Все повече глоби за нарушения по италиански пътища от автомобили с българска регистрация идват у нас. Засега полицията само отговаря на италианските си колеги кой е собственикът на автомобила.
След разкритията и арестите в Италия през уикенда, заради аферата с коли с български и румънски номера, потърсихме коментара на властите у нас.
Все повече глоби за нарушения по италиански пътища от автомобили с българска регистрация идват у нас. Засега полицията само отговаря на италианските си колеги кой е собственикът на автомобила. Така глобите реално не се налагат, но от началото на следващата година с нова европейска директива това ще се промени. Много българи рискуват изведнъж да станат длъжници за хиляди евро към италианските власти.
Според вътрешното ни министерство повечето автомобили с наша регистрация се управляват в Италия с пълномощни, а не каквато беше практиката с Румъния - комбинация от пълномощно и договор за покупко-продажба.
Италиански граждани, решили да спестят от такси за регистрация, данъци и застраховка "Гражданска отговорност", управляват автомобили с български номера. Схемата - италианец идва у нас, намира бедни хора и срещу 200 евро ги убеждава да станат собственици по документи на лъскави возила. След това българите попълват пълномощни, с които дават правото на италианците да ползват автомобила и да се разпореждат с него както преценят - дори да го продават. Така италианецът се сдобива с българските регистрационни табели, не плаща данъци за колата в собствената си страна, а гражданската му отговорност струва 150 - вместо 1500 евро.
Има и още едно удобство - превишава скоростта по магистралите, а полицията на Ботуша няма как да разбере кой е зад волана. Така трябва да пита българските си колеги кой е собственикът?
Има и друга схема, с която италианецът е на ръба на закона. Освен пълномощното прави и нотариален договор, с който купува автомобила от българина.
"С договора българския гражданин най-често идва и отчислява автомобила, а италианският гражданин продължава да си го управлява с пълномощно и не го регистрира в Италия" - обяснява Бойко Рановски, началникк сектор в "Пътна помощ" - ГДНП.
По този начин обаче, ако се направи справка за италианските власти изводът е, че пълномощното и документите на колата са фалшиви. Така се е стигнало и до арестите в италианския град Алба. Повечето автомобили с българска регистрация в Италия се управляват с пълномощни, а собствениците им у нас дължат всички данъци и носят отговорност за нарушения.
"Собственикът ще си получи известие за глоба. Ако той не е управлявал, ще трябва да представи необходимите документи" - твърди Рановски.
Спасението на собственика е да пази пълномощното, за да докаже кой ползва автомобила. От началото на следващата година всички държави ще имат пълен достъп до регистрите за собственост на автомобили и собствениците ще бъдат издирвани веднага след нарушението.
"По всяко време италианските власти ще могат да проверят в нашия масив кой е собственик на даденото превозно средство, както и ние ще можем да правим справки за чуждите автомобили, които се намират на територията на България" - казва началникът на сектор в "Пътна помощ"-ГДНП.
Промени в нашите закони пък ще ограничат възможността да се продават автомобили с български номера на чужди граждани.
Апелативният съд във Велико Търново гледа мерките на трима от обвиняемите за ръководене на ОПГ
Засилен интерес: 2600 кандидати са се явили на конкурс за 400 места в "Гранична полиция"
Прокуратурата обжалва мярката за неотклонение на бившия директор на 138-о училище
В сезона на грипа: Ръст на заболеваемостта у нас, кога да очакваме пика?