Заседналият мега контейнеровоз в Суецкия канал блокира стоки на стойност близо 10 милиарда долара на ден или 400 милиона на час. Въпреки всички усилия за деблокиране на ключовата водна артерия през която минават 12% от световната търговия операцията може да отнеме седмици.
Наета е компанията, участвала при случаите със заседналия пътнически лайнер "Коста Конкордия" и потъналата подводница "Курск". От двете страни на канала са се образували огромни опашки от чакащи кораби. Кризисната ситуация сериозно застрашава снабдителните вериги.
Контейнеровозът "Евър Гивън" е заседнал здраво и освобождаването му е много по-сложно и продължително, отколкото се очакваше. Корабът с водоизвестимост 200 000 тона може да носи 20 000 контейнера и е сред най-големите в света. Управата на Суецкия канал прави всичко по силите си да освободи гиганта с влекачи и тежка земекопна техника.
Общо 160 кораба, включително за насипни товари и танкери, чакат на опашка от двете страни на канала, който разделя Африка от Близкия изток и Азия.
Освен петрол, по море пътуват дрехи, мебели, компоненти за производства и авточасти. Това създава допълнителен риск за нарушаване на снабдителните вериги, вече пострадали от пандемията от COVID-19.
"Много скоро в Европа ще видите покачване на цените на горивата. Освен това има стоки, ще се забави електронната търговия. Но най-важно е производството. Ако правите коли в Германия и чакате авточасти от Азия, сега разполагате само с това, което е на склад, но то ще свърши. Може да се стигне до затваряне на заводи", заяви експертът Сал Марколиано.
Корабни компании започват да пренасочват съдовете си през Южния рог на Африка - Нос Добра надежда.
"Това са 4000 мили пътуване или 12 до 14 дни. Внезапно пристанищата са празни, а после ще се изсипят кораби, които трябва да се разтоварват", допълни Сал Марколиано.
Някои компании обмислят транспорт по въздух или с влак на продукти с по-висока стойност.