След дълго отлагане толсистемата у нас най-после ще стартира. Това ще стане в 5 ч. на 1-ви март.
Тя предвижда всички камиони и автобуси над 3,5 т да плащат за преминаването по магистрали и първокласни пътища, с обща дължина над 3 хил. км.
След много спорове с превозваческия бранш бе решено първочалният обхват от 10 хил. км. да бъде намален на 3 хил.115 км пътища. От тях 803 км са автомагистрали и над 2 300 км - първокласни пътища.
Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска мрежа ще бъдат безплатни за тежкотоварните автомобили.
За най- масовия тежкотоварен превоз - камионите от 3,5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите от 1 ст. до 4 ст. За превозните средства над 3,5 т, използващи алтернативни горива, толтаксата ще е 50 на сто от стойността.
Отчитането на изминатите километри ще става с джипиестракери, бордови устройства, монтирани в превозните средства или чрез пътна карта, която е един вид дневна винетка. И докато първите два варианта са по-удачни за вътрешните превози, то дневната карта е предназначена за транзитно преминаващите.
Станимир Стойчев e шофьор на камион. Превозва стъкла от Габрово за Чехия. И докато чака на "Дунав мост", признава, че не разполага нито с бордово устройство, нито с джипиес тракер за отчитане на изминатите километри.
Станимир Стойчев-шофьор: В момента се уточнява във фирмата как ще е към джипиеса или, не знам точно как са нещата. В момента съм с касовите бележки от старите винетки, които досега бяха валидни.
На другия полюс са автобусите на Централна автогара в столицата. Прави впечатления, че повечето от тях вече са монтирали на предните си стъкла бордови усторйства.
Георги Атанасов - управител на транспортна компания: Това бородово устройство не може да бъде разменяно между различните превозни средства.Като принципът е сходен с джипиесите и предава позиция и координати на самото превозно средство по време на движение.
При използването на маршрутна карта, шофьорът предварително въвежда в системата начална и крайна точка на движение, плюс до четири междинни точки, по негово желание. Тя се купува от местата, на които се продават и електронни винетки или онлайн.
От бранша се опасяват, че толсистемата няма да стартира гладко.
Магдалена Милтенова: Това, което притеснява бранша, е че не успяхме навреме да се оборудваме с бордови устройства и джипиес тракери и всъщност утрешния ден, голямата част от колегите ще трябва да стартират с маршуртни карти, което за тях е особено притеснително.
Но от АПИ има уверение, че ще осигурят мобилни екипи, които ще напътстват колегите.
Възможен е и скок на транспортните услуги.
Георги Атанасов - управител на транспортна компания: За някои от транспортните компании, с до четири пъти е възможно да бъде оскъпена услугата за разхода за пътни такси.
АПИ прогнозира годишните приходи от толсистемата около 450 млн. лв.