Близо 50% увеличение на катастрофите между влакове и автомобили през 2012г. в сравнение с предходната 2011 г. отчетоха от Национална компания "Железопътна инфраструктура".
Близо 50% увеличение на катастрофите между влакове и автомобили през 2012 г. в сравнение с предходната 2011 г. отчетоха от Национална компания "Железопътна инфраструктура".
От дружеството, което отговаря за техническата изправност и ж.п. поддръжката на сигнализацията отчитат и тревожния факт, че катастрофата край Карнобат е 6-ата поред при ж.п. прелез от началото на годината. От там определиха инцидента като огромно изключение тъй като поне от четвърт век не е имало катастрофа на прелез, в която да участва линейка, полицейски или противопожарен автомобил.
Много шофьори са със самочувствието, че с бързата си кола ще успеят да преминат през релсите, преди влакът да е наближил и продължават да пренебрегват сигнализацията на 800-те прелеза в страната. От тях автоматично се регулират 620, а сигнализацията и бариерите на останалите все още се управлява ръчно.
Бисер Минчев - гл. ревизор, ДП НКЖИ: "Целия проблем, за да се случат тези събития е агресивното поведение на водачите през прелезите".
Ж.п. експертите отново напомниха, че спуснатата бариера и включената сигнализация на ж.п. прелезите означава, че композицията може да премине всеки момент.
Те уточниха, че времето за задействането на сигнализацията винаги е различно. То зависи от скоростта на влака, видимостта и наклона на релсите между предишната и следващата гара. Така дори и при най-светкавичната реакция на машиниста понякога влакът може да спре внезапно едва след километър. От НКЖИ гарантираха, че всички прелези в страната са технически изправни:
Бисер Минчев - гл. ревизор, ДП НКЖИ: "Има си график за профилактика, има годишни прегледи, които се ивършват на всички прелези в ж.п. инфраструктурата. Имаме изградена система за сигурността, в която всичко е регламентирано
В БДЖ всекидневно валят оплаквания от машинисти от своеволия на шофьори и пешеходци по ж.п. прелезите. От там отчетоха странния факт, че катастрофите на неохраняемите 130 ж.п. прелеза са в пъти по-малко, отколкото на автоматичните и охраняемите. Причината е психологическа тъй като липсата на сигнализация изостря чувството за самосъхранение на шофьорите и пешеходците:
Кирил Костадинов - р-л отдел "Безопасност", "БДЖ - Пътнически превози": "Няма машинист, който да не е изпитал това притеснение като види пресичащ автомобил при спусната бариера, при задействана светлинна и звукова сигнализация! Не са изключение случаите, в които автомобилът се удря във влака, което значи, че шофьорите не само не се съобразяват със сигнализацията, но и преминават без да се огледат дори!"
От железницата увериха, че преди дежурство машинистите преминават инструктаж, на който винаги се набляга на преминаването през ж.п.прелезите.