Има основания за тревога за цените на горивата. Така оцени ситуацията транспортният министър Александър Цветков. Той допълни, че държавата не може да променя акциза за горивата, защото това изисква разрешение от всички останали страни-членки на ЕС. Затова сега се търсят вътрешни резерви. По отношение на железниците Цветков посочи, че в момента се извършва дълбока реформа и финансово стабилизиране и прогнозира, че до две години компанията ще излезе на печалба.
Александър Цветков - министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
- Акцизът на дизела и на бензина в България е еднакъв. Такъв е договорен с Европейската комисия. Защо така е договорен? Според мен това е въпрос на недоглеждане. Въпрос на лоша преценка. В повечето страни на ЕС акцизът на дизела е с около 30 % по-нисък от този на бензина. Ако сега акцизът на дизела беше 30% по-нисък от този на бензина, това щеше да е глътката въздух за всички. Това за да бъде предоговорено с Брюксел, означава да преподпишем договора за присъединяване. Това на практика в момента не може да се предоговори.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО
Александър Цветков:
Добро утро.
Водеща:
Предполагам, че пътувате с колан, нали така, и на предната, и на задната седалка...
Ал. Цветков:
О, да, винаги с колан. Даже мога да ви кажа една случка от последната неделя. Пътувам със семейството си в колата и ме спира катаджия. Спирам вдясно, през това време катаджията оглежда колата, винетката, гражданска отговорност, преглед, минава, поглежда отпред коланите, поглежда - и децата отзад с колани. Аз понечвам да му дам документи, той каза, е толкова сте редовни, че няма накъде повече, и си замина.
Водеща:
А позна ли ви, че сте министърът, или?
Ал. Цветков:
Не знам дали ме позна, ама...
Водеща:
Но познава вас, един редовен шофьор.
Водещ:
Е, това е хубаво.
Ал. Цветков:
Да.
Водеща:
Това е хубаво.
Ал. Цветков:
Аз и моето семейство сме абсолютно изрядни в това отношение, стриктни. Децата ми са се научили отдавна и слагат колани, така че...
Водеща:
Добре, това е много хубаво.
Водещ:
Чудесно.
Водеща:
Ами, с цените на горивата все пак да започнем разговора.
Водещ:
Те май се движат без колани в момента, без спирачки...
Водеща:
Да, цените са без колани...
Водещ:
Да се пошегуваме.
Водеща:
Кажете откровено, наистина според вас основателни ли бяха неделните протести на шофьорите срещу високите цени на горивата, или и вие като премиера Борисов сте склонен да пратите протестиращите да викат пред портите на либийския лидер Муамар Кадафи?
Ал. Цветков:
Вижте, основания за тревога от страна на превозвачите има, разбира се, защото повишаването на цената на горивата ги изправя пред много сериозна ситуация. Ефективността на транспорта е доста ниска в момента в страната, тъй като при бума на строителството, при... през последните години много, много техника се купи, много камиони се взеха на лизинг. Сега тези превозвачи нямат достатъчно работа, за да запълнят капацитета на тази техника, която имат. Разбира се, при спада на икономическата активност това се отразява веднага на транспорта. И, разбира се, едно малко повишаване на горивата вече поставя тези превозвачи в изключително тежка ситуация. Вътрешните резерви на фирмите просто са изчерпани. Затова наистина трябва да потърсим всички възможности да повлияем по някакъв начин на цените. Ясно е, че голямо повлияване и драстична разлика не може да има. И защо е така? Защото цената на международните пазари
расте непрекъснато нагоре. Такава, каквато е на международните пазари, такава ще бъде и в България. Не е възможно да има разлика от това, независимо откъде се внася нефтът, дали от Русия, от Либия или от някоя друга страна. Цените на петрола са почти еднакви в световен мащаб, затова има фиксирани, затова има борсови цени в света и съответно ние внасяме на такива цени, на каквито се внася и в останалите страни, когато внасяме.
От друга страна, имаме ангажименти към Европейския съюз. Акцизните ставки, те са в момента на най-ниското ниво, това, което сме договорили като стъпаловиден график. Оттук ние не можем да мръднем. Всяко мърдане на този акциз надолу означава, че ние трябва да вземем съгласието на всички останали страни - членки на Европейския съюз. За някои от тях означава дори и референдум. Това просто е кауза пердута, това е невъзможно да се случи. Щом искаме да сме членки на Европейския съюз, разбира се, и някои ограничения ще трябва да ги преглътнем. От друга страна, странно е, че цената на дизела и цената на бензина са в такова съотношение. България може би е една от малкото страни, в които дизелът е по-скъп от бензина.
Водеща:
Вие как си го обяснявате това?
Ал. Цветков:
Много просто.
Водеща:
Как?
Ал. Цветков:
Много просто.
Водеща:
На какво се дължи тази диспропорция?
Ал. Цветков:
Тази диспропорция се дължи на това, че акцизът на дизела и на бензина в България е еднакъв. Такъв е договорен с Европейската комисия. А защо така е договорен, според мен това е въпрос на недоглеждане. Това е въпрос на лоша преценка. В повечето страни на Европейския съюз акцизът на дизела е с около 30 процента по-нисък от този на бензина. Ако сега акцизът на дизела беше 30 процента по-нисък от този на бензина, това щеше
да бъде глътката въздух за всички, глътката въздух и за българските превозвачи.
Водеща:
Може ли това сега да бъде предоговорено с Брюксел?
Ал. Цветков:
Не, пак казвам, и това, за да го предоговорим с Брюксел, означава да предподпишем договора за присъединяване. Това означава с всяка една държава, това означава в някои от държавите, които, такъв акт трябва да се случи, означава референдум. Така че това на практика в момента не може да се случи, не може да се предоговори. Изобщо не е реалистично да го
говорим. Затова заедно с превозвачите, които наистина са изключително конструктивни, те не предлагат неща и не искат неща, които не могат да се случат, те отлично знаят това нещо. Затова търсим някакви вътрешни резерви, такива, които зависят от България, от българското правителство. Едно от тях е възможността да се премахне биодизелът като компонент. И тук имаме ангажименти към Европейската комисия, и тук има регламенти. Но ние се опитваме това нещо да го... все пак някаква гъвкавост да проявим и тази компонента дали ще я..
Водещ:
Десет процента май е сега, колко беше...
Ал. Цветков:
Не, 4 процента...
Водещ:
А, четири.
Ал. Цветков:
...е компонентата на биодизела в целия дизел. Тази компонента ако се премахне от дизела и стане чист дизел, означава 10-15 стотинки, различно, в зависимост от това каква е...
Водещ:
А тук какви са изгледите според вас да получим това разрешение?
Ал. Цветков:
Не, това не се нуждае от разрешение от Брюксел.
Водещ:
А как...
Ал. Цветков:
Ние ще го съгласуваме с Брюксел, но за това решение трябват вътрешни разчети, съответно пък тази компонента да бъде към т.нар. червена нафта, която е за селскостопански нужди, освободена от акциз, или по някакъв друг начин, тъй като смисълът на тази компонента е да се стимулират горивата от
възобновяеми енергоизточници.
Водещ:
Добре, но нека все пак и до болното място да стигнем. Вие маркирахте общата рамка, конюнктурата при котирането на световните пазари на горивата, тези отношения наши с Брюксел, обаче ето, вашият колега икономическият министър казва, най-нисък акциз, нали така, в Европейския съюз, както вие казахте, и вероятно твърде високи производствени цени от страна на производителя в България. Това е болното място.
Ал. Цветков:
Ами, вижте, дали е висока цената на производителя или не, аз разполагам с различни данни, разбира се, от страна на разчетите и сравненията с другите страни. Аз не зная дали може механично да се направи такова сравнение. Да, цените са различни, но в крайна сметка и условията също са различни за производството, и производствените мощности също са различни. Така че аз не мога да се произнеса абсолютно категорично дали наистина е по-висока,
отколкото е нормално да бъде. Аз имах среща, разбира се, и с "Лукойл", с г-н Златев, видях и техните разчети. Смятам също, че има доста отговорна позиция от страна на "Лукойл". Така че може би балансът е някъде по средата.
Водеща:
На вас не ви се влиза в този задочен спор с Валентин Златев, в който влезе министър Трайков.
Ал. Цветков:
Не, вижте, държавата не може да наложи на частна фирма какви да бъдат нейните печалби, какви да бъдат...
Водещ:
Това безспорно е така.
Ал. Цветков:
...разходите й и т.н., изобщо цялостната й политика. Това не е нормално явление.
Водеща:
Втората мярка обаче да прокоментирате за минута-две - махането на акциза на биодизела. Там какъв ще е ефектът?
Ал. Цветков:
Това е, както се казва, вариант Б. Тоест, ако вариантът с отпадането на компонентата биодизел не може да сработи, тогава вече вървим към премахване на акциза върху тази съставка. Така че това е всъщност вариант на тази мярка, която в момента проучваме и правим разчети. Всеки ден се работи в много тясно сътрудничество с финансите, с превозвачите, с производителите и търговците. До вторник ще имаме категорични резултати и ще се обединим около тези мерки. Другият вариант, другата мярка също,
по която работим, е тази тежест, която произтича от необходимостта да се поддържа резерв. Това също утежнява. Това също натоварва цената с няколко стотинки. Ако това може да бъде поделено като ангажимент между държавата и между вносителите и търговците на горива, тогава съответно ще падне също с няколко стотинки.
Водеща:
Сега, днес обаче ние с Андрей преди минути правихме преглед на печата. Колегите от вестник "Сега" обаче наричат тази трета мярка абсолютно скандална схема и твърдят, че това ще струва на държавата десетки милиони левове.
Ал. Цветков:
Ами, аз не знам те как са го направили този разчет, след като дори и във финансовото министерство този разчет не е направен. Значи, вероятно те тичат пред вятъра и имат някакви изпреварващи сметки. Не мога да ги коментирам.
Водещ:
А идеята за някакво облекчаване на алтернативни, така, вносители на горива в България?
Ал. Цветков:
Да, това беше въпрос, който се повдигна също на срещата. Превозвачите предлагат някакъв облекчен режим на внос на горива за собствени цели.
Водещ:
Които те да си осигуряват.
Ал. Цветков:
Тоест със заплащане предварително, на границата или още преди вноса, на всички акцизи и данъци и съответно вноса за собствени нужди на техните бензиностанции. По този начин те смятат, че това ще облекчи ситуацията и те ще могат да подбират съответно по-евтино гориво. Дали това е възможно и как точно ще стане, има среща с ръководството на Агенция "Митници" да се уточни какво може да се получи, така че, разбира се, да не отключим контрабанда по този начин.
Водеща:
Министър Цветков, поискахте от Комисията за защита на конкуренцията да провери дали има картел при горивата миналата седмица. Откровено, вярвате ли в ефективността на тази мярка? Горе-долу скоро, през 2009 година, комисията се произнесе, че такъв картел няма, освен това една такава проверка може да продължи доста дълго време.
Ал. Цветков:
След като има съмнение, че такова картелно споразумение може да съществува, длъжни сме да го проверим дали е така. А това, че в 2009 година е имало проверка и тогава не е имало такова споразумение, според мен не изключва възможността към днешна дата да има такова споразумение. Аналогията е същата като презумпцията за нарушение. Ако някой не е нарушил закона през 2009 г., не означава, че днес не го е нарушил.
Водеща:
Какви обаче според вас са разумните срокове за финализирането на тази проверка?
Ал. Цветков:
Аз смятам, че комисията би трябвало да се произнесе в най-скоро време, тъй като, ако тази проверка продължи месец, два, или три, това наистина няма да има смисъл. Сега е важно да излязат резултатите, затова аз, така, се надявам, че те бързо ще приключат проверката и буквално до дни или седмица да извадят резултати.
Водещ:
Доколкото разбирам от вас, не е фиксиран краен срок, в който те трябва да излязат...
Водеща:
Няма.
Водещ:
Няма. Добре.
Ал. Цветков:
Комисията е независим орган и аз не мога да влияя върху сроковете на тази проверка.
Водещ:
Последно исках да ви попитам, все пак отказахте ли се от идеята си при форсмажорни обстоятелства, нали такава беше формулировката, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране да слага някакъв лимит на цените на горивата?
Ал. Цветков:
Разглеждахме и този въпрос, но важно е да се знае, че за да регулира държавната комисия цените и на горивата, това трябва да бъде законово регламентирано. Тоест това е една мярка, която евентуално, евентуално казвам, при възможност може да сработи, но тя не е краткосрочна, не е сега. Ние говорим за спешни мерки и затова правим тези бързи срещи, бързи разчети, така че, ако направим това, още от следващата седмица буквално...
Водещ:
Да може...
Ал. Цветков:
...да се отрази на горивата.
Водещ:
Да има ефект, да.
Ал. Цветков:
Но ако тръгнем сега законите да променяме, всички механизми, това означава, месеци наред може да няма и въобще смисъл от тази мярка.
Водеща:
Всъщност вчера Ангел Семерджиев отвърна, че оглавяваната от него комисия не възнамерява да се занимава с контрол на цените на горивата.
Ал. Цветков:
Аз смятам, че в момента не е навременно да го разглеждаме това като вариант.
Водеща:
Добре. Да направим едно обобщение, за да преминем към другата важна тема - за Българските държавни железници. Сега, държавата прави някакви усилия да сложи известни юзди на горивата. Знаете обаче какво мислят голяма част от икономистите. Те твърдят, че дори това е вредно и че напомня за едни отминали времена.
Ал. Цветков:
Юзди на горивата не, по-скоро трябва да облекчим ситуацията и налози, които се плащат, да бъдат спестени на българските граждани, защото цената на горивата пряко влияе не само върху транспорта, а върху крайните цени на всички стоки в държавата. И тук не става въпрос сега за регулация на цената, за някакво ограничаване на пазарните механизми, а това са компоненти, които могат да бъдат спестени на всички нас. Така че аз не смятам, че това има такъв икономически ефект, какъвто вие казвате.
Водеща:
Добре. Сключихте примирие със синдикатите и стачката в БДЖ беше избегната. Къде обаче е гаранцията, че след месец, два или три БДЖ отново няма да е в предстачна готовност?
Ал. Цветков:
БДЖ има два пътя възможни на развитие. Единият път е пътят на реформата, модернизацията и финансовото стабилизиране, по който сме тръгнали. Другият път е фалитът. Среден път няма. Защото през 2009 г. БДЖ беше във фактическа неплатежоспособност, в състояние на фалит. Оттогава насам с много крути мерки по отношение на разплащания, по отношение на финансова дисциплина и т.н. успяхме и запазихме социалното спокойствие в компанията, запазихме компанията да функционира. Тя можеше да фалира още през 2009 г. Всъщност по всички икономически логики, разбира се,
тя трябваше да фалира през 2009 г. Но оттогава насам всички работещи в компанията получават редовно възнагражденията си, получават социалните си придобивки и компанията функционира добре. Направихме план за преструктуриране. Много дълбока реформа тече в БДЖ. Ще получим, това аз вече не го подлагам на съмнение, тъй като ние много сме напреднали в преговорите, заем от Световна банка. С този заем ще подпомогнем тази реформа тя да се случи и БДЖ не само ще бъде стабилизирана, БДЖ ще бъде
компания на печалба до две години. Това са финансови показатели, които не само са тройно проверени дали са реалистични, а онзи ден имахме среща в Европейската комисия с представителите на Европейска комисия, на Световна банка и българската страна. Европейска комисия категорично подкрепя тази реформа и това, което правим в българската железница, защото това е единственият път. Синдикатите абсолютно са наясно с този факт. Синдикатите подкрепят реформата и това, че ние се споразумяваме с тях, не означава, че няма да има намаляване на персонала, не означава,
че няма да вървим по този път точно.
Водеща:
Факт кога ще е този заем от Световната банка?
Ал. Цветков:
През май месец очаквам да бъде одобрен от управителния съвет кончателно заемът, за да може да тръгнат плащанията.
Водещ:
Много амбициозни във финансово отношение инвестиционни планове имате. Най-напред в какво ще инвестирате, защото знаем, че има големи проблеми и с вагоните, и с локомотивите?
Ал. Цветков:
Първите траншове, които ще дойдат по тази линия, ще бъдат за разплащане на текущи задължения, на забавени заплащания, плащания към банки, защото банките са с големи просрочия. БДЖ има натрупани огромно количество кредити, над половин милиард. След това ще разплатим и на доставчици, ще направим най-необходими ремонти. Вече имаме направена процедура за капитални ремонти на над 100 вагона. Така че по всички линии...
Водещ:
Да, това, за това ви питах.
Ал. Цветков:
...по всички линии стабилизираме БДЖ, така че да работи нормално.
Водеща:
Мисля, че синдикатите в хода на предупредителната стачка ви... задочно ви зададоха въпроса къде е гаранцията, че няма да се повтори ситуацията от 1997 г., когато, и тогава беше взет заем от Световната банка, вярно, по-малък, малко над 300 млн. долара, и ефектът не беше особено голям.
Ал. Цветков:
Ами, сега ще ви кажа. Този план за преструктуриране, за първи път има такъв предварително разработен план. За първи път този заем ще бъде за подкрепа на политиката на реформи в БДЖ. Неслучайно направихме и тази среща в Европейска комисия съвместна със Световна банка, защото цялостното развитие на сектора и всички инвестиции, които правим с помощта на Европейската комисия в инфраструктура, а това са над 1 млрд. в железопътна инфраструктура, са абсолютно тясно обвързани със състоянието на БДЖ. Ако БДЖ го няма, този 1 млрд., който Европейската комисия ще даде и ще инвестираме в железопътна инфраструктура, става абсолютно безпредметен. Така че затова казвам, планът е тройно проверен, наблюдава се всяка негова стъпка и ежемесечно следим резултатите от това, което се случва. Така че няма никаква опасност, синдикатите вече са убедени в
това.
Водеща:
Последен въпрос. Миналата седмица колегите от в. "Труд" ви попитаха кой се страхува от частния влак.
Ал. Цветков:
Никой. Никой. Не само никой не се страхува от частния влак, дори го желаем. Разбира се, ако има такъв интерес от страна на частния бизнес, ние сме готови веднага да отворим пазара, стига, разбира се, този интерес да е налице. Не само че не се страхуваме, даже и желаем да има такава конкуренция.
Водеща:
Добре, благодаря ви много за този разговор. Това беше министър Александър Цветков, гост на "Денят започва".