НОВИНИ

Как действа новата билетна система в София: най-често задаваните въпроси

Попитахме Ви какви проблеми срещате с пътуването с новата система за таксуване и потърсихме отговор от Центъра за градска мобилност

гражданите приемат новата система таксуване градския транспорт софия
Снимка: Архив/БГНЕС
bnt avatar logo
от БНТ
08:25, 14.01.2023
Чете се за: 06:12 мин.
Общество
Слушай новината

Вече две седмици са в сила новите правила за таксуване в градския транспорт в София. Още в първите дни гражданите изразиха недоволство от промените, в което ги подкрепи и националният омбудсман Диана Ковачева. Тя изпрати писмо до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев и столичния кмет Йорданка Фандъкова, в което алармира за голям брой жалби, свързани с променените условия за пътуване в градския транспорт.

Затова на сайта ни bntnews.bg попитахме какви проблеми срещате с пътуването в градския транспорт в София след въвеждането на новата система за таксуване.

Въпросите Ви отправихме към Центъра за градска мобилност.

Най-честите сигнали от участвалите в анкетата ни бяха за неудобството да се валидират при всяко качване в превозното средство. Според много хора задължителното валидиране на всички пътници прави голямо струпване на вратите при качване, блъскане, автобусът губи време докато всички се качат.

ОТГОВОРЪТ: Валидирането на картата е Вашата застраховка за пътуването, категорични са от Центъра за градска мобилност. С валидирането се събират данни, за да се оптимизират линиите и да се проследи къде и по кое време пътникопотокът е най-интензивен.

Анкетата ни показа също, че гражданите не одобряват и глобата от 3 лева при невалидирането на превозния документ.

ОТГОВОРЪТ: Тази глоба предстои да отпадне, като се очаква това да се случи през март. Процедурата не може да бъде съкратена заради законовия срок от един месец за обществено обсъждане на новите предложения.

Столичани настояват за връщане на картата за една линия в градския транспорт

Сред най-честите въпроси беше дали ще се върнат ли месечните карти за една линия.

ОТГОВОРЪТ: Да, картите за една линия ще бъдат върнати, включително и тази само за метро. Очаква се това да стане през март. Има законов срок от един месец за обществено обсъждане на новите предложения и процедурата не може да бъде съкратена. Общинският съвет също отчете отпадането на месечните карти като грешно решение.

В цялост хората се оплакват и от лошата разяснителна кампания около промяната на системата за таксуване. В това ги подкрепи и председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев, който призна, че е изключително недоволен от начина, по който е комуникирана промяната и вдигна жълт картон на Центъра за градска мобилност. Обещанието е разяснителната кампания да не спира.

Как гражданите приемат новата система за таксуване в градския транспорт в София?

Ето още от Вашите въпроси към Центъра за градска мобилност:

  • Пътувам само сутрин с една линия. Не ми е изгодно да си купувам билет всяка сутрин.

За вас най-изгодна е картата за една линия. Тя беше премахната от 1 януари, но намеренията на общинските съветници е от март тя отново да е налична като превозен документ за пътниците.

  • Защо не мога с една дебитна карта да купя едновременно два билета за едно пътуване (на двама различни пътника)?

Такава опция има при закупуване на превозен документ на гише или от автомат.

  • Проблемът е един - четирикратно увеличение на превоза на територията на София. Тоест ако досега срещу 35 лева можеш да ползваш метрото за неограничен брой пъти за месец, сега за същото трябва да заплатиш 120 лв. Това е проблем. Проблем е, че махнаха картите за пътуване.

Това не е вярно. В момента за 50 лв. можете да си купите карта за цялата градска линия на София, включително и метрото. След новите промени през март картите за една линия или само за метро отново ще са налични. Само за сравнение в Русе карта за цялата градска мрежа за един месец е 109 лв. Годишната карта в София е 365 лв., а във Варна и Пловдив същата струва 520 лв. Реално дори има намаление, защото сега срещу 1,60 лв., можете да използвате две превозни средства в рамките на 30 минути, а преди нямаше такава опция.

  • Как контрольорите установят, че картата е валидирана, след като на устройството в превозното средство се изписва само, че "картата е редовна".

Апаратите на служителите на Центъра за градска мобилност имат такава опция.

    • Има ли европейска столица без нощен транспорт? Защо от Центъра за градска мобилност са против?

    Центърът за градска мобилност претърпя големи загуби заради кризата с коронавируса и високите цени на горивата. Затова до този момент не е върнат нощният транспорт. Преди няколко дни зам.-председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет обяви, че се обмисля възобновяването му и оптимизиране на линиите.

    Отговорите събра Карина Караньотова

    Чуйте последните новини, където и да сте!
    Последвайте ни във Facebook и Instagram
    Следете и канала на БНТ в YouTube

    Свали приложението BNТ News
    google play badge
    Свали приложението BNТ News
    app store badge
    Топ 24
    Най-четени
    Тома Биков: ДБ са реалистичният вариант за третия мандат, нужно е да знаем дали Nexo има връзка с политическия живот у нас
    Тома Биков: ДБ са реалистичният вариант за третия мандат, нужно е да знаем дали Nexo има връзка с политическия живот у нас
    Новото младежко предаване "Това го знам" започва утре по БНТ1
    Новото младежко предаване "Това го знам" започва утре по БНТ1