„Това правителство дойде на власт, заявявайки ясно че е правителство, което ще носи отговорност. Когато имаше възможност да се направи коалиционна форма още в самото начало, това не се случи поради нашето желание, че ние ще носим отговорност за своите действия. Реформите тръгнаха още от първите дни. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в предаването „Панорама". Той уточни, че правителството е закрило три министерства и допълни:
„Виждате какво се случва в министерство на вътрешните работи. Нали не смятате, че тези резултат, които излизат, са само плод на смяната на един министър? Надявам се, че не си мислите, че това, което се прави е просто едно удобно извинение за бъдещи действия". Министър Плевнелиев уточни, че реформа се е случила и в неговия сектор, където пътната агенция и включително и други ведомства са на негова отговорност.
" Не само, че не бягам от отговорност. Още септември месец аз излязох с конкретни графици. Това друг министър не го е правил. Какво смятам и кога да направям. Реформите продължават и те ще продължават да се случват", категоричен е министърът на регионалното развитие и благоустройството.
Относно антикризисните мерки министър Плевнелиев заяви, че е защитавал тезата, че те първо винаги трябва да са част от една дългосрочна визия и стратегия. „Една антикризисна мярка, за да е успешна, тя трябва да е част от един по-дългосрочен план. Тези антикризисни мерки ги виждам като едно начало на следващите действия, които ще постъпя, защото в крайна сметка по-скоро това са действия за фискалната стабилност на държавата. Само по себе си това е най-важната мярка, която ние трябва да вземем. Ако ни е допуснем финансова нестабилност, практически ние рискуваме много повече".
Следва пълен текст на интервюто:
Водещ Бойко Василев: Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството. Добър вечер.
Росен Плевнелиев: Добър вечер.
Водещ: Г-н Плевнелиев, правите ли реформа? Имам предвид не вас, а цялото правителство, правите ли реформа или се отказахте от нея, както ви обвиниха тази седмица?
Р. Плевнелиев: Вие знаете много добре, че това правителство дойде на власт,заявявайки ясно, че е правителство, което ще носи отговорност. Когато имаше възможност да се направи коалиционна форма още в самото начало, това не се случи поради нашето твърдо желание, въпреки че нямаме и достатъчно депутати в парламента, че ние ще носим отговорност за своите действия. Реформите тръгнаха още от първите дни. Три министерства бяха закрити. Виждате какво се случва в Министерството на вътрешните работи. Нали не смятате, че тези резултати, които в момента излизат, са само плод на смяната на един министър, а и надявам се да не си мислите, че това, което се прави, е просто едно удобно извинение за бъдещи действия. Напротив, ние правим. . .
Водещ: Не, просто все по-малко се чува думата реформа. Все повече се чуват други думи.
Р. Плевнелиев:Искам да ви кажа, че реформа се случи и в моя сектор, където пътната агенция, включително и други съпътстващи ведомства, дойдоха при мен именно за да нося пълната отговорност. И не само
че не бягам от отговорност, а нещо повече - още септември месец
аз излязох с конкретни графици, което друг министър не го е правил, какво смятам и кога да направя. По отношение на реформите - реформите продължават и те ще продължават да се случват.
Водещ: Въпросът е готови ли сте да поемате рискове, г-н Плевнелиев?
Дългото обсъждане не направи ли прословутите антикризисни мерки прекалено компромисни, за да вършат работа?
Р. Плевнелиев: Антикризисните мерки сами по себе си, това, което лично аз защитавах като теза, че те първо винаги трябва да са част от една дългосрочна визия и стратегия. Една антикризисна мярка, за да е успешна, тя трябва да е част от един по-дългосрочен план.
Водещ: А тези са ли?
Р. Плевнелиев: Тези антикризисни мерки, за да бъда абсолютно откровен с вас, ги виждам като едно начало на следващите действия, които ще
постъпят, защото в крайна сметка по-скоро това са действия за фискалната стабилност на държавата, което само по себе си е най-важната мярка, която ние трябва да вземем, защото, ако ние допуснем финансова нестабилност, практически ние рискуваме много
повече. Оттам нататък обаче искам също да кажа, антикризисните мерки сами по себе си те. . . не бива да се счита и не бива да мислим, че просто ние имаме едно правителство и едни 15 министри, които ще свършат цялата работа. Ние сме готови да носим пълната отговорност, но трябва да знаем, че във време на криза и във време на световна криза нации успяват и нации програмират своето бъдеще по различни начини. Виждате Полша, виждате обаче Гърция. Това, което е много важно да разберем - че само постигането на обществен консенсус за това къде искаме да бъдем в дългосрочен аспект, само обединяването на потенциала на нацията, не нейното разнопоставяне, ще доведат до конкретни резултати.
Водещ: Вие обаче как допринасяте за този консенсус, като непрекъснато говорите за предишното правителство? В момента хит са неразплатените договори например. Включително и вие днес говорихте за това във вашето министерство.
Р. Плевнелиев: Това е една част от борбата, която ние водим за промяна на миналото, и според мен е една много сериозна реформа, защото, вижте, когато започват да изникват фактури от чекмеджетата, когато ние сме принудени да подписваме актове за де факто извършени работи преди една година, вие, разбира се, ще си зададете въпроса: защо не са подписани поне актовете по-рано. Хайде, да кажем, че не са разплатени сумите. От тази гледна точка ние виждаме къде сме - в абсолютната липса на финансова дисциплина, а трябва да отидем в нещо много ясно и категорично - европейска държава с европейска администрация, която може да планира в рамките на годината, а, дай боже, и в по-дълъг период. Така че темата финансово необезпечените договори има много по-голям смисъл, отколкото да говорим с едни служители в едни министерства. Тя визира създаването на нови правила и финансов ред. Това е реформа.
Водещ: Сега, една от най-изпитаните антикризисни мерки още от Голямата депресия е ударен строеж на пътища. Може ли обаче България да си позволи това с липсата на финансов ресурс и с това, което казахте преди малко - бюджетните рестрикции?
Р. Плевнелиев: Фокусираме се върху еврофондовете и държавно-инвестиционни заеми. . .
Водещ: Те няма да стигнат.
Р. Плевнелиев: Не бих казал. Вижте, ако погледнете в миналото какви суми са инвестирани в последните 20 години, средностатистически по около 120-150 милиона евро на година в пътния сектор, в момента ние имаме много по-голям капацитет по оперативните програми, но проблемът е, че ние имаме 3 изгубени години. Ние нямаме проекти, нямаме строителни решения, нямаме учредителни процедури, нямаме апликационни форми. От тази гледна точка стартираме не от нулата, стартираме от минус, наваксваме изгубеното време и въпреки това се движим по график. На 3 май правим първа копка на лот 2 на "Тракия".
Водещ: Това ли е. . .
Р. Плевнелиев: Със строително разрешение, с всички необходими процедури, направени така, както повелява законът и европейските правила.
Водещ: Искате да кажете, че това беше. . . така, това ще бъде най-щастливия ви ден.
Р. Плевнелиев: Абсолютно, гордея се, защото между другото. . .
Водещ: Ама не ли, когато я завършите?
Р. Плевнелиев: Вижте, когато я завършим, се надявам да се гордея още повече, защото вие виждате, че, освен че ние спазваме графика, който обещахме, въпреки че обикновено една магистрала, за да се подготви, поне две-три години, ние тези графици ги смъкваме, смачкваме до седем-осем месеца. Но това, което е по-важно, е, че коренно философията на тръжната процедура и философията на начина, по който се направи обществената поръчка, е променена. И вие виждате конкретни резултати. Вижте примерно списание "Индекс пътища", което показва на каква цена се строи коридор 4 в различните европейски държави. Германия - до 19 милиона евро на линеен километър, Румъния - до 27 милиона евро на линеен километър, Сърбия. . . България - пет пъти по-евтино от всички останали.
Водещ: Кратка реплика има г-н Миков. Моля ви, много кратка.
Михаил Миков: Ако бяхме една наистина опозиция, която иска да пречи на управляващите, щяхме магистрала "Тракия" да я коментираме в друг контекст - на законосъобразността, на осигуреността със средства, на непуснатите апликационни форми и, разбира се, някои детайли в процедурата. Но смятаме, че наистина магистрала "Тракия" е национален приоритет и трябва да се направи. Но и вие трябва да отчитате, че не сте заварили гола поляна и да твърдите, че започвате изпод нулата. Защото много неща са свършени. И след вас ще има хора, които вие ще им свършите работата.
Водещ: Г-н Плевнелиев, отговорете и да довършим разговора.
Р. Плевнелиев: Това, което се случва в момента, е наистина промяна на модела. Ние не казваме, че всичко е било лошо. Има договори, които са произведени от предишното правителство, които имат дълбок смисъл, аз го признавам. Примерно такъв е договорът по отношение на енергийно саниране на сгради, което ние искаме сега да направим в една мащабна програма. Но това, което е най-важното, което ние искаме да променим, е моделът, и то не само в дейността на МВР и в дейността на пътния сектор, а всичко останало - не работа на парче. А ето ние примерно излизаме сега с концепция за БГ 2020 в пътния сектор. По отношение на еврофондовете - не просто уплътняване тук и там по картата, там, където една политическа партия има силни позиции. Аз като министър експерт, съм министър на всички общини, те са добре дошли. И вие ще видите след четири години как ще бъдат разпределени еврофондовете - по съвсем друг начин. От тази гледна точка считам, че ние имаме национално отговорна позиция.
Водещ: А дупките, това не е ли националният срам, г-н министър? И може ли този срам да бъде измит?
Р. Плевнелиев: Пътният сектор никога не е приоритиран в последните 20 години. От тази гледна точка ние имаме именно този резултат. Дупките са резултат на липса на технологична дисциплина и на пари, така че да можем да правим елементарни. . .
Водещ:Ами, някои мислят, че там се краде, и то яко, защото колкото
повече се запълва една дупка, толкова повече пари влизат в това.
Р. Плевнелиев: Така е. Аз искам да ви дам пример за най-голямата дупка в България, която струва точно две магистрали.
Водещ: Коя е тя?
Р. Плевнелиев: АЕЦ "Белене". Тя е една голяма дупка, която струва колкото две магистрали. Но това е друга тема. По-важното е друго. . .
М. Миков: Тя е друга тема, но. . .
Р. Плевнелиев: По-важното е друго. . .
М. Миков:. . . сигурно и от вашето управление има такива теми, които могат да бъдат сложени на масата.
Р. Плевнелиев: Когато са приватизирали енергетиката се е получавало това. Когато сега се опитваме да приватизираме пътищата, разбира се, пък стигаме именно до тази тема с дупките. Дупките само по себе си са едно изключително неефективно упражнение, защото и хората са го казали - просто пълним дупки. И в следващия сезон те стават по-големи, а в следващия още по-големи. Затова аз не обещавам тази година, че ще напълня всичките дупки най-малкото защото ресурсът ми е крайно ограничен. Ако предишното правителство 2008 година е имало 421 милиона лева на разположение за текущ ремонт и поддръжка, аз имам 4 пъти по-малко - 117. Но в рамките на този ресурс с приоритет заедно с
областните управи това, което е най-важно ще бъде решено. Оттам
нататък вече идва голямата тема и именно това, което вие питате. Ние подготвяме нова философия за текущ ремонт и поддръжка. Нови договори, които ще минат през обществено обсъждане, браншови организации, за да дадем най-доброто от себе си, така че в следващите три-четири години да има ред, а не да излизат фактурите и не строителните фирми по презумпция да бъдат недоволни, защото никой не им е казал докъде могат да се простират и какво могат да направят.
Водещ: Преди да чуем г-н Миков и вие на свой ред да го репликирате,
искам да ви задам един философски въпрос. Кой е по-важният въпрос - кой е виновен или какво да се прави в момента?
Р. Плевнелиев: Никога лично аз не съм търсил вината. Аз съм положително мислещ човек, който единственото, което се опитва да направи, е да добави стойност - към проектите, по които съм работил, по проектите, които тепърва работя. От тази гледна точка въпросът с
вината не стои. Това, което е важно за нас е да намерим обществения консенсус, да намерим пътя на България и нейната икономика в следващите десет години, защото ние ще бъдем отговорни, това правителство, за програмирането на периода 2014-2020.