НОВИНИ

Фаталният участък на "Струма" 20 години е в експлоатация без Акт 16

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
18:12, 30.11.2021
Чете се за: 04:47 мин.
У нас
Снимка: БГНЕС
Слушай новината

Нова маркировка, възстановяване на унищожената мантинела и намаляване на максимално разрешената скорост от 120 на 90 км/час. Това са част от мерките, които властите ще въведат след жестоката трагедия на магистрала "Струма". Резултатите от проверката на регионалното министерство показват, че фаталният участък е в експлоатация близо 20 години без да има Aкт 16.

Проверката на регионалното министерство е установила, че пътната отсeчка в района на трагедията е в добро състояние като грапавост и съпротивление на хлъзгане. Средната линия е с допустими граници на видимост при суха настилка. Видимостта на знаците за ограничение на скоростта е над допустимото, а поставената мантинела през 2007 г. е отговаряла на нормите за тогавашните изисквания, но не и на тези, въведени през тази година. Какво точно се е случило на пътя все още остава мистерия.

Имаме много странно събитие - пожар, който е основната причина за жертвите според мен. Нямаме обяснение как толкова бързо е изгорял този автобус, заяви Виолета Комитова, служебен министър на регионалното развитие и благоустройството.

Експертите обаче откриват проблем с разрешената скорост. През 2007 г. участъкът Даскалово - Долна Диканя е бил със статут на скоростен път и ограничение от 90 км/ч, незнайно защо през 2013 г. скоростта се увеличава до 120 км/ч като се сменя единствено пътната маркировка и се поставят два знака.

Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава, че скоростта трябва да е 90 км/ч увеличаването на скоростта на 120 означава, че трябва да се направи реконструкция на пътното легло, да се повишат наклоните, за да станат виражите по-стръмни, каза Влади Калинов, директор на ДНСК.

Проблем е открит и при маркировката. От регионалното министерство заявиха, че миналата година е сключен договор с две фирми, които имат ангажимент да я подновяват. Към датата на катастрофата обаче е изпълнена само осевата линия, като има 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката.

При подходящо време ще продължим работата по оправянето маркировката, макар и не с това качество, което трябва да бъде до преминаване на зимния сезон, каза Ивайло Денчев, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура".

Мантинелата, която отделя отбивката за почивка от главния път, ще остане, но ще бъде от друг тип.

След като се намали скоростта на движението, тя ще може да се намали още преди отбивката, за да може безопасно да се влиза и излиза от нея. Аз лично не виждам причина да се затваря, допълни Ивайло Денчев, председател на УС на АПИ.

На този фон не е ясно кога отсечката ще получи Акт 16, тъй като пътят е строен без да е извършено отчуждаване на земята.

Тази задача е изключително трудна за нас, тъй като това е обект с много голяма давност, 20 години са минали. Минали са колко министри, колко правителства. Тя е от 2002 г., проектирането е започнало няколко години преди това. Съставянето на Акт 16 с такова закъснение е доста трудна задача, каза Виолета Комитова, министър на регионалното развитие и благоустройството.

При всички положения максимално бързо ще искаме да приключим с всички процедури, които буквално са били занемарени и да може да довършим този път да бъде въведен в експлоатация, но той ще бъде въведен в експлоатация такъв за каквито норми отговаря, каза Иван Шишков, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.

От регионалното министерство настояват за спешно намаляване на скоростта до 90 км/ч, докато не се направи анализ за максимално допустимата скорост. И още - поставяне на светлоотразители на всеки 10 - 12 метра в самата мантинела. В средносрочен план се предвижда тя да бъде подменена.

ПОВЕЧЕ ЗА ТРАГЕДИЯТА НА АМ "СТРУМА" ЧЕТЕТЕ ТУК

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Българите от Южна Африка още не са на родна земя, всички ще бъдат под карантина
Българите от Южна Африка още не са на родна земя, всички ще бъдат под карантина
Цифрите зад всички "Златни топки" на Меси
Цифрите зад всички "Златни топки" на Меси