Броят на отпадналите ученици се е увеличил през последните три години. Средната възраст на учителите също остава висока - 50 години. Доклад на Европейската комисия показва, че парите за образование у нас се увеличават, но остават под средноевропейските нива.
Различията - между големия и малкия град все още са сериозни. Особено, когато говорим за отпадналите от училище. Преждевременно напусналите клас у нас се увеличават. Казват ни го от Европа - в доклад ни сравняват - кой какво е постигнал.
Отпаднали от училище за 2016г.:
И ако Естония инвестира над 6% от БВП за образование, то нашата страна е малко под средното ниво за ЕС с 4% . Какво тогава кара една млада жена да остави своята успешна кариера и да стане учител.
Пари за образование:
Детска мечта отлежала във времето, но все пак се случила,макар и за кратко.
„Даскалица Деница от Златица“, както се представя с усмивка, влязла за първи път в клас преди година и половина по проект на фондация „Заедно в час“.
Деница Комбишкова, учител по английски в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Златица: В първия си ден, когато влязох тук се сблъсках най-неочаквано за мене с много любопитни очи, широко отворени. Аз се бях подготвила, че вътре е бой и крясъци, въобще агресия, мъка, няма да ме искат, но много се изненадах. Децата са много естествени и ученето им е много естествен порив.
Отбори. Състезание. Обсъждане. Мотивация. Проверка. И 45-минутния час вече се е изтъркулил.
Антония Бързакова, ученичка в 7 клас в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Златица: Учим повечето неща с игри и това доста ни помага. Кара ни да работим по отбори и така се сближаваме.
Дилян Петров, ученик в 7 клас в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Златица: И е много по-приятно, когато можем да коментираме помежду си, а в другите часове не ни го позволяват.
Ивайло, ученик в 7 клас в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Златица: Другите учители, когато объркаме, започват да ни се карат, а тя още повече някак си ни надъхва да учим.
Деница е една от трите най-млади в училище. Средната възраст на учителите обаче е 50 години.
;Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: За да се справи образователната система с това предизвикателство, тя несъмнено трябва да увеличи възнагражденията. Към този пакет от стимули можем да добавим най-вече че се финансира транспорта, финансират се наеми - те сами по себе си не са толкова много.
д-р Нели Колева - директор публични партньорства във Фондация „Заедно в час“: Спекулира се много със заплащането - то, разбира се, е важно, но при всички положения хората обичат и са отдадени на професия, в която се чувстват успешни.
След още половин година Деница ще приключи с „даскалъка“. С края на проекта се връща в София на старата си работа. Не вижда развитието, което иска, в системата.
Деница Комбишкова, учител по английски в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Златица: Нито образованието в университетите ни е подновено. Ние не учим как се управлява динамика на група, не учим как се управлява агресия. Това са неща, ключово важни за преподаване в днешно време. Психологията е много малко застъпена, практиката е много малко застъпена. Ако някои неща бяха различни в образованието, щях да мога да продължа да изживея мечтата си.