 
                     
                     
                    Сред личностите, които остро критикуваха технологията на батискафа "Титан", беше и Джеймс Камерън.
Знаменитият холивудски кинорежисьор и изследовател на морските дълбини сравни трагедията с подводния апарат с потъването на "Титаник" - прекалена увереност и пренебрегване на предупреждения. В поредица от интервюта Камерън, който има 30 спускания до останките от "Титаник", критикува и начина, по който е проведена издирвателната операция.
Каква е причината за трагедията на борда на подводницата "Титан"?
"Титаник" лежи на дъното на океана не заради вида стомана или пък конструкцията, а заради лошо управление. Капитанът е бил предупреден, че има айсберги, нощта не е била осветена от Луна, но той продължава напред. Има някаква алчност, търсене на слава. Поискано е от капитана на "Титаник" да стигне до Ню Йорк по-рано, за да бъде на челните страници на вестниците. Сега до останките на "Титаник" лежат и други останки, точно поради същите причини", каза Джеймс Камерън.
През 2012-та година Камерън управлява миниподводницата Deepsea Challenger и достига до най-дълбоката точка на океана в Марианската падина. Самият той е дизайнер на спускаеми апарати. Твърди, че дизайнът от въглеродни влакна на обвивката на "Титан" е "фундаментално сгрешен".
"Беше изпратено писмо до "Оушън Гейт", което гласеше:"Трябва да сертифицирате апарата, не може да спускате така хора, безотговорно е и ще доведе до катастрофа." Буквално думата катастрофа беше в писмото. Никога не съм вярвал в тази технология за въглеродните влакна. Смятах идеята за ужасна и ми се иска да го бях казал, но реших, че някой е по-умен от мен, защото никога не съм експериментирал с такава технология. Корпуси за високо налягане се правят обикновено от материали като стомана, титан, керамика, акрил", казва Камерън.
Официално: Няма оцелели сред пътувалите в изчезналия батискаф "Титан"
Канадският режисьор разказва, че веднага след като е разбрал за изчезването на "Титан" се е свързал с хора от общността на морските изследователи и до час е получил потвърждение, че е имало силен шум в момента, в който апаратът губи комуникация.
"Силен шум в хидрофоните, загуба на трансдюсер или транспондер, загуба на комуникации. Знаех какво се е случило - имало е имплозия. Пратих мейли на всички, които познавам и написах: "Изгубихме приятели. Имало е имплозия в батискафа. Лежи на парчета на дъното". Това пратих в понеделник сутринта", казва режисьорът.
За първи път хора загиват в батискаф, а такива експедиции се извършват още от 60-те години.
"4 дни търсене, навсякъде. Обикаляха като луди, а подводницата си беше там, от където е тръгнала. Буквално на дъното на океана точно под последно известната й позиция", казва Камерън.
Джеймс Камерън е бил личен приятел с французина Пол-Анри Наржоле от 25 години заради споделената им страст към океанските дълбини.
Режисьорът разказва, че той е наричан "Г-н Титаник" заради многобройните му спускания до дъното в района. И в цялото си интервю повдига основния въпрос: кое е по-важно - амбициите и страстта или разумът и безопасността.
"Понякога хората ги хваща треска за злато. И трябва да ценим иновациите, но не може да използваш експериментален апарат за пътници, които си плащат и не са дълбоководни инженери", казва режисьорът.
Изчезването на "Титан": Кой е на борда и какво може да се е случило?
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
 Следете и канала на БНТ в YouTube
 
                                        
                                         Благомир Коцев поиска делото срещу него да бъде прекратено, материалите по разследването му бяха предявени
                                            
                    
                        Благомир Коцев поиска делото срещу него да бъде прекратено, материалите по разследването му бяха предявени