ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Джеймс Камерън с критики за корпуса и технологията на "Титан"

7777
Чете се за: 04:30 мин.
По света
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка: БТА
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Сред личностите, които остро критикуваха технологията на батискафа "Титан", беше и Джеймс Камерън.

      Знаменитият холивудски кинорежисьор и изследовател на морските дълбини сравни трагедията с подводния апарат с потъването на "Титаник" - прекалена увереност и пренебрегване на предупреждения. В поредица от интервюта Камерън, който има 30 спускания до останките от "Титаник", критикува и начина, по който е проведена издирвателната операция.

      Каква е причината за трагедията на борда на подводницата "Титан"?

      "Титаник" лежи на дъното на океана не заради вида стомана или пък конструкцията, а заради лошо управление. Капитанът е бил предупреден, че има айсберги, нощта не е била осветена от Луна, но той продължава напред. Има някаква алчност, търсене на слава. Поискано е от капитана на "Титаник" да стигне до Ню Йорк по-рано, за да бъде на челните страници на вестниците. Сега до останките на "Титаник" лежат и други останки, точно поради същите причини", каза Джеймс Камерън.

      През 2012-та година Камерън управлява миниподводницата Deepsea Challenger и достига до най-дълбоката точка на океана в Марианската падина. Самият той е дизайнер на спускаеми апарати. Твърди, че дизайнът от въглеродни влакна на обвивката на "Титан" е "фундаментално сгрешен".

      "Беше изпратено писмо до "Оушън Гейт", което гласеше:"Трябва да сертифицирате апарата, не може да спускате така хора, безотговорно е и ще доведе до катастрофа." Буквално думата катастрофа беше в писмото. Никога не съм вярвал в тази технология за въглеродните влакна. Смятах идеята за ужасна и ми се иска да го бях казал, но реших, че някой е по-умен от мен, защото никога не съм експериментирал с такава технология. Корпуси за високо налягане се правят обикновено от материали като стомана, титан, керамика, акрил", казва Камерън.

      Официално: Няма оцелели сред пътувалите в изчезналия батискаф "Титан"

      Канадският режисьор разказва, че веднага след като е разбрал за изчезването на "Титан" се е свързал с хора от общността на морските изследователи и до час е получил потвърждение, че е имало силен шум в момента, в който апаратът губи комуникация.

      "Силен шум в хидрофоните, загуба на трансдюсер или транспондер, загуба на комуникации. Знаех какво се е случило - имало е имплозия. Пратих мейли на всички, които познавам и написах: "Изгубихме приятели. Имало е имплозия в батискафа. Лежи на парчета на дъното". Това пратих в понеделник сутринта", казва режисьорът.

      За първи път хора загиват в батискаф, а такива експедиции се извършват още от 60-те години.

      "4 дни търсене, навсякъде. Обикаляха като луди, а подводницата си беше там, от където е тръгнала. Буквално на дъното на океана точно под последно известната й позиция", казва Камерън.

      Джеймс Камерън е бил личен приятел с французина Пол-Анри Наржоле от 25 години заради споделената им страст към океанските дълбини.

      Режисьорът разказва, че той е наричан "Г-н Титаник" заради многобройните му спускания до дъното в района. И в цялото си интервю повдига основния въпрос: кое е по-важно - амбициите и страстта или разумът и безопасността.

      "Понякога хората ги хваща треска за злато. И трябва да ценим иновациите, но не може да използваш експериментален апарат за пътници, които си плащат и не са дълбоководни инженери", казва режисьорът.

      Изчезването на "Титан": Кой е на борда и какво може да се е случило?

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube

      Свързани статии:

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?