НОВИНИ

В транспортния бранш не достигат близо 5000 международни шофьори

Огромен дефицит на кадри в транспортния бранш. Към момента българските компании търсят спешно между три и пет хиляди международни шофьори. Заради големия недостиг бизнесът у нас е в застой и не може да си позволи да увеличава броя на товарните камиони, защото няма кой да ги управлява. Проблемите с набирането на кадри и възможните решения са във фокуса на новата поредица на БНТ2 "Търсят се работещи българи" в рамките на кампанията "Купувам българско".

bnt avatar logo
от Николай Райшинов
20:02, 21.08.2017
7282
Чете се за: 01:27 мин.
У нас

Проблем номер едно на национално ниво. Така от Съюза на международните превозвачи у нас описват огромния шофьорски дефицит.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи: - 84% от нашите членове го припознават като най-сериозния проблем – липсата на кадри въобще, както и липсата на подготвени кадри.

Средната заплата в бранша надхвърля три хиляди лева. Само възнаграждението обаче се оказва недостатъчно, за да привлече нужните кадри. Затова компаниите са принудени постоянно да предлагат нови и нови бонуси.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи: - Безплатно да бъдат обучени, да получат съответната квалификация, като има гарантирана работа в рамките на следващите няколко години. Вече има фирми, които започнаха да строят жилища, които да ги предлагат на атрактивни цени на служителите си.

В сектора се стремят да наемат кадри на възраст между 21 и 29 години и да инвестират в тях. Според по-опитните шофьори като Христо, който е зад волана на камиона вече 17 години, на младите обаче не им се захваща с тежка работа.

Христо Христов, международен шофьор: - Професията е свързана с много неволи. Трафикът по Европа е страшен. Напрежението е голямо. По някой път се налага да спиш дълго време в кабина. Отделен си от семейството си.

Затова пък заплатата на Христо позволява спокоен живот на семейството му. Не се затруднява и с планирането на отпуски и почивки.

Христо Христов, международен шофьор: - Скоро се връщам от морето, дори и ми личи по тена. Почивките са добри. За шофьор, който е бил над три месеца навън, му се полагат след това почивка между 20-30 дни.

Към момента в бюрата по труда в пловдивския регион са обявени близо 50 свободни позиции. Трудовите посредници са насочили към работодатели 130 шофьори през миналата година.

Николай Димитров, началник сектор „Посредничество” в Регионална служба по заетостта в Пловдив: - Трябва да се разглежда много внимателно и комплексно проблемът. Защо липсва такъв специалист, т.е. подготовката, мотивацията, изискванията, които се поставят, трудовите възнаграждения, които се определят от държавите от ЕС.

В европейската мрежа за мобилност има обявени доста апетитни предложения за работа за шофьори.

Николай Димитров, началник сектор „Посредничество” в Регионална служба по заетостта в Пловдив: - Има курсове за Германия, които са за 1850 евро. Има за Португалия около 1000 евро, за Естония има между 1400 и 2000 евро.

Проблемът с кадрите за българския бизнес спешно трябва да се реши, защото рискът от фалити е все по-голям. Щетите ще са и за икономиката ни, защото транспортът осигурява около 15% от брутния вътрешен продукт на страната, казват от бранша. Като помощ от държавата те предлагат възстановяването на подготовката за категория С в професионалните гимназии.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Ивет Лалова стана майка за първи път
Ивет Лалова стана майка за първи път
22:24, 24.04.2024 (обновена)
Чете се за: 00:37 мин.
Стартира кампанията "Помогни на младежи от Украйна"
Стартира кампанията "Помогни на младежи от Украйна"
22:13, 24.04.2024
Чете се за: 01:07 мин.
Има ли и къде безплатни тестове за коклюш?
Има ли и къде безплатни тестове за коклюш?
21:12, 24.04.2024
Чете се за: 04:50 мин.
Исторически трилър "Мистерии в Хераклея Синтика"
Исторически трилър "Мистерии в Хераклея Синтика"
20:47, 24.04.2024
Чете се за: 03:07 мин.
Европарламентът: В България има руска мрежа от агенти
Европарламентът: В България има руска мрежа от агенти
20:27, 24.04.2024
Чете се за: 03:40 мин.
Скандалът в митниците: Асен Василев отново отрече да познава Марин и Стефан Димитрови
Скандалът в митниците: Асен Василев отново отрече да познава Марин и Стефан Димитрови
20:00, 24.04.2024
Чете се за: 04:37 мин.
20 дни по-късно: Държавата ще изплати обещаната на земеделците "украинска помощ"
20 дни по-късно: Държавата ще изплати обещаната на земеделците "украинска помощ"
19:53, 24.04.2024
Чете се за: 01:32 мин.
Обрат по случая "Даная" - прекратено ли е разследването за смъртта на 15-годишното момиче?
Обрат по случая "Даная" - прекратено ли е разследването за смъртта на 15-годишното момиче?
19:19, 24.04.2024
Чете се за: 03:22 мин.
ПП-ДБ, заедно с БСП, внесоха искане за отстраняването на Росен Желязков
ПП-ДБ, заедно с БСП, внесоха искане за отстраняването на Росен Желязков
19:06, 24.04.2024 (обновена)
Чете се за: 01:00 мин.
Радев за "Боташ": Трябва да се извърши щателна проверка от къде и какъв газ внасяме
Радев за "Боташ": Трябва да се извърши щателна проверка от къде и какъв газ внасяме
18:59, 24.04.2024 (обновена)
Чете се за: 04:10 мин.
Румен Овчаров: България няма никакъв интерес от договора с "Боташ"
Румен Овчаров: България няма никакъв интерес от договора с "Боташ"
18:52, 24.04.2024
Чете се за: 01:37 мин.
Агресията между Димитър Стоянов и служител на НАП - кой започва боя?
Агресията между Димитър Стоянов и служител на НАП - кой започва боя?
18:38, 24.04.2024
Чете се за: 06:27 мин.
Топ 24
Най-четени
Предвижда се забрана за медийни изяви на членовете на Фонда за лечение на деца
Предвижда се забрана за медийни изяви на членовете на Фонда за лечение на деца
Изслушаха концепциите на първите трима кандидати за генерален директор на БНТ
Изслушаха концепциите на първите трима кандидати за генерален директор на БНТ