НОВИНИ

Издирването на "Титан": Какви са шансовете за спасение на петимата в подводницата?

Цветелина Йорданова
от Цветелина Йорданова
19:21, 20.06.2023
5914
Чете се за: 05:37 мин.
По света
Слушай новината

Случаят с изчезването на подводницата "Титан", обикаляща около останките на "Титаник", е първият известен в историята с дълбоководен спускаем апарат.

Докато издирването продължава, потърсихме коментар по въпросите какви са възможните причини и сценарии за съдбата му от командира на изследователската подводница на Института по океанология във Варна инж. Илия Щирков.

Огромен бюджет, огромен кураж и огромна амбиция - да прекрачиш границите на страха и познатото и да последваш стремежа към познание. Но дори и при мисия с подобен залог, нещо или всичко може да се обърка. По правило, когато връзката прекъсне, съдът трябва да изплава, в обикновения случай - за половин час, но в случая с "Титан" - до два часа или колкото трае спускането. Но това не се е случило, което не е обнадеждаващо, смята инж. Илия Щирков.

"Ако предположим, че връзката е прекъснала заради технически проблем, тя е ултразвукова, не е радиовръзка, то те би следвало да са изплавали, но не са изплували", коментира той.

Според специалиста е смущаващо, че връзката е изгубена след час и 45 минути, т.е. почти на финала на спускането.

"Ако тази информация е коректна, това значи, че с подводницата се е случило нещо, преди тя да достигне дъното, което ме навежда на мисълта, че тя е загубила херметичност по някаква причина. Не трябва да пренебрегваме и още една версия - може да са се закачили за нещо към кораба и да не могат да се откачат. Такива случаи има няколко в световната практика и те завършват фатално", посочи инж. Илия Щирков.

За оцеляването на петимата има един решаващ фактор.

"Да допуснем, че екипажът е жив и в същото време връзката се е прекъснала и те седят долу на дъното живи, без да имат възможност да изплават. Тогава решаваща се оказва подсигуряващата система. Това значи, че те трябва да имат достатъчно запаси от кислород за петима души, колкото са, и химикал, поглъщащ въглеродния двуокис".

За да оцелеят, петимата трябва да разчитат в малка степен на себе си и най-вече - на помощ от външния свят.

"Подводницата отвътре не е комфортна, трябва на малко пространство да се съберат доста хора. Но конструкторите на подводницата са предвидили такава ситуация, когато екипажът е жив, но е на дъното и не може да изплува самостоятелно. Трябва да се осигурят условия за три денонощия, докато има ресурси на жизнеосигуряващата система. Първо трябва да се реши въпросът със загубата на топлина, там е 4 - 5 - 6 градуса. Корпусът няма изолация и студът прониква вътре. За целта има авариен комплект, който е с алуминиево фолио. Има авариен комплект вода, която също е разчетена. Има авариен комплект храна с концентрирана храна и витамини. И авариен комплект за екскременти. Най-добре е членовете на екипажа да лежат, защото така не изразходват кислород и пестят кислород. Трябва да има дежурен, който да следи нивото на кислорода и на въглеродния диоксид. И така изчакват помощ, нищо друго не могат да направят", обясни инж. Щирков.

Снимки: БТА, БНТ

Апаратът е малка по размер цел за локаторите, които биха търсили около огромните останки от "Титаник" и заедно със силните течения - на близо 4 км под повърхността. Това силно затруднява спасителите.

"За да си представите какво значи 4000 м, представете си корпуса на подводницата, на всеки квадратен сантиметър, натискът е 400 кг", каза инж. Илия Щирков.

При съчетаването на тези обстоятелства, според инж. Щирков, шансовете за щастлив изход, са минимални. Но издирвателната операция продължава, а с нея остава и надеждата петимата изследователи да бъдат спасени.

По темата работят: Цветелина Йорданова, Петко Петков

*******

Инж. Илия Щирков е роден през 1944 г. във Варна. Завършва Инженерно-строителния институт в София, сега УАСГ. От 1971 г. е в Института по океанология и рибно стопанство - Варна. През 1986 г. завършва успешно курсове за капитан на подводница, които се провеждат от английски наставници на един от островите в Карибско море. Следващата година е назначен за капитан на подводницата на Института по океанология, закупена наскоро. Участвал е в различни мисии и плавания, като остава да работи 10 години след пенсионирането си поради липсата на човек, който да управлява подводницата. В момента обучава своя наследник.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Христо Стоичков пред БНТ: Сръбският отбор е по-класен, но българското не трябва да се дава
Христо Стоичков пред БНТ: Сръбският отбор е по-класен, но българското не трябва да се дава
Младен Кръстаич пред БНТ преди мача със Сърбия: Невинаги фаворитите побеждават
Младен Кръстаич пред БНТ преди мача със Сърбия: Невинаги фаворитите побеждават