Близо седмица Суецкият канал беше изцяло блокиран, след като огромен контейнеровоз спря движението в двете посоки на водния път.
Каналът свързва Средиземно с Червено море и осигурява най-прекия път за корабоплаване между Европа и Азия. През него минава около 10% от цялата световна търговия, включително и 7% от световния петрол.
Стоки на стойност 9,6 млрд. долара минават през канала всеки ден, сочат данни на британското специализирано издание за световната корабна индустрия „Лойдс лист“.
Стоки за 10 милиарда долара са блокирани в Суецкия канал
Несъмнено блокирането на канала ще окаже влияние върху редица индустрии. Икономисти, производители и потребители са изправени пред последствията.
Доставките на кои стоки бяха забавени
Забави се доставката на памук от Индия, на пластмаси и авточасти от Китай. Това са материали, които се използват предимно за суровини на различни европейски продукти, като дрехи и автомобили.
Забавянето може да засегне германската икономика, тъй като големите производители на автомобили зависят от доставките на китайски авточасти.
Възможно забавяне на доставките в цял свят заради затворения Суецки канал
Износът на нефт от Близкия изток също беше временно възпрепятстван. Възможно е това да доведе до по-висока цена на горивото за страни като Испания, Италия и Франция.
На фона на опасенията, че доставките на гориво могат да бъдат забавени, Сирия започна да нормира количествата нефт, за да може основните услуги в страната като болниците и телекомуникациите да продължат да функционират. В Сирия недостигът на гориво е проблем от няколко години и е следствие на наложените санкции от Запада.
Кризата в Суецкия канал попречи и на празните контейнери да бъдат връщани обратно в Азия. Това увеличава недостига на транспортни контейнери на континента, причинен от нарастващото търсене на потребителски стоки по време на пандемията. Така търговците на дребно могат да изостанат с доставките на телевизори, мебели, дрехи и много други стоки.
Последствия за корабоплаването
Последствия се очаква да има и за световната корабоплавателна индустрия. За да намалят вредата от забавянето, някои кораби решиха да не чакат преместването на заседналия контейнеровоз и поеха по единствения алтернативен път - този през водите на Южна Африка. Маршрутът отнема между 7 и 15 дни, което е допълнителен разход за корабоплавателите. Повишените разходи за транспорт и доставка могат да повлияят и на цените, заплащани от потребителите.
Сателитни снимки: Вижте блокирания Суецки канал (СНИМКИ)
Блокирането е повлияло на предприятия по целия свят – от корабни оператори до търговци на дребно. Според експерти обаче е трудно да се определят действителните загуби от кризата.
Един от очакваните ефекти е увеличаването на цените за доставка до Европа. През следващите месеци това може да се отрази и на останалите звена по веригата, които са взаимно зависими едни от други, прогнозира "Ню Йорк Таймс".
Според някои икономисти прекъсването на корабоплаването през канала няма да има дълготраен ефект върху световната търговия и цените на някои стоки ще се повишат, но за кратък период.
Снимки: БГНЕС