НОВИНИ

Как МОН избира автори за изпитите? Спорни реакции за разказа "Талисманът"

Мая Димитрова
от Мая Димитрова
20:45, 15.06.2022
Чете се за: 05:02 мин.
Още
Слушай новината

Вълна от коментари относно качествата и нивото на литературата в разказа "Талисманът" на Красимир Бачков, който се падна на националното външно оценяване след седми клас. Оказа се, че текстът е писан специално за банката с непознати произведения на образователното министерство.

Необходимо ли е да се предлагат текстове със спорни качества, доколко възпитават децата в добър вкус и ще бъде ли проявена същата снизходителност към преразказите на учениците, както към автора на предложения текст бяха част от въпросите, които родители задават в социалните мрежи от вчера.

Антиевропейските и конспиративни възгледи на автора, изразени във Фейсбук профила му, също предизвикаха критики за подбора на произведението.

"Децата ни са писали по бездарен, непохватен и неграмотен текст."

"Не всеки текст с фикция е литература. Този опит е антилитература."

"Единствените деца, на които да пишат шестици, са тези, които са написали: Този разказ е еманация на победилата профанско-селска патриотарска революция."

Това са част от коментарите в мрежата, които разказът предизвика.

Отговорът на Министерството на образованието - разказът "Талисманът" няма претенции да е литературен шедьовър. Текстовете в банката нямат за задача да възпитават у децата литературен вкус.

Всъщност единствените пет критерия, по които се избират текстовете, са обем, ясна сюжетна линия, две-три описания, кратък диалог, отсъствие на архаични думи. Министерството на образованието и науката не подбира авторите, а текстовете за изпита.

"Как възпитаваме децата чрез литературни произведения, които не можем да оценим качествено като добри и отделно от това имат автори, които заявяват доста открито странни дезинформационни и противоречиви послания?", заяви Пламена Николова, Национална мрежа за децата.

Става въпрос за позиции на автора като тази и тази.

"Това вече не е добре. Не за друго, а защото като учител един човек трябва да запази един неутралитет по такива теми според мен", допълни Даниела Миладинова, учител по литература.

От Националната мрежа за децата повдигат още един въпрос.

"Затвърждава и много изключително неправилни стереотипи по отношение на децата с увреждания. В разказа се изгражда образът на едно момиче с увреждания, което абсолютно завършено е представено в позицията на жертва, на угнетено, ощетено, на неприето в обществото, за което единственото, което може да направи обществото, е да събира подаяния", добави Пламена Николова.

В разказа майката на дете с увреждане пита защо е наказана детето ѝ да е болно.

"Това е абсолютно недопустим стереотип, който мисля, че нито една майка на дете с увреждане би изразила по този начин. От впечатленията, които ние имаме от родители, имаме и обратна връзка и от наши организации на деца с увреждания, които казват, че за тях би било много травмиращо и те вчера са мислели как едни деца биха се почувствали, поставени в тази ситуация", коментира Пламена Николова.

Вчера авторът на "Талисманът" в личния си Фейсбук профил е публикувал оригиналния текст на своя разказ. Текстът съдържа граматични и пунктуационни грешки. Потърсихме позицията на автора във връзка с обществения отзвук.

"Нямам коментар, знаете ли, просто няма смисъл да се коментират подобни твърдения. Това е под нормалното. Все едно да обясняваш, има една приказка, всички сте я чували - като се бориш с прасе няма как да не се изкаляш, на него ще му е хубаво, ти ще се изцапаш, да седна да обяснявам подробно, да влизам в режим на обяснение за някакви хорица, които ме приемат като враг, а не гледат реално как са нещата. Това е един разказ за доброто между хората, за съпричастност между децата", каза Красимир Бачков, автор на разказа "Талисманът".

В края на интервюто Красимир Бачков беше помолен от децата в училищния двор за автограф.

По темата работиха: Мая Димитрова и Петър Дойкински

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
България с първи медал от Европейското по борба за кадети в Букурещ
България с първи медал от Европейското по борба за кадети в Букурещ
Септември надви Струмска слава с гол от дузпа
Септември надви Струмска слава с гол от дузпа