"Дори змейовете се превръщат в хора, когато са влюбени".
Издаваме само това изречение от сюжета на анимационния сериал "Златната ябълка". То всъщност е достатъчно, за да подскаже, че няма да има просто нарисувани същества. Ще има метафори и поуки.
"Това не е класическата история за златната ябълка.", казва Станислав Цветков, главен аниматор.
Това е първият ни сериал с български анимационни герои, облечени в народни носии.

В епизод от 21 минути зрителите са свидетели на истории, предавани поколения наред - за самодиви, талъсъми, кукери, змейове в човешки образ и ябълка, която изпълнява желания.
Авторът на тази идея е Димитър Петров - българин, работил в Cartoon Network. Благодатно място за работа. Но го оставя, за да прави анимация у нас. И понеже е живял на 16 места в България, в главата му се заражда идеята да създаде една чисто българска анимация - такава, каквато никъде на света не съществува.
В продължение на 5 години заедно с екипа си обикаля над 30 български села, за да събира сюжети за "Златната ябълка". Открива истории, които иначе биха си отишли.
Станислав Цветков, главен аниматор: "Докато повечето деца стоят на телефоните си, екипът ни се срещна с възрастни хора в цялата страна, за да открие историите, които иначе биха си отишли и не биха стигнали до децата."
Събират три тетрадки и два тефтера с истории, пет скицника с рисунки. Изпипват всеки детайл - от прическите, през шевиците до очите на георите си. За да са сигурни, че и приказните герои, и историите ще са автентични, работят с етнолог от БАН - Вихра Боева.

И това е само началото на същинската работа.
Във видеото горе се виждат минути от работния процес на аниматорите. (Но това видео следва да върви с предупреждение - "Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда").
10 секунди от анимацията се правят за ден. А ако сцената е по-сложна, би отнела и месец. Целият 21-минутен епизод е отнел на 6 аниматори около половин година.
Но без да искат (или пък съвсем нарочно) с този сериал създателите дават надежда на българските таланти в анимацията.
Станислав Цветков, главен аниматор: "В тази индустрия има хляб, но тук още няма голямо поле за изява. Колкото и кадърни хора да имаме в тази сфера, те са принудени да емигрират."
На 16 май по БНТ зрителите видяха пилотния епизод на сериала. Но ако той бъде харесан и намери финансиране, ще даде зелена светлина на нови 26 епизода, за които ще са нужни още аниматори.
Авторите вече са оптимисти - френски продуценти вече са харесали българската идея и са изявили желание за копродуцентство. Но важно за екипа е първо българската публика да го хареса.
Станислав Цветков, главен аниматор: Анимациите отдавна не са само за деца. Нашият сериал е така направен, че да се гледа от 5 и 75-годишни. По време на безплатните прожекции, които направихме в няколко големи града, видяхме, че хора от всякакви възрасти го харесаха. Очевидно всички са жадни за такъв тип преживяване.
А по-натък може би и някъде в Америка, близо до Cartoon Network ще видят българските шевици и ще разберат, че и змейовете се превръщат в хора, когато са влюбени.

"Бягай с множествена склероза": Продуцент от БНТ пътува за Мексико за участие в инициативата "Шест маратона на шест континента"
Да бягаш с кауза: Продуцентът от БНТ Гери Василева завърши успешно първия от 6 международни маратона
Единственият Музей на магията в Европа, сгушен в Родопите, с нов дом до две години (СНИМКИ)
"Аз съм юрист, а не популист" - Наталия Киселова с първи коментар пред БНТ след оттеглянето си от поста
Ивайло Мирчев: КПК се превърна в бухалка – ще настояваме за закриването ѝ