НОВИНИ

Защо младите хора масово трупат дългове?

Виолета Русенова
от Виолета Русенова
18:18, 08.10.2024
Чете се за: 06:45 мин.
У нас
Снимка: Pixabay
Слушай новината

Младите у нас масово нямат финансова грамотност. И така се стига до ситуацията, в която хората до 25 години в България задлъжняват все повече. Вече всеки пети до тази възраст е взел пари назаем, за да си купи ... на първо място мобилен телефон. На този фон - учат ли децата у нас как да боравят с пари и справят ли се?

Точно преди седмица стана ясно, че едва 22 на сто или само всеки пети успява да заделя пари. По-голямата част от тези приблизително един милион и 200 хиляди българи успяват да заделят до 20 на сто от дохода си и то основно да покрият спешна ситуация. Всички експерти, с които разговаряхме и тогава, и днес, са на мнение, че ниското ниво на финансова грамотност при младите хора вече ги превръща трайно в длъжници на една съвсем ранна възраст.

Единственото изследване, което мери финансовата грамотност, е проучването ПИЗА. Първото замерване на този компонент е от 2018-а, а преди няколко месеца бяха представени и данните от второто. Те показват, че 15-годишните ученици имат по-ниска финансова култура в сравнение с връстниците си. 430 точки при средно за останалите 20 страни - 500 точки.

Децата в началните класове изучават "Технологии и предприемачество", а след пети клас и "География и икономика". Големите ученици имат и профили.Проучването ПИЗА дава картина, че явно нито в училище, нито родителите обръщат достатъчно внимание. Преди дни и фирма за събирания на вземанията публикува и свое проучване, което показва неприятна равносметка. Най-бързо нарастващата възрастова група на
задлъжнели лица е тази на младежите под 25 години. Вече всеки пети длъжник е в тази възрастова категория и взима кредити, за да си купи мобилен телефон, техника или спортни стоки. Все пак най-задлъжнял остава средният българин на възраст между 30 и 40 години. И още - задлъжняваме средно с един или повече потребителски кредити.


Седмокласничката Бояна Дърленска получава по 7 лева джобни на ден. А как да ги харчи - слуша правилото на родителите си.

"Днес ми останаха 3 лева от тези 7 лева и си ги слагам при спестяванията. Аз просто събирам, събирам и съм си казала като намеря нещо, което да си купя, ще похарча спестяванията си за това. Дават джобни за излизане, да кажем 50 лева, аз трябва да похарча само 30 и им връщам останалите 20, които не съм похарчила. Т.е. при тях винаги е задължително да има ресто", обясни Бояна Дърленска, която е седмокласничка в 51 СУ "Елисавета Багряна", София.

Учениците до седми клас имат и два предмета, които би трябвало да развиват финансова култура - "Технологии и предприемачество" и "География и икономика".

  • Българите спасяват спестяванията си в имоти

    "Давам един пример - с шестокласниците направихме една бюджетна карта, в която всеки трябваше да използва собствения си бюджет за месеца, за седмицата, и да направим едно разпределение колко пари харчат те за храна в училище, колко пари имат за други разходи и накрая колко пари могат да спестят за една година и пет години", обясни преподавателят в 51 СУ "Елисавета Багряна", София Марина Шиновска.



"Всъщност по-големият проблем - не дали го има като предмет, а това, че финансовата грамотност като цяло е нещо, което е изключително практично. Научавайки детето в учебник само какво е спестяването, каква е разликата между нужди и желания, но само на теория, детето няма да стане финансово грамотно", добави експертът по финансова грамотност за деца Адриана Манолова.

Марина Шиновска освен да учи децата на финансова грамотност в училище, се сблъсква с трудността да предаде същото и на собственото си дете, което е на 8 г. Все още не му дава джобни всеки ден. На обратното мнение е Адриана Манолова, която е експерт и учител по финансова грамотност. Казва, че масово децата харчат всичко, което им се дава. Тя е научила и собствената си дъщеря на правилата как да спестява.

"Вкъщи усилията са още по-големи и приказките трябва да са още по-стабилни, за да види детето, че мама и тате правят това, и то е най-доброто за него. Имаме уговорка все още да не ходи на лафка, защото харчат времето от междучасието и до 4-ти клас сме го стопирали", добави Марина Шиновска.

"Аз мога да кажа конкретно за моята дъщеря как е минало през годините - в първи и втори клас първо започнахме с левче-два, в последната година-две и инфлацията се повиши и нейните нужди се повишиха и минахме на вариант на 4 лв. на ден, но тя има и хранения извън училище", обясни експертът по финансова грамотност за деца.

А масово липсата на елементарни познания е причината едва всеки пети у нас да спестява и да тегли бързи кредити, каквито данни бяха публикувани преди дни.

"Финанасовата култура е предимно кредитна, ние като нация не сме възпитани да имаме инвестиционна култура", добави Марина Шиновска.

А Бояна иска да може да разпределя парите си добре и да спестява. А експертите напомнят и че златното правило е всеки да организира разходите си така, че да заделя 20 на сто от тях.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Стефан Чавдаров: Целта ми е да играя финали с ЦСКА
Стефан Чавдаров: Целта ми е да играя финали с ЦСКА
Сблъсъци и протести в Тирана
Сблъсъци и протести в Тирана