Тревожни данни от международното изследване PISA. Около 40 % от българските деветокласници са функционално неграмотни по природни науки, математика и четене т.е. те не могат да осмислят информацията и да решават практически проблеми. Това показаха резултатите за 2015-та година. Страната ни е чак на 45-то място сред 72 държави в представянето си по природни науки, които са акцент на изследването. По математика заемаме същото място, а по четене сме едва 49- ти. Начело в класациите са страни като Сингапур и Япония. Още от Елиана Димитрова.
По природни науки български деветокласници имат резултат от 446 точки, който е под средния за страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Българският резултат не се е променил през последните три години, но има леко подобрение в сравнение с 2009-та. Министър Кунева каза, че няма да се оправдава, че резултатите са отпреди мандата й.
Меглена Кунева, министър на образованието и науката в оставка: Това означава, ако тръгнем да се оправдаваме - да отричаме проблема. А ние трябва максимално ясно и отчетливо да кажем, че го признаваме и доколкото зависи от мен аз съм взимала и взимам и ще взимам до края на мандата всички мерки за неговото изкореняване.
Оказва се също, че близо 40 % от българските деветокласници са функционално неграмотни по природни науки. Учениците ни не могат да осмислят прочетените от тях задачи и да приложат знанията в реални ситуации. Само 0,2 % от българските деветокласници са сред най-добрите. Лошите резултати се обясняват с липсата на практически знания.
Диян Стаматов, зам.-министър на образованието и науката в оставка: Трябва да погледнем към драстична промяна на нашите учебни програми и планове - промяна, която е свързана с олекотяване на учебното съдържание, промяна, която е свързана с повече свободно време на учениците, за да надграждат, за да придобиват умения, които им трябват реално в практиката.
В изследването са заложени и задачи по четене и математика. Оказва се, че по четене функционалната неграмотност е още по-голяма - тя се отнася за 41,5 % от нашите ученици. Средното ниво тук е 23, 2 % неграмотност. Сред най-добрите са само 3,6 % от българските ученици. По математика е най-лошият ни резултат - 42 % са функционално неграмотните ни деветокласници. Тук имаме малко повече добри ученици - над 4 процента.
Според министерството там, където семейната среда не е добра, и резултатите не са добри. Така е и при децата, при които българският език не е майчин. Затова от министерството обещават допълнителни занимания.