Все още няма следа от подводния апарат "Титан", който е в неизвестност от неделя, когато се спусна с туристи на дълбокоокеанско пътешествие към останките на "Титаник". На борда на батискафа има петима души. Според информацията кислородът на "Титан" трябва да стигне за 4 дни - т.е. до 14.18 часа българско време днес. Специалисти подчертаха, че това не е точно изчисление и срокът може да бъде удължен, ако хората на борда са предприели мерки, за да запазят кислорода възможно по-дълго.
Туристическата експедиция започва в неделя сутринта. Апаратът е трябвало да достигне дълбочина 3800 метра, на каквото се намират останките на "Титаник". Корабът майка "Полар принс" обаче губи връзка с батискафа около час и 45 минути след потапянето му - т.е. почти на финала на спускането. Районът, в който е изчезнала мини подводницата, е на 600 километра от канадския остров Нюфаундленд, в северната част на Атлантическия океан.
Почти веднага след изчезването на сигнала започва мащабна и изключително сложна операция по издирването на "Титан" с кораби и самолети. Претърсва се водната повърхност от 20 000 квадратни километра - колкото територията на американския щат Масачузетс. В операцията се включват американската брегова охрана, канадски, френски и британски експерти.
От военноморските сили на САЩ изпращат специализирана система за вдигане на тежки обекти от екстремна дълбочина. Присъединява се и френски подводен робот, способен да се спусне на дълбочина 6000 метра.
На третия ден от изчезването на миниподводницата се появи лъч надежда за спасяването на петимата души. Екипи засякоха подводни шумове на интервал от 30 минути, данните все още се анализират.
Липсата на кислород не е единственият проблем, според експертите. Плавателният съд може да е изгубил електричество, което контролира количеството кислород. Ако нивото му падне това автоматично означава увеличаване на въглероден диоксид, което може да има ефектът на анестетичен газ. На дъното на океана температурата е около 0 градуса и ако няма ток, то следва измръзване.
Това са британският милиардер Хеймиш Хардинг, пакистанският магнат Шахзада Давуд и 19-годишният му син Сюлейман, френският военен ветеран и подводничар Пол-Анри Наржоле, изпълнителният директор на "ОушънГейт" Стоктън Ръш, който е и пилот на миниподводницата. Всички те трябваше да са първите хора направили пътуването до "Титаник" тази година.
58-годишният британският милиардер Хеймиш Хардинг е шеф на компанията за продажба на частни самолети "Екшън авиейшън". Той е авантюрист и почитател на екстремното, използва всяка възможност да пътува, да чупи световни рекорди и да пилотира самолети. Разказва за приключенията си чрез постове в социалните мрежи. В събота обяви, че е част от екипаж на "Титан".
Хардинг полетя в космоса преди година като част от екипажа на суборбиталния кораб "Ню шепърд" на компанията "Блу ориджин" на Джеф Безос. Всъщност признава, че Безос е негов ментор. Хардинг също е част от екип, който обикаля земята с най-бързия самолет в света.
През март 2021 г. се потопява с двуместен батискаф заедно с друг авантюрист Виктор Весково до най-дълбоката известна към този момент част на океана - Марианската падина в Тихия океан. Тази мисия беше най-дългата, прекарана на такава дълбочина - 4 часа и 15 минути и при най-голямо изминато разстояние - 4600 метра.
За всички тези постижения Хардинг е вписан в Книгата на рекордите на Гинес. Освен в тези мисии той е участвал и в мисия за заселване на Индия отново с гепарди.
Завършил е университета в Кембридж със специалностите природни науки и инженерна химия. По настоящем живее в Дубай. Със съпругата си Линда той има двама синове. Единият от тях Джайлс на 12 години през 2020 г. стана най-младият човек, който е бил на Южния полюс.
За 48-годишният бизнесмен Шахзада Давуд се знае, че е един от най-богатите хора в Пакистан.
На борда на "Титан" е и ветеранът подводничар - французинът Пол-Анри Наржоле. Той е специалист по дълбоководно гмуркане и страстен почитател на морската археология. Наржоле е директор на програмата за изследвания, която е собственик на останките на "Титаник".
77-годишният Наржоле първоначално е бил офицер от френските военноморски сили, а после се е посветил на изследване на морските дълбини.
Още през 1987 г. Пол-Анри Наржоле преминава за първи път покрай останките от "Титаник" на борда на френската подводница "Нотиле". Следват през годините десетки плавания дотам, позволили да се извадят на повърхността няколкостотин предмета. Последната такава операция датира от лятото на 2021 г. Той участва и в няколко кампании за издирване на изчезнали кораби, както и в тази за издирването на останките през 2010 г. на самолета Еърбъс A330-203, изчезнал по време на полет от Рио до Париж.
ХАРАКТЕРИСТИКИ НА "ТИТАН"
Подводният апарат "Титан" е създаден и експлоатиран от базираната в Еверет, Вашингтон, компания "ОушънГейт експедишънс" (OceanGate Expeditions). Той за първи път се потапя на 4000 метра през декември 2018 г. и за първи път на мястото, където лежат останките на "Титаник" през 2021 г.
Билетът за 8-дневното пътешествие, което включва и гмуркане с миниподводницата до останките, струва 250 000 долара. Беше планирано батискафът да направи 18 такива гмуркания през тази година.
Батискафът е с размерите на миниван. Дълът е 6,7 м и тежи 10, 432 килограма. Апаратът е проектиран за петима души - капитан и четирима пътници.
Вътрешността на подводницата е много тясна, с размери 670 см x 280 см x 250 см и може да превозва само петима души. Изискването е пътниците да стоят седнали.
В предната част на батискафа има голям илюминатор. От компанията твърдят, че това е "най-големият прозорец на дълбоководна пилотирана подводница".
Вътрешните стени на подводницата могат да се затоплят, заради много ниските температури на дъното на океана. Осветлението на "Титан" се осигурява от стенни лампи.
На миниподводницата има тоалетна. Според техническите описания на компанията-собственик, когато тя се използва, се дърпа завеса и се пуска музика на борда.
Според специалиста е смущаващо, че връзката е изгубена след час и 45 минути, т.е. почти на финала на спускането. Ако тази информация е коректна, това значи, че с подводницата се е случило нещо преди тя да достигне дъното - може да е загубила херметичност по някаква причина. Може също да се е закачила за нещо към кораба и да не може да се откачи.
Според Ройтерс експерти са изразили загриженост още през 2018 г. за безопасността на "Титан". Уил Конен, председател на групата за експертни оценки е подал сигнал, че "ОушънГейт" е предпочела да не сертифицира "Титан" чрез трети страни, като например Американското бюро по корабоплаване, водещ класификатор на подводници или европейската група DNV, независима организация за качество и управление на риска, която определя стандартите за безопасност на конструкцията на подводни превозни средства.
Същата година служителят на "ОушънГейт" Дейвид Локридж препраща на ръководителите на компанията инженерен доклад, в който е бил загрижен за материалите, използвани в корпуса и липсата на тестове, извършени върху корпуса, за да се измери способността му да издържа на голямото налягане в дълбоките води. Локридж заявява, че няма да даде разрешение за плаване с екипаж без допълнителни тестове. След това той е уволнен.