На 31 март страната ни официално ще влезе в Шенген, но само по въздух и вода. Все още продължава да няма яснота кога ще стане възможно и преминаването през вътрешните граници на ЕС без проверки по суша.
Какво губи бизнеса и в частност транспортния сектор от това?
Славчо Гургулеев е директор на едно от най-големите дружества в Югозападна България занимаващи се с търговия на зърно. Фирмата притежава над 70 камиона, които почти всеки ден пътуват до съседните Гърция и Румъния. Разказва, че ежедневно се налага товарите да чакат проверки с часове, а понякога и с дни на граничните пунктове. А това води до загуби за всички по веригата.
"В момента на нашите граници бюрокрацията е огромна. Разглеждат се документите от поне 6, 7 институции, бавят се, което пък създава предпоставки за корупционни действия. Ние доставяме суровини в сферата на храните, тоест изхранваме животни, които се използват за угояване и предимно месодайни породи, нали се сещате когато ние забавим доставката някъде животни остават най-вероятно гладни", посочи Славчо Гургулеев, директор на дружество занимаващо се с търговия на зърно и транспортни услуги.
Забавянията по сухопътните граници, заради различните документни проверки водят и до повишение в цените на стоките, убедени са и от Съюза на международните превозвачи.
"Около 95% от целия стокообмен на нашата държава минава по сухопътен път. Прост пример можем да дадем с така наречените бързооборотни стоки. Те са най-чувствителни на тема транзитни разходи. Българският потребител плаща с между 15 и 18% по-скъпи стоки от западноевропейските потребители само поради простата причина, че ние имаме изчакване по нашите граници", убеден е Николай Рашков, Съюз на международните превозвачи.
Сред най-потърпевшите от чакането са шофьорите на камиони.
"Изпитвам трудности, че чакаме тук, висим като малоумни, не можем да спазваме часове, закъсняваме за адреси. Това всичкото се отразява и на нас и на фирмите. Нас ни плащат на километър на фирмите. Ти като нямаш днеска километри тази фирма какво печели, нищо не печели. Най-вече в България е така, България и Румъния. Що не се разберат България и Румъния. Шенген, какъв Шенген, съберат се и се разбират, правят си организация и това е!", каза Красимир Карагьозов, шофьор на камион.
Като крачка напред определят влизането ни в шенгенското пространство по въздух и вода от туристическия бранш.
"Естествено, че ще се отрази добре, защото по принцип знаете, че всички които пътуват дали са туристи, дали индивидуално организирани пътуващи особено неприятно е когато трябва да се чака на граница. Ще бъде от абсолютна полза за пътуващите", категорична е Здравка Чимева, туроператор.
А за да се избегне дългото чакане по сухопътните граници, туроператорите продължават да разчитат единствено на добрата организация от страна на граничните власти.
Напрежение на протеста срещу еврото на пътя за Прохода на Републиката (СНИМКИ)
Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример е това, което ни обединява днес
В Деня на будителите: Президентът награди шестима младежи за техните постижения
Напрежение на протеста срещу еврото на пътя за Прохода на Републиката (СНИМКИ)