НАТО подготвя широкомащабен военен конфликт в Черно море, около Варна
Твърдението и аргументите, с които си служи то, не отговарят на истината. Нашият екип не откри доказателства за съществуването на такъв "доклад". Подобни твърдения са пример за един от инструментите на дезинформацията - манипулативни коментари, представени като факти, които правят внушения без реални доказателства.
Публикация в социалните мрежи твърди, че НАТО подготвя "широкомащабен военен конфликт в Черно море, около Варна". Твърдението е подплатено с "доклад" от форума в Давос и статии в руски медии.
Твърдения от публикацията:
- "НАТО подготвя "широкомащабен военен конфликт в Черно море, около Варна".
- "На сборището на Клаус Шваб в Давос се появи доклад за създаване на „морска оперативна група на НАТО в Черно море“, под прикритието на уж хуманитарни цели".
- "Според редица анализатори, НАТО иска да създаде собствена военноморска база в района на Черно море за тази цел. За доставка на оръжия на Украйна е необходим неутрален флот в Черно море".
- "Това е опит да се създаде коридор за доставка на оръжие за Украйна по море, без контрол от страна на Русия и да се осигури тази комуникация за сметка на "неутралните" страни. Всъщност това ще са страни от НАТО".
Проверка на нашия екип установи, че твърдението е невярно. Вижте защо.
Установихме първоизточниците на твърденията. Това са руски сайтове, които анализират потенциалната възможност за създаване на военноморска група на НАТО в Черно море.
Като вероятно местоположение за такава военноморска база в статията е посочено българското пристанище във Варна. Българското пристанище е споменато в руската статия единствено като хипотетично място и то по предположение на интервюирания анализатор - член-кореспондент на руската Академия за ракетни и артилерийски науки - Константин Сивков. Не са посочени никакви доказателства в подкрепа на предположението му.
Руската статия е преведена в български сайтове като zemya.bg.
В сайта "Свободно слово" също откриваме статия, която следва наратива на дописката в руските сайтове. Там вече се появява заглавието "НАТО подготвя широкомащабен военен конфликт в Черно море, около Варна". Така твърдението за въпросния доклад от Давос се надгражда. Създава се внушение, че НАТО има желание да създаде собствена военноморска база в района на Черно море за тази цел.
Така първоначалната публикация в руски сайт за доклад от форума в Давос, свързан с Черно море, се развива с коментари на анализатори и хипотези, които създават внушение за нагнетяване на напрежение в региона, което може да ескалира до военен конфликт и нарушаване на Конвенцията от Монтрьо, която регламентира преминаването на кораби през черноморските проливи.
Форумът в Давос
И тази година швейцарския курортен град Давос събра световния бизнес елит и държавни ръководители от десетки страни по света. Форумът премина под надслов "Възстановяване на доверието" и засегна редица теми, свързани с рязката ескалация на геополитическото напрежение и опасенията за глобалната търговия, свързани с Близкия изток.
На официалната страница на НАТО откриваме архив на публичното участие във форума тази година на генералния секретар Йенс Столтенберг. Столтенберг е участвал в панел посветен на сигурността заедно с външните министри на Финландия, Германия, Саудитска Арабия и Нигерия, както и с американски сенатор.
Проведена е и среща с украинския президент Володимир Зеленски. На срещата са били обсъдени масираните руски атаки, както и важността на укрепването на противовъздушната отбрана на Украйна. В официалните съобщения не откриваме информация за създаването на военноморски флот с ресурсите на неутрални страни.
На официалния сайт на Световния икономически форум има публикуван Доклад за глобалните рискове за 2024 г. Той изследва някои от най-сериозните рискове, пред които може да се изправи светът през следващото десетилетие, на фона на бързи технологични промени, икономическа несигурност, затопляща се планета и конфликти. В него не се споменава за присъствие на чужд военен флот в Черно море.
Изпратихме официално запитване до организаторите на форума. Оттам отговориха така:
"Опасявам се, че няма доклад на Световния икономически форум по тази тема и не е ясно откъде идва твърдението по-долу. Форумът в никакъв случай не засяга този въпрос".
Отговорът е подписан от екипа за връзки с обществеността на форума в Давос.
Поискахме информация относно направените твърдения и от Министерския съвет на Република България. Ето отговорите, които получихме:
"Обсъждана ли е такава тема на форума в Давос и участвала ли е българската страна в такива разговори?
Бруталната, нелегитимна и пълномащабна военна инвазия на Русия срещу независима Украйна беше тема на редица дискусии, както в двустранни формати, така и в дискусионни панели в Давос. Твърдението, че е обсъждан „подготвян от НАТО широкомащабен конфликт в Черно море“ е невярно. Това твърдение съдържа всички елементи на дезинформацията, което цели всяване на страх и разделение в демократичните общества. Това е най-често използваният подход от руската зловредна пропаганда.
В допълнение, „подготовка от НАТО на широкомащабен конфликт в Черно море“ няма как да бъде обсъждана по няколко причини:
- Доктрината на НАТО и страните-членки е на първо място възпираща и, ако е необходимо – отбранителна при хипотезата на чл. 5 от Вашингтонския договор. В нито един стратегически документ на НАТО или във Вашингтонския договор не се споменава за възможност за нападение от страна на НАТО. Всички способности са насочени към възпиране и отбрана, като решенията подлежат на демократичен и политически контрол.
- Обратното, с действията си Русия доказа своята агресивна доктрина да се опитва да постигне имагинерни имперски амбиции чрез проекция на сила – пълномащабна война срещу съседна независима държава. Решенията на политическото ръководство в Москва не подлежат на демократичен контрол. Демократичната опозиция е унищожена, а нейните лидери биват арестувани, изпращани в наказателни колонии и убивани поради убежденията си.
- НАТО не обсъжда своите действия в публични формати. В този смисъл, подобни твърдения ясно показват своята несъстоятелност и дезинформационен характер. НАТО никога не е обсъждало агресия срещу други държави, тъй като това противоречи на на Вашингтонския договор.
Възможно ли е Варна да бъде използвана за такава военноморска база?
Цитираните твърдения са дезинформация. Единствените планове на България са за създаване на Координационен елемент за ситуационна осведоменост, което няма нищо общо в понятието „военноморска база“ и не включва разполагане на военноморски средства. България има право да получава пълна ситуационна картина на обстановката по море, именно поради доказано агресивните действия на Русия, включително чрез блокиране на значителна част от българската Изключителна икономическа зона в Черно море. Руската пропаганда неслучайно насочва вниманието именно към Варна. Това е градът, който Москва двукратно бомбардира през Първата световна война, с цената на редица жертви сред цивилното население и значителни разрушения на жилищни сгради. Отново става дума за всяване на страх чрез разпространяване на дезинформация. По отношение на навлизането на военноморски средства на страни-членки на НАТО в Черно море (извън трите черноморски съюзници), достъпът се осъществява съгласно Конвенцията от Монтрьо. Териториалните води на България, Румъния и Турция са и територия на НАТО, съответно подлежат на защита по силата на чл. 5 от Вашингтонския договор, ако това се налага".
Какво предвижда Конвенцията от Монтрьо
Конвенцията от Монтрьо е подписана през 1936 г. и съдържа 29 члена, 4 приложения и 1 протокол.
Документът регламентира режима на преминаване на военноморски съдове през Босфора и Дарданелите, като дава на Турция пълен контрол върху тях.
Властите в Анкара са упълномощени да затварят във военно време проливите за всички чужди военни кораби или когато Турция е заплашена с агресия.
Турция може да отказва и преминаването на търговските кораби на страни, намиращи се в състояние на война с нея.
Военни кораби на нечерноморски държави, но с известни ограничения в тонажа и размерите, могат да навлизат в Черно море и да престояват там за не повече от три седмици (21 денонощия), като в този срок трябва да го напуснат.
Самолетоносачи, поради размерите си, както и танкери с втечнен газ, не се допускат за преминаване.
Надводните военни кораби, както и подводниците, трябва да преминават само денем, а подводниците – само в надводно състояние.
Според чл. 12, на черноморските държави е разрешено да транзитират през проливите и подводници, когато съдовете бъдат построени, купени или изпратени на ремонт извън Черно море.
Рисковете за сигурността в Черно море
Войната в Украйна повиши нивото на риск в Черно море и никой не може да предвиди как и кога конфликтът ще бъде разрешен, нито дали ще ескалира още повече.
Броени дни след началото на руската инвазия в Украйна Турция се възползва от правомощията си, дадени от Конвенцията от Монтрьо, и затвори Босфора и Дарданелите за бойни кораби.
Междувременно България, Румъния и Турция предприемат мерки за повишаване на сигурността в своите акватории на Черно море и участват в укрепването на Югоизточния фланг на НАТО.
Подготвя се обща противоминна група, която да разчиства водите на Черно море от мините, използвани от Русия и Украйна във военния конфликт. Основната задача на тази група е да бъде осигурена безопасността на морските пътища в Черно море в противоминно отношение и противодействие на минната заплаха, възникнала след началото на руската агресия срещу Украйна.
Заключение:
Ситуацията с войната в Украйна е динамична и носи риск за сигурността в региона на Черно море. В този смисъл няма как да се предвиди дали обстановката ще ескалира допълнително или не. Нашата проверка на факти показа, че твърдението, че НАТО подготвя широкомащабен военен конфликт в Черно море, около Варна, и аргументите, с които си служи то - "доклад" от форума в Давос, не отговарят на истината. Нашият екип не откри доказателства за съществуването на такъв официален документ. Организаторите на форума в Давос също отричат за съществуването му. Подобни твърдения са пример за един от инструментите на дезинформацията - манипулативни коментари, които правят внушения без реални доказателства.
This project has received funding from the European Union under Contract number: 101083730 — BROD. This document reflects the views only of the independent Consortium, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein.