Масово малките магазинчета в централната част на града затварят. Две са основните причини, според експертите, е, че масово хората предпочитат да пазаруват в големите вериги. Причините за това. Друг основен фактор са непосилно високите наеми.
"Магазинчето на ъгъла", онова което всички помним в детството си, може би е на път да остане само в спомените ни. Разходка из централните улици на София предлага следната гледка: вериги, добре познати в целия свят, а до тях малки и празни помещения, търсещи своя нов собственик. Тази тенденция се забелязва дори и от случайните минувачи.
Мария Кирова
"На мен също ми прави впечатление като вървя по "Граф Игнатиев" или по "Витошка", след Нова година страшно много помещения се освободиха."
"Вие като потребител откъде предпочитате да пазарувате?"
Мария Кирова
"Малките магазинчета, избягвам големите вериги, защото смятам, че това е добре за българската икономика."
На малко по-различно мнение обаче е Теодора Леонидова, която по професия е адвокат. Тя е един от онези млади хора, които предпочитат удобството на големите вериги и търговски центрове. Тя вярва, че пазаруването в тях ѝ пести време, тъй като всичко необходимо е събрано на едно място.
Теодора Леонидова
"Въпрос на предпочитание е. Има хора, които предпочитат точно такива малки магазини и са свикнали да си пазаруват от там и е хубаво да ги има и да продължават да съществуват, но има хора, които вече предпочитат моловете."
Тенденцията да избираме големите вериги пред малките магазини се потвърждава и от експертите. Икономистът Георги Стоев заяви за БНТ 2, че предлагането в София е според търсенето, а то от своя страна сега е концетрирано именно в по-големите магазини.
На много от магазините, останали тук в центъра на София им се налага да организират намаления постоянно, за да се справят с огромната конкуренция, както и за да покрият разходите си по големите наеми.
Като основна причина за непосилните за търговци наеми, Георги Стоев посочи факта, че през последните години София се утвърди като туристическа дестинация, а това, оказва се, има огромно отражение и върху цените на стоките. Георги Стоев смята, че за да не стига до фалит, малкият търговец трябва да преориентира бизнес стратегията си и вместо да се насочва към апетитни локации за своя магазин, трябва да заложи на помещения, които са по-отдалечени от идеалния център. За да увеличи продажбите пък, той съветва собствениците да се насочат и към онлайн търговията.