Юлиана Колева от ГЕРБ, Десислав Чукалов от Атака, д-р Михаил Михаклов от Синята коалиция и Димчо Михалевски от Коалиция за България коментираха в студиото на „Денят започва" новия изборен кодекс и какво трябва да се промени в него.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗГОВОРА
Водещ Марин Маринов:
Здравейте отново.. . Чухте, така, притесненията, забележките, имаше и позитивни в началото анонси от страна на неправителствените организации за това, че е унифицирано и вече в един кодекс общ се включва изборното законодателство. Сега с гледната точка на депутатите. В студиото сме с Юлияна Колева от ГЕРБ. Добро утро, здравейте. Десислав Чукулов от "Атака". Добро утро. С д-р Михаил Михайлов от "Синята коалиция", добро утро. И с Димчо Михалевски от "Коалиция за България". Здравейте, добро утро и на вас.
Нека да. .. чухте тези, така, опасения, съмнения, има и, така, гледни точки, че това всъщност представлява един механичен сбор от нещо, което до момента го е имало в изборното законодателтсво, че не е някаква революционна, голяма промяна, каквато се е очаквало. Какво представлява това нещо в крайна сметка? Решава ли основните проблеми, свързани с язвите около изборния процес - корупция, купуване на гласове, изборни нарушения, подмяна на цели протоколи и т.н., решава ли проблемите? Да започнем с мнозинството, защото те са автори на текста.
Юлияна Колева:
Първо, никой не е обещавал революционна промяна.
Водещ:
Аз малко засилвам нещата, ама се очаква решаване на проблемите, които има около изборния процес.
Ю. Колева:
Това, което смятахме, че е изключително необходимо и е крайно наложително, е да кодифицираме изборното законодателство в държавата. Това всъщност е отговор на нашето обещание и на нашите виждания за това по какъв начин трябва да бъде кодифицирано това изборно законодателство. Второ, мит е също това, че няма нищо ново и че е механичен сбор изборният кодекс от тези четири закона, чиято материя вече се урежда от кодекса. Има нови неща. Те някак си остават извън полезрението на коментарите и на диспутите.
Водещ:
Има нови, но според някои гласове по-малко се избира, защото повече се назначава, в смисъл районните кметове в населените места до 500 души.
Ю. Колева:
Добре, и за това ще кажа след малко.
Водещ:
В смисъл това си е нововъведение, преференция 20 процента от
пропорционалната листа на парламентарен вот.
Ю. Колева:
Аз благодаря на тези неправителствени организации, които вчера организираха кръглата маса. Тя наистина беше много навременно организирана между двете четения, защото там се чуха предложения, които дават възможност и на нас да направим тази
промяна.
Водещ:
Да, ние ги чухме преди малко. Дайте по същество - ще се приемат ли някои от тези?
Ю. Колева:
Да, да, ще се. . .
Водещ:
Ще се откажете от назначаемостта или. .. защото това е предложение?
Ю. Колева:
От назначаемостта няма да се откажем.
Водещ:
Няма да се откажете.
Ю. Колев:
Не.
Водещ:
20 процента? Няма да се откажете.
Ю. Колева:
Вижте, назначаемостта не играе никаква роля в момента. И вчера на кръглата маса се чуха ясно гласовете, че в момента при сега действащата правна уредба по отношение на местното самоуправление и местната администрация кметовете в районите няма никакво значение. . .
Водещ:
Нямат явни правомощия. . .
Ю. Колева:
. .. дали ще бъдат назначаеми, или избираеми. И тогава защо да са избираеми? Това е въпросът.
Д.Чукулов:
Тоя закон в момента е между първо и второ чете.
Водещ:
Така е, да.
Д. Чукулов:
Той е между първо и второ четене и всички колеги от всички партии, дори независимите, нали, както е процедурата в Народното събрание, имат своето право и своето време да направят промени между първо и второ четене. Нека те да ги внесат. Това, което искам да кажа, че от "Атака" ние сме съвносители на този изборен кодекс. С тоя изборен кодекс твърдо вярваме, че ще направим така, че думата политика да не бъде мръсна дума в България повече.
Водещ:
Убеден сте, че това ликвидира основните пороци и язви, които са . . .
Д. Чукулов:
Да, да, това е целта, това е целта, защото тия 20 години, тоя преход, тоя преход трябва да свърши най-накрая и това е една от стъпките, които ще направим с тоя изборен кодекс, да приключи това.
М. Михайлов:
Въобще не е.
Д. Чукулов:
Защото, само да кажа, извинете, само да кажа, тоя механичен сбор на изборни закони, който някой си мисли, че трябва да направим, това е само в услуга на ето тия двете партии, на БСП и на СДС. Те искат да си продължат да си менкат топката, да си я прехвърлят сини - червени, сини - червени. Сега са едни партии, които не са управлявали досега в България, партии, които не са корумпирани, които не са опетнени и те наистина искат да направят нещо чисто, нещо да променят.
Водещ:
Г-н Михайлов. .. (не се разбира - бел.ред.) за да може да си менкате топките. . .
М. Михайлов:
Май сме сбъркали студиото на БНТ с предизборно събрание някакво.
Д. Чукулов:
Може да сте сбъркали костюма си, но не ми обяснявайте какво сте сбъркали.
М. Михайлов:
Това са смешни доводи, просто несериозни. Значи, българинът винаги мисли на последствията. Сега преди малко вие, вие малко. . .
Д. Чукулов:
Българинът е вашият избирател, българинът . . недейте с такова пренебрежение само за българина да говорите.
Водещ:
Нека да чуем г-н Михайлов. Г-н Михайлов, да.
М. Михайлов:
Гледах преди малко новините ви за Бяла и за трагедията, която се беше случила и сега 4 години за това, което се случва. При нас трябва нещо да се случи и тогава започваме да мислим. Дискотеката "Индиго" и казваме - ах защо това нещо се случи. Избирателният кодекс е точно същото нещо.
Водещ:
В какъв смисъл?
М. Михайлов:
Прави се нещо, което в. .. има 20 години и 4 закона, които казваме добри, лоши работят, работят. Заявка от ГЕРБ имаше преди една година, още по време на кампанията. . .
Водещ:
Да, спомняме си. Сега мина време вярно, ама предлагат проект.
М. Михайлов:
. . . че ще има сериозна промяна. На практика виждаме абсолютно нищо. За мен това е един закон недоносен.
Водещ:
Защо нищо?
М. Михайлов:
Защото нищо няма. Решава ли най-важните неща? Има ли преференциален елемент? Има ли мажоритарен елемент?
Водещ:
Има, ама 20 процента.
М. Михайлов:
Значи няма. Значи нищо. Има ли за общинските съветници преференциален елемент? Има ли?
Водещ:
На местно ниво няма. Аз започнах да отговарям като вносител на проектозакона. . .
М. Михайлов:
Има ли промяна в начина на гласуване? Има ли промяна в начина на гласуване?
Водещ:
Според вас това, което. . .
М. Михайлов:
В смисъл, има ли. . .
Водещ:
. . . като заявка. . .
М. Михайлов:
Има ли електронно гласуване? Има ли машинно гласуване?
Юл. Колева:
Машинно не, ама електронно има.
Водещ:
Това, което е като заявка - професията политик да не бъде вече мръсна дума и тези язви на изборния процес да се ликвидират, според вас това не се осъществява с този. . .
М. Михайлов:
Задавам въпрос: има ли ограничения в регистрацията на местно ниво? Нали бяха заявките, казвахме, най-много продажба, най-корупция имаме. . .
Д. Чуколов:
Ами, ние го искахме и точно вие от "Синята коалиция" не бяхте съгласни.
М. Михайлов:
. . . става на местно ниво.
Д. Чуколов:
Точно вие не бяхте съгласни, от "Синята коалиция".
Водещ:
Добре, нека да чуем от и от г-н Михалевски малко въпроси и после ще чуем отговори от мнозинството. Да.
Д. Михалевски:
Знаете ли, г-н Маринов, целта на изборния кодекс е много важна, тъй като тя избира властта, и когато работихме във временната комисия ние си поставихме за цел наистина да се опитаме освен кодификацията на цялата материя на едно място, наистина да има крачка напред. Защото имаше извървени крачки през последните години. Ще припомня само осветляването на парите за партиите, забраната юридически лица да финансират. И трябваше да продължим напред. И дори само да бяхме постигнали кодификацията, без някакви съществени изменения, защото в крайна сметка един кодекс е продукт на това какво обществото е готово да приеме и какво политиците са готови да приложат в тези 20 години. Оказа се обаче, че направихме много сериозни отстъпки, това е големият проблем. И тук една е декларацията абе, ние искаме да направим така, че политиката да не е мръсна дума, друго е какво пише в кодекса. И аз само ще ви визирам три неща, които са много важни, защото нямаме достатъчно време.
Първото е - няма равни условия за регистрация, вече, на партиите и коалициите. Равни като финал, не равни като старт. ГЕРБ ще завършват с 15 000 подписа и 10 000 лв., ние ще завършваме с 225 000 подписа и съответният брой ресурси. .
Юл. Колева:
БСП се регистрира при същите условия, моля.
Д. Михалевски:
Момент, момент, "Коалиция за България" говоря.
Юл. Колева:
Е, коалицията е друго нещо.
Д. Михалевски:
Момент, момент, "Коалиция за България" едруго нещо, но коалициите по принцип и партиите досега имаха равни условия за регистрация.
Второто важно нещо, което не се говори - ние правим сериозна отстъпка в едно действие, което до тук беше антикупуване на гласове, това е интегралната бюлетина за избиране на народни представители, с аргумента, че, видите ли, няма къде да напишат хората преференцията си. Има къде да я напишат, има много лесно технологично решение, аз вчера го предложих, тук няма да го коментираме. И третото нещо е демотивацията на хората да участват, особено в местни избори, говоря за районните кметове и кметовете на кметства. Какъв е проблемът? Ние предложихме няколко пъти, дори предлагам и тук, в ефир, на колегите, няма никакво усложнение да внесем изменения в правомощията както на районните кметове. . .
Водещ:
Та да им се разширят.
Д. Михалевски:
. . . още повече, ще припомня, че децентрализацията, стратегията и нейният план е приета от правителството и там пише точно това. Значи, не може правителството от едната страна да казва ние ще правим съответната децентрализация на подобщинско равнище, от другата страна с изборния кодекс де факто да казва обратното.
Водещ:
Разбрах ви. Контрааргумент на аргумента, че районните кметове нямат достатъчно правомощия, контрааргумент - да им се разширят правомощията или да се избират.
Юл. Колева:
Да, но ние сега в момента говорим, обсъждаме, приемаме изборен кодекс. За да се разширят правомощията на районните кметове, се изисква промяна в редица други закони. . .
М. Михайлов:
Ще ги направим.
Юл. Колева:
Нещо повече, изисква се една обобщена стратегия наистина за...
М. Михайлов:
Има я.
Юл. Колева:
. . . промяна на териториалното устройство, включително и на страната. Защото това, което колегите говорят, и това, което този кодекс не съумя да реши, се дължи на много различното деление, т.е. не деление, а население в изборните райони.
М. Михайлов:
Ние имаме отговор. Веднага предложихме, с плаващите мандати се решава това нещо. Много просто. Избира се. . .
Юл. Колева:
От една страна. . .
М. Михайлов:
Мандатността се определя от броя на гласувалите в даден район.
Юл. Колева:
Да, така. Изборните райони са аналогични и смятаме, че това е наистина нормалната ситуация изборните райони да се покриват от административните части на страната. В смисъл, един многомандатен район е една област, тделно вече за местните избори се. . .
Д.Михалевски
Това няма общо.
Юл. Колева:
Има много общо. . .
Д. Чуколов:
Това ще стане ясно, когато се направи преброяване.
Юл. Колева:
Има много общо, има много общо. . .
Водещ:
Наистина трябва да има. . .
Юл. Колева:
. . .ние не можем да поемем отговорността в момента да правим цялата тази промяна, за да създадем на районните кметове. . .
М. Михайлов:
Не, кажете, това увеличава ли. . .
Водещ:
Опитвам се логиката да хвана, логиката да хвана. . .
М. Михайлов:
Кажете ми решава ли проблемите с купуването на гласове . . .
Д. Чуколов:
Проблемите с купуване на гласове, проблемът с купуване на гласове. . .
Юл. Колева:
Проблемът с купуването на гласове не се решава от един закон и вие много добре го знаете това. Но в закона са заложени много. . .
Д. Чуколов:
Тоя проблем, извинете, тоя проблем. . .
Юл. Колева:
. . .чисто технически, на пръв поглед дребни промени, които действително водят до елиминиране на. . .
Водещ:
Синият химикал, хиксът, мобифоните, мобилните телефони. . .
Д. Чуколов:
Проблемът ще се реши, проблемите с купуването на гласове ще се разреши тогава, когато се разреши проблемът с хората, които участват на избори. Ние това искахме - на местни избори всички партии от тип море, небе и т.н. да бъдат ограничени по някакъв начин. Тия бизнес партии те всъщност са хората, които участват и хората, които купуват гласове.
Юл. Колева:
Дайте едно конституционно предложение да .. .
Водещ:
Да де, ама тоя закон, тоя закон решава ли го. .. . тоя изборен кодекс решава ли го тоя въпрос?
Д. Чуколов:
Ами, постарали сме се с регистрации и сега между първо и второ четене ще направим. . .
Д. Михалевски:
Вижте, тук обаче има един контрааргумент, тук има един контрааргумент, г-н Чуколов.
Д.Чуколов:
Какъв е?
Д.Михалевски:
Добре, вие казвате тази теза. Тя се обсъждаше между другото много сериозно във временната комисия, обаче не мислите ли, че с въвеждането на намаление на 20 процента на съветниците, което по същество означава вдигане на изборната квота и т.е. по-трудно да влизат различните субекти, давам пример в Бургас, откъдето вие имате прекрасен опит, там основните традиционни партии не успяха да влязат в редица общини, а с това вдигане ще бъде още по-трудно.
Д. Чуколов:
Именно, вие давате пример с Бургас, където са. . .
Д. Михалевски:
Не, давам ви пример само, частичен. . .
Д. Чуколов:
Но нека. .. да, да, това е правилен пример, защото това са общини, които. .. особено по морето, по курортите, знаете там има огромни интереси, огромни интереси, традиционните партии нямат общински съветници. Например в Несебър. . .
Д. Михалевски:
Изборната квота няма ли да пречи още повече, да, изборната квота няма ли да пречи още повече, по-високата квота ще пречи още повече.
Д. Чуколов:
Там говорим за концентриране. . .
Водещ:
Това какво променя, какво променя, ето този изборен кодекс какво променя с тези ....
Д. Чуколов:
Говорим за концентрация. Тук трябва между първо и второ четене, пак казвам, тук всеки от нас трябва да си направи своите предложения и да ги внесе в. .. и да бъдат разгледани. Изчистване. ..
Д. Михалевски:
Само че тук имаме един голям проблем, имаме пет дена, имаме пет дена за...
Водещ:
Толкова ли са, пет дена ли трябва се. . .
Д. Чуколов:
Но тоя изборен кодекс го разглеждаме от една година.
Д. Михалевски:
Ама не, вижте, не така, защото в крайна сметка не е от една година, защото ние го разглеждаме от. .. седем месеца работихме, на 13 септември приключихме с доклада и два месеца имаше възлови въпроси, които в крайна сметка не бяха гласувани във временната комисия, както се бяхме разбрали "за", "против" все пак да се изясним и да имаме достатъчно рано мнение какво ще се случи и какъв ще бъде окончателният вариант, ние го видяхме преди около две седмици, мисля че беше, десетина дена, две седмици окончателният вариант с текстовете - за съветниците, за броя на населените места, прагът, който те ще могат да избират. Вижте, аз разбирам, че ГЕРБ е поел много тежък ангажимент бързо, до края на годината да стане, но вижте, това е закон, кодекс, който избира властта, достатъчно сериозен документ е. Нека тук, и аз ще подкрепя това, което казаха и неправителствените организации, да дадем две или три седмици, спешно да поискаме от Венецианската комисия да даде своето мнение, защото има неща, има доклади, вие самите ги цитирате. . .
Д. Чуколов:
Венецианската комисия. . .
М. Михайлов:
Още един много важен въпрос за имунитета на кандидатите. Значи и Румъния. . .
Водещ:
Да, ще минем, но да ви питам - за Венецианската комисия логично ли е това, което се предлага и от опозицията, и от неправителствените организации, да се прати там този текст?
Юл. Колева:
Аз съм убедена, че има. .. всички препоръки, които биха могли да бъдат направени по отношение на изборното законодателство, са направени.
Водещ:
Т.е. няма нужда да се праща повече, казвате?
Юл. Колева:
Друга е темата до каква. . .
Д. Михалевски:
Ние не сме се съобразили обаче със всичките препоръки, вчера стана ясно на дискусията.
Юл. Колева:
Добре, но. . .
Водещ:
За имунитета казвате. ..
М. Михайлов:
Но има толкова много неща, които бяха поети от ГЕРБ като ангажимент по време на кампанията 2009 г., едното, и г-н Борисов го е заявявал многократно - за падане на имунитета на кандидат-депутатите, записано е, има го, съществува това, че депутатите имат имунитет. Второто, което е. . .
Водещ:
Нека да бъде, нека да бъде. . .
М. Михайлов:
. . .имаше ангажимент, имаше ангажимент от ГЕРБ за изграждане на постоянна администрация.
Юл. Колева:
Защото съществува действително риск и аз го казвам с отговорността на човек от управляващата в момента партия, винаги съществува риск от някакво политическо преследване под формата на наказателно в тези случаи. Най-малкото. . .
Водещ:
Спасяване в кандидат. .. някаква кампания, кандидатите от парламентарна, или да кажем президентска или някаква друга. . .
Юл. Колева:
Не можем да търсим такова спасяване, защото този имунитет важи за хората, спрямо които не е повдигнато обвинение до момента на откриване на кампанията. Тези, за които е повдигнато обвинение, те продължават да са си обвиняеми и спрямо тях продължава да си се вземат мерки.
М. Михайлов:
Ама, и в последната резолюция на ПАСЕ има препоръка
Юл. Колева:
Аз...
М. Михайлов:
...и беше направена към Румъния. Румъния се отказа от имунитета.
Юл. Колева:
Моето лично мнение е да няма такива имунитети, но смятаме като партия и като колектив от мнения, аз не мога да изразявам само своето лично мнение...
Водещ:
Е, де де, вие сте представител на ГЕРБ, да.
Юл. Колева:
... разбира се. Това е становището, заради което беше оставен макар и в ограничени обеми този имунитет.
М. Михайлов:
Но най-важното е ... Най-важното е...
Юл. Колева:
Смятаме, че все още има такава опасност в нашата страна да се злоупотреби.
М. Михайлов:
Между първо и второ четене се променят детайлите. Най-важното в този избирателен кодекс е да може гражданите наистина сами да определят това, което беше казано и от неправителствения сектор...
Д. Михалевски:
Кой да ги управлява.
М. Михайлов:
. .. кой да ги управлява. Тоест в общинските...
Д. Чуколов:
То това е целта, то е естествено...
М. Михайлов:
Е, ама няма го, няма го преференциалният елемент, къде е заложен?
Д. Чуколов:
То префепенциалният...
М. Михайлов:
В общинския.
Д. Чуколов:
Кой преференциален?... Чакайте. В общинския?
М. Михайлов:
Да.
Юл. Колева:
В общинския го няма, да, така е.
Д. Чуколов:
Където в една община се избират с... един мандат се избира с 500 гласа, да кажем. Там, ако сложите преференциален елемент...
М.Михайлов:
Какво ще стане?
Д. Чуколов:
... просто тези избори ще станат пълна пародия, ето това ще стане.
М. Михайлов:
Защо ще стане па. .. Значи нямате вяра във вашите общински...
Д. Чуколов:
Защото тези в листите ще започнат да се пренареждат...
Д-р М. Михайлов:
Ама, значи нямате вяра в общински... ама значи нямате вяра във вашите общински съветници... кандидати.
Д. Чуколов:
Не, не тук въобще не ги поставяйте по този начин нещата. Съвсем реално ви го казвам, че това ще се изроди в пародия.
Д. Михалевски:
Г-н Чуколов, един друг поглед. Мисля, че някъде около 1560 или 70 населени места губят...
Д. Чуколов:
Зависи от общината.
Д. Михалевски:
... в момента между сегашните условия и това... губят правото си. Между другото това са много живи села, които имат средно, аз ги гледах някъде от порядъка на около 300 плюс - минус жители. Това все още са живи села. Ние поради пазарните условия, поради прехода понесоха удари много, няколко пъти го казахме и тук скоро и в това студио. Училища, фелдшери загубиха. Защо в момента им отнемане единственото останалото право? Това е много важен въпрос.
Водещ:
Кажете защо се вдига този праг, защо да не могат да се избират наистина в населени места някои...
М. Михайлов:
Значи, 505 човека могат да избират, а 495 не могат да избират.
Водещ:
... някои не са само от пенсионери. Има такива, които са покрай морето, има доста хора в активна възраст. Защо, каква е логиката?
Юл. Колева:
Е, досега беше 150 могат, а 149 не могат.
Д. Михалевски:
Ама, 150...
Водещ:
Да, обяснете логиката.
Юл. Колева:
Винаги е бил абсолютен този праг.
Водещ:
Каква е логиката? Защо да се назначават кметове там?
Юл. Колева:
В годините този праг има различни стойности.
Водещ:
Така е, вярно е...
Юл. Колева:
Петстотин, двеста и петдесет, триста, сто и петдесет, обратно.
Водещ:
Вашата логика защо е да се вдига нагоре.
Юл. Колева:
Същата приблизителна е логиката като за избора на кметовете на райони. Тези кметове практически не разполагат с. .. първо, с ресурс да водят собствена политика, второ, с правомощия да водят собствена политика. И всъщност те са избираеми, само за да отидат избирателите самоцелно.
Водещ:
Тоест какво - кметът на общината да... дадена партия като владее общината и общинския съвет, тя да си назначи в селата наоколо кметове.
Юл. Колева:
За да отидат избирателите да изберат кмета, но те практически се превръщат в една част от общинската администрация.
М.Михайлов:
Това са демократични завоевания. Те не могат да се зачеркват демократични завоевания.
Юл. Колева:
Добре, ама вижте, не ви ли звучи...
Д. Михалевски:
Г-жо Колева, един контрааргумент, извинявайте.
Юл. Колева:
Не ви ли звучи прекалено лицемерно това. Избираме един кмет и той няма никакви правомощия.
Д. Михалевски:
Ами ето, ето значи, както в момента...
Водещ:
То може ли да стигне до 1000, до 10 хиляди, смисъл може ли да се вдига нагоре прагът?
Юл. Колева:
Е, не.
Д. Михалевски:
... кметовете... Както в момента кметовете непрекъснато атакуват централата власт...
Юл. Колева:
Е, няма как, има конституционна забрана, ще ви кажа как. Извинете.
Д. Михалевски:
Г-жо Колева, както в момента кметовете с основание атакуват централната власт, че трябва да има повече децентрализация, и това е правилно.. .
Юл. Колева:
Съгласна съм с това, да.
Д. Михалевски:
... така същите тези кметове трябва да проявят волята и да направят подобщинска децентрализация и ние, депутатите, трябва да им помогнем в тази сфера. Защото тези хора в населените места, нашите български съграждани, които вероятно са по-малката част от обществото, някъде аз съм ги смятал около 1 милион и 300 хиляди жители живеят в тази населени места, които сега ще пострадат, там те ще могат да усетят и. .. . първо, новите условия, които ще дадем, но и второ, тези в момента тези кметове започват, ще изпълняват дори функциите на "Български пощи", като съкратят сега клоновете, над 1000 клона ще се съкратят в следващите месеци.
Водещ:
Аз да ви питам директно - това удар срещу БСП и ДПС в малките села ли е, и срещу "Синята коалиция" в София, Пловдив, Варна за районните кметове ли е. Това ли е...
Юл. Колева:
Не, защото аз...
Водещ:
... задната мисъл, или?
М. Михайлов:
Естествено.
Водещ:
Не, за даЕ малко да спестя време. В смисъл това ли е идеята?
Юл. Колева:
Вижте, ударът, ако ... Ние не гледаме. .. изборният кодекс не е създаден за тези избори, които предстоят.
Водещ:
Е, така е, да.
Юл. Колева:
Така че аз не знам, този начин на мислене не го възприемам, още повече...
Д. Чуколов:
Това е важното, което трябва да си кажем.
Юл. Колева:
Още повече че в този период ние знаем възхода и паденията на много партии. Защо си мислите, че ние не виждаме?
Д. Михалевски:
Но, г-жо Колева, има едно обстоятелство. Това се променя.
Водещ:
Докато се създаде веднъж, после може да се променя след време.
Д. Михалевски:
Над 500 жители ние сме го играли. Вече веднъж сме го играли и се убедихме, всички се убедихме - и тези, които го предлагаха, и тези, които бяхме против, няма значение какъв е цветът... убедихме, че това не работи. Защо го повтаряме? Нали знаете, историята се повтаря като фарс.
Водещ:
А, тук класиците ... цитирахте, да.
Д. Чуколов:
Важното е да се каже за този изборен кодекс следното - че трябва да се направи този изборен кодекс достатъчно рано преди изборите, защото тук аз съм сигурен...
Водещ:
Това е така.
Д.Чуколов:
... че ще има обжалване и в Конституционния съд, което е от БСП, сигурно от "Синята коалиция" и от ДПС при всички положения ще го подадат, защото трябва да се направи и да се каже - това са правилата, достатъчно рано е.
Водещ:
Повече да не се променя.
Д. Чуколов:
От "Атака", което, така, със задоволство искаме да отбележим е, че просто тези автобуси, които идват от Турция, това гласуване, което... този изборен туризъм всъщност отпада. И също отпада и вътрешният туризъм, защото с тази ранна регистрация...тази ранна регистрация, която се прави в тези общини, за които говорихме - по морето, по курортите, в планинските и т.н., тази ранна регистрация ние сега между първо и второ четене ще предложим 18 месеца да бъде, първо гласоподавателят да бъде регистриран и тогава да може да участва за избори.
Водещ:
Застъпниците остават обаче нали?
Д. Чуколов:
Вижте, защото вече има хора, които се регистрират по тези общи линии.
М.Михайлов:
Ограничихме ги.
Д. Чуколов:
Сезонни работници и т.н. Има хора, които. .. те вече са регистрирани там и са готови да участват на тези избори. От... Това ще отпадне.
М.Михайлов:
Прекрасна...
Водещ:
Г-н Михайлов се усмихва, да.
Д. Чуколов:
Това ще отпадне... Пак ви казвам, изчистване на изборния процес - това е важното.
Водещ:
Продължавате да не вярвате на...
М. Михайлов:
Хубаво е наистина това, защото те е хубаво да се декларират нещата, но важно е какво се прави, какво се взима като решение. Това е най-важното. Важни са текстовете, които са дадени, и текстовете какво правят? Те... колегата го каза преди мен - текстовете ограничават реално коалициите. Значи явно е, че...
Д. Чуколов:
Ама, то това ви е болката.
М. Михайлов:
Погледът е посочен - и финансово, и във времето, и първо регистрация на партии, след това на коалиции, скъсяване на сроковете. Значи, няма... Един кодекс трябва да решава максимално участие на гражданите в избирателния процес...
Водещ:
Според вас е насочено...
М. Михайлов:
... на партиите и на коалициите.
Водещ:
... подтексът е насочен към вас.
М. Михайлов:
Естествено. То е съвсем прозрачно към кого е насочено.
Д. Чуколов:
Само да ви кажа, светът не се върти около "Синята коалиция".
Юл. Колева:
Сега...
Д. Чуколов:
Никой не се занимава точно дайте на "Синята коалиция" или на БСП да направим някакво... .
Д. Михалевски:
Вижте, има един такъв въпрос, който е много съществен за коалицията и партиите. Защо... Извинявайте, г-н Михайлов, защо, когато говорите за равен старт, аз ви казах, че той е равен старт, но не е равен финал на регистрацията, правите едни и същи условия за финансиране на партиите и коалициите, а още повече ги вдигаме двойно праговете? Няма логика. В едното така ще бъдем, т.е. в различна степен, а после и във финансирането ще бъдем равни, партиите и коалициите. Тук има неща, които ни притесняват. И това, което каза г-н Чуколов, е прекрасно - кодексът достатъчно рано, правилата и дотук никой не може да възрази. Само че, когато тръгваме да отстъпваме от достигнати стандарти вече в политиката, в изборното законодателство, и то стандарти, извоювани с болка, с история, с време от хората и от партиите, тук вече не сме съгласни.
Юл. Колева:
За кои стандарти говорим?
Водещ:
Добре...
М. Михайлов:
И най-важното - избирателният кодекс не трябва да решава проблемите на партиите и коалициите. Той се пише не заради нас...
Д. Чуколов:
Да решава проблемите на гражданите.
Водещ:
Според вас това става, така ли?
М. Михайлов:
... а той се прави, за да решаваме гражданите как те да участват по-активно. И затова предлагаме преференциите, затова предложихме и машинно гласуване, за да се премахне контролираният вот, затова предлагаме и интернет да няма само в шест секции.
Д. Чуколов:
Вижте, само да...
М. Михайлов:
Сериозните неща...
Водещ:
Да, вървим финал.
Д. Чуколов:
Едно изречение.
Юл. Колева:
Интернет гласуването е въведено и това е...
Д. Чуколов:
Едно обобщение. Интернет гласуването, хиксчето, "чавката". Това са неща, които са детайли. Важното е, че този закон просто се прави от партии, които досега не са участвали във властта, и партии, които нямат намерение да лъжат своите избиратели, въобще да... Вижте, това са факти или детайли.
Водещ:
Секциите в чужбина детайл ли са?
Д.Михалевски:
Г-н Чуколов?
Д. Чуколов:
Ето, вижте само кои са - БСП и СДС.
Водещ:
Секциите в чужбина.
Д. Чуколов:
Вижте ги само как си бърборят.
М. Михайлов:
Ама, само... Нека да го знаят.
Водещ:
Не, сега, защо бърборят, защо бърборят? Казват аргументи.
Д. Чуколов:
Как в един глас си говорят. На глас си го казват.
Водещ:
Казват аргументи.
Д. Чуколов:
Това е цялата разлика. Това е разликата.
М. Михайлов:
Г-н Чуколов, само...
Д. Чуколов:
Синьо-червената мъгла, статуквото.
М. Михайлов:
Зрителите...
Д. Чуколов:
Това е, няма какво.
М. Михайлов:
Не, не, зрителите да знаят едно нещо... Ама... Сериозното, отговорността... Само да ви кажа.
Водещ:
Да, с едно изречение, защото влизаме и ще ни се карат. Влизаме в новините.
М. Михайлов:
С едно изречение. По време на изготвянето на този кодекс имахме над 50 заседания на работната комисия и т.н. Аз и, нали, г-н Михалевски сме участвали, няма почти заседание, което да сме пропуснали. Г-н Чуколов участваше...
Д. Чуколов:
Участвал съм, да.
Водещ:
Нека не изпадаме в такива детайли.
М. Михайлов:
Не, не, ама, не, детайли е, заинтересова, защото лицемерието е, точно това лицемерие - да дойдеш тук и да твърдиш...
Водещ:
Разбрах ви. Финал, да, финал и после финал от ГЕРБ.
М. Михайлов:
... а всъщност да не участваш в нито едно заседание... не си участвал в нито една заседание.
Водещ:
Обобщаващо изречение.
Д. Чуколов:
Вас не съм виждал.
Д. Михалевски:
Важно е политиците да не си представят политиката като прехвърляне на топка.
М.Михайлов:
Това е. Точно.
Д. Чуколов:
Синя и червена топка, ето, това се...
Водещ:
Добре. Остава... В смисъл, между първо и второ четене ще има ли нещо, така, сериозно като промяна? Възнамерявате ли да направите, това, което чувате...
Юл. Колева:
Предполагам, че ще има...
Водещ:
... от неправителствени, от опозиция?
Юл. Колева:
... да, имаме доброто намерение да съобразим една сериозна част от...
Водещ:
Коя? Коя? В смисъл нещо конкретно кажете.
Юл. Колева:
Не. Не, не мога да кажа, наистина не мога.
Водещ:
А, още...
Юл. Колева:
Това е въпрос на решение.
Д. Михалевски:
Ние днес ще внесем... Днес ще внесем искане за удължаване, така че...
Юл. Колева:
Още не са внесени всички предложения...
Д. Михалевски:
... надявам се да бъде...
Юл. Колева:
... за да мога аз да ви кажа какво...
Водещ:
Темата остава открита. Добре, благодаря ви.