ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Икономическата комисия в НС реши да отложи с 1 г. прекратяването на дерогацията на "Лукойл"

Чете се за: 04:27 мин.
Икономика

Министър Богдан Богданов предупреди за скок на горивата и за дефицит

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка: БТА/Архив
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Парламентарната комисия по икономическа политика реши да отложи с 12 месеца прекратяването на дерогацията на "Лукойл" за работа с руски суров петрол. В този период рафинерията ще намалява поетапно количествата на сорт "Урал". Министърът на икономиката Богдан Богданов предупреди за скок на горивата и за дефицит, ако без подготовка се премине към нефт, който не е от Русия.

      "Рисковете са големи, особено за 30-дневния срок, както е заложено в момента. Не мога да прогнозирам какви биха били точно цените, но цените ще се повишат значително и тук трябва да се каже, че ще има и възможности за спекула и дори недостиг на горива", каза Богдан Богданов - министър на икономиката.

      Според него, отпадането в 30-дневен срок, както е заложено в момента, крие след себе си сериозни рискове.

      "От една страна, доставка на суров петрол. Това, което видяхме, че в крайна сметка последната една година нямаме направена почти никаква подготовка. "Лукойл" не бяха подали план-график, не бяха дали конкретните мерки и стъпки, които ще предприемат. Това се случи в началото на септември. Това е една от причините ние да базираме нашите изчисления на доклад, който беше изготвен и от Съвета за сигурността към МС и там сме отчели конкретните рискове. Разбира се, доставка на горивата - това е доставка на суров петрол. Това е единият риск и трябва време, за да се договори."

      "Другият риск, който е чисто логистичния, при товарене вече нови количества, които пък ако са извън Босфора, доставчиците, това отнема и логистично време, за да стигне до рафинерията. Трябва да се знае, че работата на рафинерията към момента е организирана така, че да има ритмични доставки, няколко танкера на месец, което значи, че на всеки горе долу 6 дни ние получаваме по един танкер на рафинерията, който да бъде обработен. Към момента това е основният казус, че при отпадане на дерогацията трябва да имаме, първо, договорените количества суров неруски петрол, който да се обработва в рафинерията. Тези количества да бъдат договорени с такива параметри, че в крайна сметка да има ритмични доставки, но и качеството на суровината, която ще получаваме, което означава, че тук говорим за дългосрочни договори, които да бъдат подписани от оператора, а не спот сделки, така наречени на пазара, които от една страна да са по-висока цена и които съществено биха повлияли на цените на крайните потребители."

      "Трябва да осигурим и транспорта. Това нещо е много важно, транспортът до "Росенец", така че рафинерията да не спира своята дейност. Но другото важно нещо, освен самата дерогация и преминаването на изцяло неруски петрол това, което ние държим да бъде обсъдено, е капацитетът на рафинерията да бъде поддържан и една от нашите тези е, че ние трябва да вземем средните обороти, които са генерирани от рафинерията през последните години. Защото много бързо може да се мине на 100% неруски петрол, ако значително съкратим производствения процес и ограничим количествата сурова продукция, която рафинерията обработва", каза още министър Богданов.

      Вижте във видеото цялото интервю с министър Богдан Богданов за предаването "Още от деня"

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube
      Вече може да ни гледате и в TikTok

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?