НОВИНИ

Училищните автобуси: Няма горна граница за възрастта на шофьорите, возещи деца

Йоана Миланова
от Йоана Миланова
19:34, 24.11.2023
Чете се за: 06:57 мин.
У нас
Слушай новината

Няма горна възрастова граница за шофьорите, които превозват деца или ученици. В Закона за автомобилните превози е записано, че водачите трябва да притежават не по-малък от 2-годишен опит и да са на възраст не по-малка от 25 години.

Повод за проверката ни стана катастрофата на автобус с деца на Литекс снощи след като 73-годишният шофьор е починал зад волана. Той е бил служител на клуба от години. Практиката в спортните организации е различна: от ЦСКА обясниха, че шофьорите, които возят децата от детско-юношеската школа, са на трудов договор към клуба и не са в пенсионна възраст.

От Левски, Ботев - Пловдив и Локомотив Пловдив обясниха, че имат свои автобуси и шофьори, но се налага за детско-юношеските отбори да наемат фирми за превози. От тези фирми алармират, че млади кадри в бранша липсват и настояват за задължителни прецизни медицински прегледи на по-възрастните шофьори.

Внимателен шофьор с над 20-годишен опит във футболния клуб. Така от "Литекс" описват загиналия шофьор. Работел на щат в клуба. Ръководството на отбора каза, че няма нито един фиш за нарушение и не знаят да е имал здравословни проблеми.

"Нито е боледувал от нещо, даже спортуваше и никога не се е оплаквал. При най-малкото оплакване, нали, да знаехме, че има някакво заболяване, ние щяхме да го спрем. Но обичаше много децата и не искаше... Даже му предлагахме, ако иска да го освободим, но той каза ако ме освободите аз какво ще правя", заяви финансовият директор в Литекс Величко Дихонов.

От бранша казват, че това не е първият смъртен случай зад волана при професионалните шофьори. И признават, че млади хора почти не подхващат тази професия.

"Ние понякога се шегуваме да не видим след време управляващи автобуси на по 100 години, защото младите изчезнаха", каза зам.-председател на Конфедерация на автобусните превозвачи инж. Георги Милошев.

И доказателство за липсата на интерес е община Благоевград.

"Нямаше голям интерес към последната обява за свободно работно място. Един единствен кандидат подаде документи в Община Благоевград ", уточни Симона Митова, директор Образование.

"По-малка е заплатата. Кой да дойде да работи? 990 лв. щат. Тук при нас няма кой да дойде млад. Тук както гледате всичко е на възраст вече", подчерта друг шофьор на училищен автобус Желязко Манов.

Трудно се намират шофьори и за децата от община Две могили. Всеки нает сутрин преминава през преглед.

"Преглеждам ги най-редовно преди да излязат да шофират, меря им кръвно, меря им кръвна захар. Няколко пъти се е случвало да имат малко по-високо кръвно. Винаги в кабинета си имам допълнителни лекарства", каза Аксел Ахмед - медицинска сестра.

"Възрастта не трябва да бъде по-голяма за автобусен шофьор повече от 67 години. И рефлекси намаляват, и зрение намалява", обясни Евгени Николаев - шофьор на училищен автобус.

"Всички тези четирима шофьори не са в пенсионна възраст, но догодина живот и здраве предстои пенсионирането на двама от тях", коментира директорът на СУ "Св. св. Кирил и Методий" в Две могили Елка Маринова.

Във Велико Търново средната възраст на шофьорите е 45 - 50 години. Карат нови автобуси и всеки ден преди да хванат волана ги проверяват с дрегер.

"Имаме назначен фелдшер на граждански договор. Той им мери кръвното налягане и ги преглежда и им прави проба за алкохол", заяви директор на дирекция "Образование" в община Велико Търново Пенка Игнатова.

Според бранша има изисквания за автобусите, които возят деца, но няма специални изисквания за шофьорите. От там настояват да се обърне внимание на реалното здравословно състояние:

"Гледайки годините на шофьорите ние трябва да знаем, че те трябва да бъдат подлагани на периодични медицински прегледи. Тези медицински прегледи в България за състоянието на шофьорите не са полагат, не се правят и от тук този голям диференс се получава между аз имам документи, искам да карам, но съм на определена възраст ", разказа инж. Георги Милошев - зам.-председател на Конфедерация на автобусните превозвачи.

И транспортният министър определи здравето като тема, върху която трябва да се помисли.

"Трябва да се помисли малко повече контрол върху здравословното състояние на водачи, които вече са минали да речем 65-годишна възраст и то когато пък си водач на автобус, да не говоря за деца", обясни министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.

Здравето и опитът зад волана в тази професия безспорно са важни и за тях трябва да мислят институциите. Но за децата също са важни подходът и отношението.

"В петък за отличните резултати, които сме постигнали през цялата седмица се почерпваме с бонбони естествено. Ето така - всяко детенце взима си по едно бонбонче, предоставено от мен за благодарност и добро държание в автобуса", подчерта Георги Йорданов - шофьор на училищен автобус.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
След 6 часа пререкания депутатите приеха пакета от данъчни закони на Асен Василев на първо четене
След 6 часа пререкания депутатите приеха пакета от данъчни закони на Асен Василев на първо четене
Гуардиола: Отборите на Клоп винаги играят агресивно
Гуардиола: Отборите на Клоп винаги играят агресивно