Държавата поема част от патентния данък на такситата

Николай Минков
от Николай Минков
19:38, 02.11.2020
Чете се за: 02:12 мин.
У нас

Държавата поема част от патентния данък на такситата, като нова антикризисна мярка срещу последиците от пандемията. Целта е да се запази секторът от фалит, жълтите автомобили да поемат част хората, ползващи обществен транспорт, което пък ще увеличи дистанцията между пътуващите с автобуси, тролейбуси и трамваи.

Според Закона за местните данъци и такси патентът за такситата е от 300 до 1000 лева, като конкретният размер за съответната година се определя от общинските съвети до 31 октомври на текущата. Новата мярка, предложена от транспортното министерство, предвижда превозвачите да платят минимума от 300 лв., а всичко над тази стойност да поеме държавата.

Според анализ на Института за пазарна икономика от областните градове с най-висок патент е София - 850 лв., Пловдив - 750 лв., над 600 лв. - Благоевград, Варна и Бургас. Като населено място призът е за Созопол - 1000 лв. Иначе данъкът за такситата е най-нисък в Добрич, Перник, Видин Стара Загора, Търговище, където е на долния праг - 300 лв.

Общият брой на таксита у нас е над 25 000, като в повечето случаи на един автомобил се падат по няколко шофьори.

Все още сметките са твърде сурови колко средства от националния бюджет ще бъдат насочени към общинските, но по неофициални изчисления на година секторът плаща около 16 млн. лева патентен данък.

Дали новата мярка ще проработи, доволни ли са от бранша и какъв е анализът на икономистите

Веселин Стамов е шофьор на такси в Созопол. Оплаква се, че плаща най-високия патент у нас. Казва, че през зимата почти не работи, а това лято заради липса на туристи оборотът бил плачевен.

"50% е спадът на оборота. Нашият патент остана 1000 лв. още от предишния кмет, но това е много", обясни Веселин Стамов, таксиметров шофьор в Созопол.

В Свищов патентът е най-нисък - 300 лв. и въпреки липсата на градски транспорт, браншът е на ръба на оцеляването.

"То няма и хора, особено студентите откакто си заминаха", каза Тодор Йорданов.

За да облекчи бранша, транспортното министерство предложи такситата да плащат само минималния праг на патента, а останалото до поеме държавата.

"Ако Общинският съвет приеме минимална цена на патентния данък в размер на 300 лв., разликата с патентния данък от тази година да се покрива с държавния бюджет, като всяка община ще заяви какъв брой автомобили са заплатили патентния данък и каква сума ще трябва от републиканския бюджет да им се възстанови", обясни Бойко Рановски - изп. директор на ИА "Автомобилна администрация".

На базата на досегашните патентни ставки изчисленията показват, че държавата ще трябва да плати на Столична община над 4,5 млн. лв. Пловдив - 917 000, Варна и Бургас над 850 000. Най-малко ще са парите за малките области, като Габрово.

Tаксита в София ще плащат 300 лв. данък през 2021 г.

Според икономисти ефектът от мярката е спорен.

"Самото премахване на този данък не е достатъчно да спаси един сектор, който е в много тежко положение в момента, тъй като в туристическите райони проблемите са много по-големи, тъй като рязкото спадане на туристическия поток, изчезването на чужденците всъщност направиха отрасъла почти несъществуващ. Т.е. по-скоро този, който ще пострада в момента, са общинските бюджети, тъй като те разчитат на приходите от този тип данъци", заяви икономистът Адриан Николов.

От таксиметровия бранш настояват за допълнителна подкрепа от държавата.

"Цени не са актуализирани от 2011 г. Това е масово в цяла България. Много хора се отказаха, ще продължават да се отказват и има вероятност даже някои от градовете да останат без таксита", заяви Снежана Никова, председател на браншовата организация на таксиметровите шофьори в България.

От транспортното министерство са съгласни само да повишат първоначалната такса при качване в такси.

"В проекта е предвидено първоначалната такса да бъде от 2 до 3 пъти от минималната цена по съответната тарифа, което няма да оскъпи кой знае колко превозите", обясни Бойко Рановиски - изп. директор на ИА "Автомобилна администрация".

Наредбата за по-висока първоначална такса вече е качена на сайта за транспортното министерство за обществено обсъждане.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Борисов изпрати Екатерина Захариева в Берлин с твърда позиция за РС Македония
Борисов изпрати Екатерина Захариева в Берлин с твърда позиция за РС Македония
Студенти по медицина са готови да помагат в борбата срещу COVID, но при определени условия
Студенти по медицина са готови да помагат в борбата срещу COVID, но при определени условия