведомство само или само един закон, става дума за комплексни мерки. Комплекси имам предвид и промяна в нормативната база в множество закони и подзаконови нормативни актове. Касае мерки по взаимно сътрудничество и обмяна на информация между институциите, така че да се предотвратява при наличие на сигнал или информация възможността да се извърши имотна измама и разбира се да се предвидят необходимите санкции, като случаи, в които измамата се е случила, които пък от своя страна също имат значението на превенцията към нарушителите и бих казала дори престъпниците в тази област. Разбира се, на трето място стана ясно, че трябва да се предприеме и организационни мерки от различни институции незабавно. Незабавно след тази конференция Министерство на правосъдието предприе една мащабна акция от мерки, за да се предприемат необходимите стъпки незабавно и ако искате мога да ви разкажа за всички неща, които на този етап сме стартирали. В частта на организационните мерки, онова което може незабавно да бъде предприето бих казала радвам се да съобщял ние внедряваме, в процес на внедряване сме на новата интегрирана информационна система за кадастър и имотен регистър. Към днешна дата в 67 служби по вписвания тази информационна система е внедрена. До края на месец февруари имаме амбицията да бъде внедрена във всичките 113 служби в страната. Последна разбира се ще бъде службата в София, тъй като тя е най-голяма и най-трудно в същност прекъсването на работата, за да се внедри системата. Тази информационна система цели няколко ефекта във връзка с имотните измами. Това е всички документи веднъж сканирани и влезли в системата, до която ще имат достъп и съдиите по вписванията и нотариусите да служи като база за сравнение дали това, което се носи като документ пред нотариуса е фалшифицирано или не, като първа стъпка за контрол. Тази система ще осигури задължително възможността да имаме неконтролируемо от който и да е служител разпределение на преписките, които идват за сделки от нотариусите към съдиите по вписванията, така че отново да бъде избегнат субективния момент или не бих искала да допускам изобщо престъпно намерение чрез неконтролируемия принцип на разпределение коя преписка към кой съдия по вписванията ще отиде, тъй като все още сме във фазата на контрола. И в крайна сметка вписването чрез входящия регистър ще осигурява противопоставимостта на този документ на всички останал. Това са малко правни термини, но те са важни, затова наблягам на тях, защото са част от сигурността на гражданския оборот с недвижимите имоти. Втората мярка, която предприехме и според мен е важна, че лично министър Тачева направи проверка на тази най-голяма служба по вписванията в София и са констатирани доста проблеми от техническо, битово и друго естество, така че ние вече от две седмици имаме входящ регистър на сделките и в София - такъв нямаше. Предприели сме стъпки и за закупуване на нова модерна сграда с всичките изисквания за съхранение на подобен род важни документи, нещо, което на този етап в пресата, разбира се, излязоха някои случаи за фалшифициране на нотариални актове със съдействие на различни служители. Искаме това да не може вече да се случва. Това в посока на организационните мерки ние, разбира се, сме в ежеседмични оперативни срещи с камарата на нотариусите, със съдиите по вписванията, защото искаме да уеднаквим практиката по много въпроси. Различната практика по един и същи казус много често създава предпоставки да се възползват недобросъвестните и по този начин да престъпят закона и да се случи имотната измама. Така че това е също част от мерките, които сме предприели. Предприели сме мерки за една голяма работна група с представители на всички институции, които имат отношение към този въпрос имотната измама, в която да отбележим необходимите промени във всички закони и в областта н наказателната материя и на гражданското право и на административното право, както материални закони така и процесуални, за да можем да актуализираме законодателството съобразно новите форми за имотни измами, които се наблюдават разбира се и се анализират. Разбира се да създадем необходимите предпоставки да променим правилника за вписвания, който да гарантира една по-голяма яснота и ред във вписванията и може би някакъв нормативен акт, инструкция, която да създаде правилата за незабавен обмен на информация в случаите между институциите в случаи, в които има сигнал за това, защото имотната измама може да се случи не само чрез пряка кражба с фалшив документ, тя може да се случи чрез фалшив документ използван в търговския регистър, който да придобие дружество, в което има много имоти. Т.е. съзнаваме многопластовата база, върху която трябва да се работи, за да се реши този проблем. Предприели сме също така за мене много важни мерки съвместно с нотариалната камара за създаване на регистри на пълномощните, когато тези пълномощни касаят предоставяне на правото да се разпореждате с чужд имот. Контролът върху тя е важен, защото в практиката се показва, че няма имотна измама, в която да не е участвал пълномощник. И вторият за мене много важен регистър е регистърът на завещанията. Като целта е чрез този регистър ние да станем част и от европейската мрежа на завещанията, което разбира се тези регистри ще бъдат електронни, така ще може да бъде осъществяван и контрол от самите собственици, както и от лица, които са призвани да следят законосъобразността. Така че аз ги маркирам като по-големи направления, те имат в себе си съдържат много подробности. Важно е да се знае, че са набелязани наистина комплекс от мерки и министър Тачева е лично амбицирана да се направи абсолютно всичко необходимо, за да се гарантират гражданите. На мене обаче ми се иска да кажа, че всеки собственик на имот не трябва просто да разчита, че всичко трябва да се случи и да бъде направено от държавата. Трябва той да се грижи сам за своите имуществени интереси също. Какво имам предвид? Позволявам си просто да кажа, че не може безотговорно да се подписват пълномощни и да се дават на всякакви лица да се прехвърлят имоти. Това съдържа в себе си потенциален риск, защото оттеглянето на едно пълномощно е труден факт, а освен това то е трудно узнаваем от онези, на които ще бъде предоставено това пълномощно. Бих казала, че така контролират информацията какво се случва с техните имоти и всяка година като си плащат данъците. Биха могли просто контролно да видят има ли съобщението за данъчните до тях ли е, ако не е до тях какъв е проблемът, а не просто да изоставят този въпрос, защото каквото и да се случи ние имаме една четвърта фаза и това е фазата на съдебния контрол. Аз мисля, че там също има какво да си пожелаем да се случи, т.е. едно по-бързо производство, едно по-високо професионална подготовка на съдиите, които се занимават с тези казуси, така че много са нещата, които трябва да се направят, факт е.
Водеща: Бихте ли казали дали на тази конференция някакви данни бяха изнесени като брой констатирани такива измами и някакъв по-емблематичен случай?
И. Райчинова: Не конференцията нямаше за цел да прави статистика. Имаше за цел да сподели наличието на проблема, да сподели формите на мерки, които трябва да се предприемат. Разбира се, хората в пресата се запознават ежедневно с тези случаи и аз не бих могла да кажа, че има по-силен като емблематичен казус случаят с опита продажбата на имота, който продължава да е общинска собственост. Аз бих казала Драшков, защото той стана емблема на казуса, без да разбира се да изразявам мнение по отношение на това дали той има отношение към измамата или не. Разбира се, има и други случаи, които ... възрастни хора, които по един или по друг начин някой ги е мотивирал да направят пълномощно и след това се оказват на улицата, имота е продаден. Разбира се случаите със заложни къщи, когато е притиснат от необходимост някой да вземе кредит и залага съответно своя имот, дори и да го върне много често се оказват въпреки това имотите им продадени. С удоволствие бих казала, че чрез търговския регистър до сега сме имали само един сигнал, в който става дума за това, че ма опити от лица да прехвърлят търговското предприятие на един субект от едни на други лица с цел да получат имотите, които се намират вътре, но ние сме предприели там съответните мерки. Случаят беше във Варна, за да сигнализираме прокуратура и всички други да стопираме възможността за вписване. Така че това е, без да разказвам конкретен случай в подробности са констатираните форми.
Водеща:А ще се наложат ли някакви промени по отношение на самия имотен регистър?
И. Райчинова: Проектът създаване на интегрирана информационна система за кадастър и имотен регистър е в същност рожба на споразумение със световната банка, така че ние там работим в частта имотен регистър Министерство на правосъдието чрез Агенцията по вписванията и агенцията по кадастър в частта на кадастъра. Разбира се, в един момент тези системи ще се допълват взаимно една друга. На този етап не сме подготвени за това, тъй като не са изготвени кадастрални карти за цялата страна. Това, което е важно е може би в този регистър на този етап в същност ние сме в междинна фаза, съхраняваме данните от старите информационни системи, като вече ги правим достъпни по два показателя, както по отношение на собственика на имота, така и по отношение на имота. Целта е... в един момент най-важния идентификационен момент да е имота и вече той да носи информация за това кой и кога и за колко време му е бил собственик, на каква част от него и при какви условия.
Водеща: Вие всъщност казахте, че се подготвят и промени по отношение на Службата по вписвания, най-малкото от това къде се намира в момента....
И. Райчинова: Там се съхраняват и няма спор, че това място трябва да бъде незабавно променено. Затова и сме предприели стъпки, искрено се надявам март началото на април ние вече да се базираме в нова сграда. Предприели сме стъпки за това, за да може да бъде осигурено правилното съхранение и изключително сериозният контрол върху тези документи. Това е положението към момента. Мерките, които са предприети в момента в Службата по вписванията е да имаме входящ регистър, така че да има следа кой кога какви документи е дал.
Водеща: А допреди как е било?
И. Райчинова: Ами не е имало входящ регистър.
Водеща: Просто така са носени?
И. Райчинова: Носени са така и едва когато постъпят за вписване след като преминат през съдията по вписванията за резолюция, за вписване или отказ за вписване едва тогава служителите вече на Агенцията по вписванията им дават номер, т.е. имало е един междинен период, в който ние не знаем коя преписка след коя следва, което е проблем и този проблем е решен по изрично разпореждане на министър Тачева за категорично и незабавно този входящ регистър беше въведен и пак казвам това ще съчетаем с новата сграда, така че да е невъзможно да продължава това, което е било досега.
Водеща: ...?
И.Райчинова: Вижте сега ние говорим за един сбор от факти, които трябва да се случат, който се нарича фактически състав. След като нотариусът е направил всички проверки по документите дали са се явили лицата, които трябва и дали нагледно са упълномощени той на практика реализира, изповядва сделката на база на онова, за което той отговаря, като гаранция, че това е продавач, че това е купувач и че това е точно имота индивидуализиран. Следващата фаза е съдията по вписванията да се произнесе втори път относно законосъобразността на тази сделка, след като направи необходимите проверки втори път и едва след като той е казал и е поставил резолюция да се впише тогава идва ролята на Агенцията по вписванията, която само изпълнява тази резолюция. Агенция по вписванията не може да създаде документ и не може да го унищожи, тя трябва само да го впише в информационната система, т.е. това вписване съдържа техническа част, всеки лист от сделката ще бъде сканиран и ще влезе в електронната система, след като бъде заключено обработването, имам предвид на компютърен език да не може повече да се пипа в тази партида била имотна партида, та дори на този етап все още да не е свързана с кадастъра никой повече да не може да промени данните в нея. Веднъж въведена тази информация следващия нотариус, който би правил сделка с този имот той ще има достъп до системата от своето работно място и той ще може да виси сканирания нотариален акт, т.е. ако на него му се предостави фалшив документ той би могъл първо да изчете съдържанието, че е едно и също, че страните са едни и същи, че подписът най-малкото зрително съответства или не съответства, той ще може да направи контрол върху пълномощното, което е дадено, защото ще има регистър на пълномощните, в който разбира се, ще бъде вписвано и оттеглянето им, така че той ще може да реагира, ако при него дойде лице и представи пълномощно, което не е вписано в регистъра значи той няма да приеме изповядването на сделката, или ще може да види, че то е оттеглено, пак няма да изповяда сделката. Опитах се на нива да споделя формите и етапите за контрол.
Водеща: Вие бяхте на една кръгла маса, която беше с представители на френския нотариат и френската депозитна каса. Какво мислите за френския опит и приложим ли е той в българските условия?
И. Райчинова: Това нещо трябва да бъде обмислено и може би трябва да бъде въведено и в България. Защо? Тази каса гарантира, тя е каса, но тя няма нищо общо с търговските банки, в смисъл няма търговска дейност. Тази каса гарантира, че този, който плаща, плаща, на когото трябва. Тази каса гарантира, че този, който има по такава сделка да получава пари ще си ги получи в срока, в който е договорено, но тази каса гарантира още две много важни неща. Тя гарантира точното плащане на данъци в посока към държавата и местните бюджети, което гарантира и държавата. Тази каса гарантира възможността за превантивен и текущ контрол върху прането на мръсни пари. Това също е много сериозен въпрос, защото всяко плащане преминало през касата, в касата работят анализатори, има обобщени регистри на хора, които е известно, че биха могли да извършат престъпление или разполагат евентуално с такива пари, т.е. имаме един постоянен контрол на произхода на парите и начинът, по който те влизат в гражданския оборот и аз мисля, че тя има невероятен резултат във Франция. Това, което колегите споделиха там са просто невероятно резултати и много ми се иска този опит да го пренесем в България. Няма пречки това да се случи. Разбира се, тука трябва много сериозно съдействие на Министерство на финансите, тъй като това е финансова институция, но тя има ефект и за хората и за държавата.
Водеща: ...?
И. Райчинова: Министерство на правосъдието участва може би и аз по някакъв начин имам заслуга за това във всички форми, в които се обсъждат за мерки, които трябва да бъдат предприети в областта на измамите с ДДС, защото отново говорим за имуществото на българския гражданин, само че под формата на пари този път. Даже участвахме в едно мероприятие миналата седмица това беше Балканският регионален семинар именно по въпросите за неправомерното възстановяване на ДДС и формите за борба с него, на което бяха обсъдени необходимите законодателни мерки. Форума впрочем беше под егидата на ОЛАФ с представителите на ЕК специално в областта на данъците и контрола върху ДДС, така че там се родиха идеите и подсказаха решенията за необходими изменения в закони, които да осигурят превенцията и борбата с измамите по ДДС в това число възможните варианти събрана информация от ОЛАФ в резултат на ревизиите да бъде използвана като доказателство в хода на едно данъчно производство. За мен това е важно, защото законът може да бъде променен, но е много важно да се говори за средствата, чрез които могат да се доказват тези измами, тъй като много често чисто интуитивно дори да знаеш, че това е измама, като нямаш средствата и инструментите, с които да го докажеш това те лишава дори от възможността да го направиш. Тази конференция имаше и едно много важно измерение, за което аз приветствах лично организаторите, подхода към решаване на тези въпроси не беше просто дай сега да затегнем всички възстановявания по ДДС, който хванем да го вкараме в затвора. Имаше много важен елемент: инструментите за борба срещу измамите и забележете влиянието на тези инструменти върху изрядния бизнес. Т.е. търси се онзи баланс, който да не е просто дайте да ви нарушим едните права в името на другите, а дайте да направим така нещата, че да няма нарушени права и да няма неправомерно възстановено ДДС.
Водеща: Да ви помоля да пожелаете нещо на нашите зрители?
И. Райчинова: Имам нещо, с което бих искала да поздравя и да пожелая на всички, нека да са благословени помислите и начинанията на всеки българин, имаме нужда от това. Весели празници.
Водеща: Благодаря.