Дебатът около едновременното провеждане на изборите за евродепутати и народни представители вече е закъснял. Това заяви в студиото на сутрешния блок на БНТ заместник-председателят на Народното събрание и член на Оперативното ръководство на НДСВ Камелия Касабова.
Евроизборите вече са определени за 4 - 9 юни, но има разпоредби в нашата Конституция, според които парламентарните избори трябва да се проведат около 25 август. „Това е изключително нерационално решение за българския политически живот", беше категорична Касабова.
НДСВ настоява парламентарните и евроизборите да се проведат заедно по три основни причини. Първата е, че през лятото финансова криза ще е в разгара си, а държавата ще трябва да похарчи допълнителни 20 млн. лева за избори. Втората причина също се корени в предстоящата криза - икономическите и финансови проблеми ще доведат до безпрецедентно ниска избирателна активност, а това на свой ще засили негативната тенденция на купуване на гласове.
Единствено възможното в тази ситуация е промяна в Конституцията, която да позволи да се проведат избори за Народно събрание, заяви Камелия Касабова. Нужно е веднага за започнат сериозни политически консултации, за да има някаква яснота до края на годината.
За съжаление се вижда нежелание у коалиционните партньори за започване на такива преговори. Нужно е държавнически отговорно поведение в тази тежка за страната ситуация, а не да се действа от тясно партийни подбуди, заключи Касабова.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗГОВОРА
Водещ: Изборите догодина да бъдат две в едно, най-общо така може би може да се резюмира идеята на НДСВ за провеждането на изборите за евродепутати и за парламент през следващата година. В студиото сме с Камелия Касабова, заместник-председател на НС и член на оперативното ръководство на Националното движение за стабилност и възход. Добро утро, г-жо Касабова.
Камелия Касабова: Добро утро.
Водещ: Не е ли малко умозрително, все пак сме декември 2008 г. Говорим за юни 2009 г.
К. Касабова: Ох, никак не е умозрително, аз се страхувам, че даже вече малко сме се забавили в този процес, защото се намираме в следната ситуация: избори през юни, които са определени вече от Европейския парламент (ЕП) от 4 до 9 юни. В същото време имаме една разпоредба на конституцията, българската конституция, която гласи, че избори могат да се насрочат едва в рамките на 2 месеца след края на едно редовно НС, и едно конституционно решение, което казва, че мандатът се брои от началото на изборите, а не от деня на конституирането на НС. Което ни поставя в следната правна среда: изборите да бъдат проведени за национален парламент в периода около 25 август, едно изключително нерационално решение за българския политически живот. Затова. . .
Водещ: Защото на 25 юни изтича мандатът на този парламент.
К. Касабова: Защото на 25 юни изтича мандатът на този парламент. Има поне три изключително важни основателни причини, за които не само ние, но и други политически сили настояват изборите да бъдат проведени в един ден. Първата причина е ситуацията на финансовата криза в света и това мъртво вълнение все повече достига и българските брегове, и вероятно страната ни най-силно ще почувства тази финансова криза именно в този период, лятото на следващата година. Става въпрос за 20 милиона лева. При положение че ние в момента стесняваме всички разходи на министерства, 20 милиона не са суми за подценяване. Това са стипендиите на всички студенти за една година. Така че ние не можем да си позволим това разточителство. Един пример ще ви дам по същите съображения. Наскоро в Британия, в Обединеното кралство, се взе същото решение. Изборите за местен парламент бяха насрочени за 14 май, но след като разбраха кога трябва да проведат изборите за ЕП, те отмениха първоначално насрочените местни избори и насрочиха изборите в една и съща дата, някъде в рамките на юни, когато ще се проведат изборите за ЕП. Но извън парите, защото те не са най-обуславящото в случая, другото е страшното, което ще се случи. Ще бъдем свидетели на една безпрецедентна ниска избирателна активност. На практика в условия на финансова криза ще бъде конституиран един парламент с много ниско политическо представителство, фундаментът ще бъде много стеснен. Всички развити общества показват, че в случай на криза се нуждаят от едно максимално обединение на всички обществени сили, за да може държавният кораб да се изведе в едни по-спокойни води.
Водещ: Защо смятате, че ще бъде повишена избирателната активност, ако двата вота са в един и същи ден?
К. Касабова: Абсолютно съм убедена, ние сме свидетели колко по-ниска и по-ниска е избирателната активност през последните години. Свидетели сме на изборите в Румъния само преди няколко седмица, които сочеха. . .
Водещ: Не, въпросът ми е, като се съберат двата вота в един ден, това какво ще промени?
К. Касабова: Между другото това е една максимална мобилизация на електоралната маса на всички партии. Трудно мога да си представя, че българският избирател, който все по-рядко и по-рядко отива до урните, през 20 дена ще ходи на избори. Особено нека да имаме предвид, че по време на лятото средният бизнес, по-интелигентната българска маса, българските студенти, които прекарват голяма. . . почти всичките си ваканции прекарват на бригади в чужбина, означава, че всички тези хора няма да упражнят вота си. И всичко това ще доведе до друго - понижаването на избирателната активност, която се очаква, че ще бъде на вторите избори за национален парламент, на практика още повече ще засили онова ужасно явление на съвременното демократично общество, а именно купуването на електорална маса.
Водещ:Добре, ако се приеме вашата идея, ще спестим 20 милиона лева, ще повишим избирателната активност, но ще нарушим конституцията.
К. Касабова:Не, в никакъв случай. НДСВ не е политическата сила, която призовава за нарушаване на конституцията, защото нека да кажа, че по наша инициатива започнаха първите поправки в конституцията, които позволиха подписването на присъединителния договор. Така че имам самочувствието да заявя, че ние знаем как се правят конституционни промени, за да можем. .
Водещ: Това е изходът от този казус - конституционна промяна.
К. Касабова: Да, а за да можем от този казус да излезем, няма друг изход. Колкото и да въртим хипотезите, те са три възможни. Едната възможна хипотеза е да се изисква едно друго тълкуване от КС, а именно, че мандатът започва да тече от датата на клетвата. Малка вероятност е КС да промени това свое разбиране и нагласа. Ако се приеме това нещо, изборите биха могли да бъдат отдалечени в един малко по-активен вече период, което ще бъде септември. Но това за мен не е особено работещ механизъм. Другата вероятност, възможност, не вероятност, много малко вероятно е да се случи, е да се преиграе механизмът 99 от конституцията. Правителството предсрочно да си подаде оставка. Да се назначи такъв, служебен кабинет. Да се назначат избори. Забравяме за тази хипотеза. Виждате, че е илюзорна, нали?
Водещ: Особено като имам предвид позицията на БСП по казуса.
К. Касабова: Разбира се. Но единствената възможна хипотеза е промяна на конституцията в един съвсем кратък текст, в който да се даде възможност и един месец преди края на мандата на един редовен парламент да могат да се насрочват избори. Нека не навлизаме в подробности на конституционната формулировка, това е въпрос на прецизиране на текстове. Но аз считам, че изключително важно е да се почнат наистина едни сериозни политически консултации, защото не можем само от камбанарията на собствения си политически интерес да решаваме този въпрос с изключително национално значение. Решаването му е едно отговорно държавническо поведение. И тъй като все пак знам как се променя конституция, имаме вече опит в два парламента подред, затова е необходимо и технологично време, едни малко по-сложни процедури.
Водещ: Конституционно мнозинство трябва.
К. Касабова: Плюс това конституционно мнозинство, затова е абсолютно. . .
Водещ: Като сте сондирали мнения, общо взето, в коалицията няма. . .
К. Касабова: В коалицията. . .
Водещ: От ДПС, доколкото се чуват сигнали, има идея да ви подкрепят.
К. Касабова: Не, по-скоро нежеланието и в двата коалиционни партньора на този момент се среща. Но аз считам, че това, което се каза на коалиционния съвет, то вече е история. Вчера е история, а бъдещето е мистерия, затова трябва да се концентрираме в настоящето и да започнат тези преговори според мен незабавно, за да може в рамките до края на годината да има поне яснота има ли желание и конституционно мнозинство да се формира едно такова, пак казвам, държавническо отговорно поведение. Не бива да се гледа само от камбанарията на собствения партиен интерес.
Водещ: Камбанарията на собствения партиен интерес, ама те все пак са два различни вота. Чисто технологично е възможно да се появят коалиции в един формат за. . . различни хипотези ви представям, за парламент една коалиция в един състав, за европарламент друга коалиция в друг състав.
К. Касабова: Няма никакъв проблем това да бъде реализирано. Разбира се, въпрос на ориентация на българския избирател, но нека да положим повече усилия той да се ориентира в една такава по-сложна изборна среда, отколкото въобще да не отиде до урните.
Водещ: Представете си хипотезата: значи, човек отива да гласува, пуска бюлетина, примерно за НДСВ, вие лансирате идеята, и в едната хипотеза вие сте в коалиция с някого, другата, за другия вот сте в друга бюлетина. В смисъл вие не виждате някакъв проблем в това?
К. Касабова: Не виждам проблем, стига да бъде добре обяснено. . .
Водещ: Кампаниите също са различни.
К. Касабова: . . . на избирателите. Все пак, ако вземем опита на британския парламент, той всъщност е стожерът и родината на парламентаризма в цивилизования свят, след като те са готови да тръгнат на подобни избори само и само да спестят средства на данъкоплатеца и да мобилизират собствената си електорална маса, защо да не го направим и ние и да не се поучим от тези, които имат по-голям опит от нас.
Водещ: Смятате, че това е оправдано и е разумно, не е шизофренично разминаване в. . .
К. Касабова: В никакъв случай не е шизофренично.
Водещ: . . . в различни листи и различни коалиции.
К. Касабова: Най-малкото бих го определила така. Считам, че е едно наистина отговорно поведение в един тежък период, който предстои на България.
Водещ: Да се гласува в работен ден, друга ваша идея.
К. Касабова: Да, това е също наша идея, защо не. Виждаме, че в САЩ. ..
Водещ: Не е ли екзотично за България?
К. Касабова: . . . се гласува в. . .
Водещ: Да, то там има традиция за това нещо.
К. Касабова: . . . в един делничен ден.
Водещ: Там може да се гласува и предварително, знаете, ако влизаме в американската практика на гласуване.
К. Касабова: Не, не искам да тръгнем ние да черпим опит и оттам, разбира се, нека да се ограничим само в рамките на ЕС.
Водещ: Това ще повиши ли избирателната активност, ако се гласува в работен ден?
К. Касабова: Да, това е една от идеите, че ще повиши избирателната активност.
Водещ: Защо смятате, че ще бъде така?
К. Касабова: Ами, защото събота и неделя повечето хора, незаинтересовани от политиката, предпочитат естествено да отделят на личното си време, на личните си занимания, а не да дадат своя вот. Разбира се, тук отиваме на една друга идея, която не знам дали ще може да се реализира в рамките на този мандат, а именно лансираната от нас идея за задължителното гласуване, естествено чрез референдум. Това не може да се наложи по никакъв начин на българския избирател - едно конституционно право насилствено да го превърнеш в конституционно задължение. Но след като все повече и повече говорим на тази тема, НЦИОМ изследва общественото мнение и констатира, че в резултат на тази наша идея се е обърнало общественото мнение вече. Ако известен процент е бил против, то сега мнозинството, колкото и да му е неприятно това, е за задължителното гласуване, за да не се получава тази размита представителност в българския парламент.
Водещ: Нямате подкрепа сред вашите коалиционни партньори, нека да кажем, за тази идея.
К. Касабова: Ама то няма подкрепа за много рационални неща, въпросът е да търсим подкрепата и все повече да убеждаваме както коалиционните си партньори, така и обществото в рационалността, полезността, необходимостта на тези идеи.
Водещ: А защо трябва да е задължително? Много пъти сме говорили с ваши представители, аз продължавам да задавам този въпрос на представители на НДСВ, защо смятате, че трябва да бъде задължително гласуването? Все пак това е право на избор.
К. Касабова: Ами, разбира се. Аз казвам това е въпрос на национално допитване, в никакъв случай нямаме намерение да го наложим.
Водещ: Знаете, че в САЩ не е задължително, във Франция не е задължително, на провеждани избори много висока избирателна активност има в тези страни.
К. Касабова: Не е, но в Гърция и в други страни. . . Значи, това е въпрос на приучване, на една дисциплина към гласуване, може би това е. И ако искаме все пак да имаме една наистина представителна извадка от българското общество в българския парламент, това е ходът на този етап. Казвам ви пак, малко вероятно е да се стигне дотам, но ние настояваме, ще настояваме, ще търсим политическо съгласие за промяна на конституцията.
Водещ: А не е ли по-добре партиите да положат усилие да спечелят, да мотивират избиратели, да спечелят доверието на хората, вместо да бъде задължително да се отиде и да се гласува.
К. Касабова: Сега, казвам, задължителното гласуване е една възможност за мобилизация на българските граждани. Пак казвам, че е малко вероятно в рамките на този парламент да може подобна конституционна поправка да се проведе, защото това плаши донякъде и нашите коалиционни партньори. Когато заговорим за промяна на конституцията, това едва ли не е като кутията на Пандора, в която всъщност всеки започва да дава своите идеи и тези идеи не могат да бъдат овладени и да бъдат доведени докрай. Затова, ако постигнем съгласие, че това отваряна, образно, на конституцията този път ще бъде с цел да постигнем провеждането на изборите за национален и европейски парламент в един ден, то това ще бъде решение.
Водещ: Другите ви идеи са свързани със самата технология - тъмните стаички, урните.
К. Касабова: Това предстои, разбира се, сега да бъде гледано в закона за изборите.
Водещ: Спомням си г-н Яни Янев, впечатлен от практиката в САЩ, обясняваше. . .
К. Касабова: Ами, аз мисля, че тези наши идеи намират много широка подкрепа, а именно да не се провежда изборът в тъмна стаичка, където да се внасят мобифони, да се снимат бюлетините, съответно да получиш сумата отвън, когато докажеш, че си гласувал за една или друга политическа сила. А мисля, че купуването. . .
Водещ: Само че членовете на комисията са в същото помещение, гледат какво правиш.
К. Касабова: Няма никакво значение, това ще бъдат гишета, които отстрани ще бъдат оградени и ще бъдат. . . все пак ще се съхрани тайната на вота. Но ще се изолират тези порочни практики, които изкривиха вота.
Водещ: Добре, трябва да приключваме. Да ви питам за последно, от тези много идеи, свързани с изборното законодателство, кое бихте като компромис жертвали в името на друго?
К. Касабова: Промяна на конституцията, политически преговори незабавно днес.
Водещ: Това е, на което държите. От другото е възможно. . .
К. Касабова: Другото е възможно да се развие, да се постигне или не.
Водещ: Задължителното гласуване?
К. Касабова: Да, това са идеи, които по-трудно могат да се реализират.
Водещ: Тези неща не са чак толкова важни, важното е това, което държите в момента, е в един и същи ден вотът. . .
К. Касабова: Не само ние, това диктува националният интерес.
Водещ: . . . и преговори за промяна в конституцията, казвате, още отсега да започнат, защото не сме. . . В смисъл това, което предстои юни месец, трябва да се прави сега. Добре, благодаря ви. Камелия Касабова беше наш гост.