На 31 март страната ни официално ще влезе в Шенген, но само по въздух и вода. Все още продължава да няма яснота кога ще стане възможно и преминаването през вътрешните граници на ЕС без проверки по суша.
Какво губи бизнеса и в частност транспортния сектор от това?
Славчо Гургулеев е директор на едно от най-големите дружества в Югозападна България занимаващи се с търговия на зърно. Фирмата притежава над 70 камиона, които почти всеки ден пътуват до съседните Гърция и Румъния. Разказва, че ежедневно се налага товарите да чакат проверки с часове, а понякога и с дни на граничните пунктове. А това води до загуби за всички по веригата.
"В момента на нашите граници бюрокрацията е огромна. Разглеждат се документите от поне 6, 7 институции, бавят се, което пък създава предпоставки за корупционни действия. Ние доставяме суровини в сферата на храните, тоест изхранваме животни, които се използват за угояване и предимно месодайни породи, нали се сещате когато ние забавим доставката някъде животни остават най-вероятно гладни", посочи Славчо Гургулеев, директор на дружество занимаващо се с търговия на зърно и транспортни услуги.
Забавянията по сухопътните граници, заради различните документни проверки водят и до повишение в цените на стоките, убедени са и от Съюза на международните превозвачи.
"Около 95% от целия стокообмен на нашата държава минава по сухопътен път. Прост пример можем да дадем с така наречените бързооборотни стоки. Те са най-чувствителни на тема транзитни разходи. Българският потребител плаща с между 15 и 18% по-скъпи стоки от западноевропейските потребители само поради простата причина, че ние имаме изчакване по нашите граници", убеден е Николай Рашков, Съюз на международните превозвачи.
Сред най-потърпевшите от чакането са шофьорите на камиони.
"Изпитвам трудности, че чакаме тук, висим като малоумни, не можем да спазваме часове, закъсняваме за адреси. Това всичкото се отразява и на нас и на фирмите. Нас ни плащат на километър на фирмите. Ти като нямаш днеска километри тази фирма какво печели, нищо не печели. Най-вече в България е така, България и Румъния. Що не се разберат България и Румъния. Шенген, какъв Шенген, съберат се и се разбират, правят си организация и това е!", каза Красимир Карагьозов, шофьор на камион.
Като крачка напред определят влизането ни в шенгенското пространство по въздух и вода от туристическия бранш.
"Естествено, че ще се отрази добре, защото по принцип знаете, че всички които пътуват дали са туристи, дали индивидуално организирани пътуващи особено неприятно е когато трябва да се чака на граница. Ще бъде от абсолютна полза за пътуващите", категорична е Здравка Чимева, туроператор.
А за да се избегне дългото чакане по сухопътните граници, туроператорите продължават да разчитат единствено на добрата организация от страна на граничните власти.