НОВИНИ

Броени часове до въвеждането на толсистемата: Какви са настроенията в транспортния бранш

Николай Минков
от Николай Минков
20:42, 29.02.2020
Чете се за: 01:28 мин.
Бизнес
Снимка:

След дълго отлагане толсистемата у нас най-после ще стартира. Това ще стане в 5 ч. на 1-ви март.

Тя предвижда всички камиони и автобуси над 3,5 т да плащат за преминаването по магистрали и първокласни пътища, с обща дължина над 3 хил. км.

След много спорове с превозваческия бранш бе решено първочалният обхват от 10 хил. км. да бъде намален на 3 хил.115 км пътища. От тях 803 км са автомагистрали и над 2 300 км - първокласни пътища.

Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска мрежа ще бъдат безплатни за тежкотоварните автомобили.
За най- масовия тежкотоварен превоз - камионите от 3,5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите от 1 ст. до 4 ст. За превозните средства над 3,5 т, използващи алтернативни горива, толтаксата ще е 50 на сто от стойността.

Отчитането на изминатите километри ще става с джипиестракери, бордови устройства, монтирани в превозните средства или чрез пътна карта, която е един вид дневна винетка. И докато първите два варианта са по-удачни за вътрешните превози, то дневната карта е предназначена за транзитно преминаващите.

Станимир Стойчев e шофьор на камион. Превозва стъкла от Габрово за Чехия. И докато чака на "Дунав мост", признава, че не разполага нито с бордово устройство, нито с джипиес тракер за отчитане на изминатите километри.


Станимир Стойчев-шофьор: В момента се уточнява във фирмата как ще е към джипиеса или, не знам точно как са нещата. В момента съм с касовите бележки от старите винетки, които досега бяха валидни.

На другия полюс са автобусите на Централна автогара в столицата. Прави впечатления, че повечето от тях вече са монтирали на предните си стъкла бордови усторйства.

Георги Атанасов - управител на транспортна компания: Това бородово устройство не може да бъде разменяно между различните превозни средства.Като принципът е сходен с джипиесите и предава позиция и координати на самото превозно средство по време на движение.

При използването на маршрутна карта, шофьорът предварително въвежда в системата начална и крайна точка на движение, плюс до четири междинни точки, по негово желание. Тя се купува от местата, на които се продават и електронни винетки или онлайн.

От бранша се опасяват, че толсистемата няма да стартира гладко.

Магдалена Милтенова: Това, което притеснява бранша, е че не успяхме навреме да се оборудваме с бордови устройства и джипиес тракери и всъщност утрешния ден, голямата част от колегите ще трябва да стартират с маршуртни карти, което за тях е особено притеснително.

Но от АПИ има уверение, че ще осигурят мобилни екипи, които ще напътстват колегите.

Възможен е и скок на транспортните услуги.

Георги Атанасов - управител на транспортна компания: За някои от транспортните компании, с до четири пъти е възможно да бъде оскъпена услугата за разхода за пътни такси.


АПИ прогнозира годишните приходи от толсистемата около 450 млн. лв.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
29 февруари е Световен ден на редките болести
29 февруари е Световен ден на редките болести
Пловдив получава от държавата милиони за спорт и инфраструктура
Пловдив получава от държавата милиони за спорт и инфраструктура