НОВИНИ

Експерти: Възможно е данните в дневника на кораба "Вера Су" да са променени

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
17:28, 10.10.2021
Чете се за: 03:12 мин.
У нас
Слушай новината

20 дни след засядането на кораба "Вера Су" край Камен бряг - какви са грешките на морските служби и министерствата – темата в предаването на БНТ "Говори сега" коментираха капитан Николай Апостолов – бивш директор на "Морска администрация" и инж. Мартин Янев, изпълнителен директор на фирма за комбинирани превози.

Двамата експерти са категорични в мнението си, че основната грешка на българските власти е, че не са се качили веднага, за да вземат дневника на кораба.

На въпроса дали е възможно вече да са променени данните в дневника на кораба, те заявиха - със сигурност, да, напълно е възможно.

България не може да не изпълни правото на преминаване на търговски кораби през нашите води, категоричен е капитан Апостолов.

Според него, след като екипажът вече е разпитан, случаят може да се разследва в 4 направления:

  • човешка грешка
  • технически проблем
  • лоши метеорологични условия
  • медицински причини - ако някой е паднал на мостика и не е могъл да си свърши служебните задължения

Метеорологичните условия в случая са били прекрасни. Виждайки часовия период - от 4 без 10 до 4 и 20, това е рано сутринта, може да се предполага, че някой е отишъл да вдига, но не се е качил на мостика, обясни капитан Апостолов.

Не можем да кажем дали Гранична полиция и Морска администрация не са били там, при всички случаи е направен оглед, смята той.

Това, което се говори в публичното пространство, че корабособственикът бави решенията и конкретните действия, поставя нашата администрация в една ситуация, в която трябва да се спазва международното законодателство, но и да се действа бързо. Ние нямаме точно разписани стъпки за бързи действия в такава ситуация, смята инж. Мартин Янев.

Това е мултидисциплинарен казус и няма разписание от кои конкретни области да се привличат експерти, допълни той.

Лошото време отложи разтоварването на заседналия кораб

Капитан Апостолов обясни, че не може да се отнеме правото на корабособственика да си определи спасителя, тоест салвидж компанията.

По моя информация, са водени разговори с представители на корабособственика и застрахователя, допълни той.

Относно разтоварването на торовете в кораба, инж. Янев обясни, че трябва да се прецени кое е по-малкото зло - евентуална екологична катастрофа в морето или евентуална природна щета на брега, кое е по-малко безопасно.

Каквото и действие да трябва да се предприеме, винаги ще има недоволни, допълни инж. Янев.

Вижте целия разговор във видеото

Гледайте повече теми от "Говори сега"

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Доц. Милен Михов: Времето за подписване на хартийки от страна на Скопие отмина
Доц. Милен Михов: Времето за подписване на хартийки от страна на Скопие отмина
С колко ще скочи цената на хляба до края на годината
С колко ще скочи цената на хляба до края на годината