Инспектори от метрологичната агенция и Комисията за защита на потребителите започнаха проверки на близо 300 производители и търговци на бойлери в страната. Целта е да се ограничат инцидентите при използването им, които нерядко имат фатален край. При последните 3 фрапиращи случая има две разрушени жилища и загинал човек заради неправилно свързване на бойлера.
Първото, което проверяват инспекторите, е дали към продаваните бойлери има инструкции за монтаж и ползване, и дали са посочени сервизите за поддръжка. Върху самите бойлери трябва да има C-маркировка, която показва, че продуктът е изпитан и отговаря на европейските изисквания за безопасност.
Още в магазина трябва да се провери и предпазния клапан на бойлера дали е изправен, тъй като най-често инцидентите са свързани с него.
Мирослав Йотов - Държавна агенция по метрологичен и технически надзор: Този клапан трябва да се продухва ежемесечно. Всеки може вкъщи да го прави. Целта е местата, където има натрупвания и отлагания, да бъдат отпушени. Ако не работи - трябва да го сменим, тъй като от там идват проблемите.
При покупката на бойлера задължително трябва да изискате гаранционна карта и инструкции за безопасност. Но най-важното е монтажът на уреда да става от сервиза, посочен в гаранционната карта. Така ще платите между 60 и 90 лева повече, но това ще ви осигури безопасен уред и над 5 години безплатна поддръжка.
За съжаление практиката сочи, че често бойлерите се монтират от самоуки и неправоспособни хора, което води до инциденти. А когато това стане - няма и кой да поеме отговорност.
А дали да изключваме бойлера, когато се къпем и ползваме топла вода, специалистите смятат, че не би трябвало да има проблеми и поражения от електрически ток, ако бойлерът е монтиран правилно. Уредите вече са с 4-ри степенна защита, така че ако не сработи едната, ще се задействат другите.