ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Приоритетите пред властта

bnt avatar logo от Таня Илиева, Иво Никодимов
A+ A-
Чете се за: 02:41 мин.
У нас

Оставката на правителството, политическата криза и предсрочните избори предизвикаха не малко притеснения. На фона на тежките преговори в Европейския съюз за субсидиите през следващия програмен период - представители на бизнеса и на местната власт са обезпокоени има ли риск за европейските пари за България.

приоритетите властта
Оставката на правителството, политическата криза и предсрочните избори предизвикаха не малко притеснения. На фона на тежките преговори в Европейския съюз за субсидиите през следващия програмен период - представители на бизнеса и на местната власт са обезпокоени има ли риск за европейските пари за България.

2013-та е критична - трябва както да се плащат, така и да се договарят европари за в бъдеще - определението не е мое, а на министъра по управление на евросредствата в оставка - Томислав Дончев.

До края на тази година трябва да бъдат разплатени 65% или 3, 5 млрд. лева европейски средства и съфинансиране. Опасност за вече сключените договори - няма - те вървят по определена схема. До края на годината обаче изтичат два важни срока по отношение на следващия програмен период, за който България договори реално над 15 млрд. евро.

Единият срок е в средата на май - дотогава България трябва да посочи предварителен вариант на механизмите, по които ще се харчат европарите. Към края на 2013-та държавата ни трябва да е напълно готова както с договора за партньорство, така и да са разработени оперативните програми.

Томислав Дончев - министър по управление на еврофодовете в оставка:
- Администрацията е подготвена да посрещне всички предизвикателства и с процеса на плащане, и с процеса на изпълняване на сключените вече договори, както и да върши експертна работа и в процеса на договаряне на следващия програмен период, но в този процес има куп важни политически решения, които няма как да бъдат взети от експертите в администрацията, например кой тип инвестиции от кое министерство се обслужват.

Именно от тази гледна точка липсата на работещ парламент може да спъне гласуването на оперативните програми. Нещо, което може да забави темпото и така отново да се стигне до загубени месеци от следващия програмен период. В позитивния сценарии - разплащането със средства от новия период трябва да започне още през пролетта. Не бива да се губи и ден в разработването на стратегии за реформа в редица сектори като здравеопазване и образование, тъй като европарите от догодина се дават именно срещу реформи.

Томислав Дончев - министър по управление на еврофодовете в оставка:
- Ако България до края на 2016-та не е извършила тези реформи, след 2016-та може да й бъде спряно европейското финансиране. Тези предварителни условности важат за всички държави-членки, не само за България.

Според министъра в оставка, който и да дойде на власт след изборите - исканите от Европа реформи са в една посока и не би трябвало да има завои в ляво или дясно.

Иначе - за да не загубим нито евро в настоящия програмен период е важно магистралите "Тракия", "Марица" и "Струма" да са готови в срок.

Първата изцяло завършена магистрала трябва да бъде "Тракия". Работи се по последния участък, който свързва "Петолъчката" с готовото вече трасе Карнобат - Бургас. В момента активното строителство оказва се е невъзможно.

Инж. Атанас Видев, ръководител на обекта на ЛОТ 4 на АМ "Тракия":
- На трасето не се работи поради преовлажняване на самите насипни зони и на изградените зони от несортиран трошен камък. Работи се само по кариерите, като се добиват материали, които са за изграждане на самата настилка.

Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ:
- Над 75% от работата е изпълнена, даже вече са близо 80 и в момента се работи на обекта. За съжаление наистина има леко забавяне на темповете, но така или иначе очакваме това да бъде наваксано срока да бъде спазен.

Цялото трасе трябва да бъде готово на 31 май, така от началото на лятото изцяло по магистрала ще се пътува от София до Бургас. До момента няма забавени плащания към изпълнителя, от АПИ гарантират, че до края на договора всички пари ще се превеждат в срок. Втората изцяло готова магистрала, която предстои да се пусне е "Марица", тя свързва "Тракия" с граничния пункт Капитан Андреево. Изграждането й се забави заради откритите по трасето и археологически находки.

Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ:
- Така или иначе до края на годината ако може да се случи изцяло автомагистрала "Марица" да бъде пусната ще бъде щастливи.

С пускането на "Марица" от Капитан Андреево до София ще се пътува по магистрала, а летните задръствания по натоварения път ще отидат в историята. Само след месеци и по магистрала "Струма" ще се стига до Дупница. Има договори и за строежа до Благоевград, а само преди дни Брюксел одобри цялото трасе от столицата до граничен пункт "Кулата".

Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ:
- Най-важното, което е всъщност, че с приемането на тази апликационна форма, всички средства, които са платени до този момент за автомагистралата ще бъдат възстановени в държавния бюджет. Т.е. държавата ще си възстанови тези близо 50 милиона.

Строителството на "Струма" ще продължи още 4 години, защото там ще се изгради и най-дългия тунел на Балканите.

Други проекти, по които България има сериозни международни ангажименти, са свързани със сектора енергетика. Безспорно сред най-важните са газопроводите Южен Поток и Набуко, както и проучванията за нефт и газ Черно море. Чрез тях държавата цели да постигне реална енергийна независимост.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?