Край на тапите на АМ "Хемус" при Витиня. След близо 4 години проувания и ремонти днес беше пусната за движение тръбата в посока София. Реконструкцията на най-дългия тунел у нас е на стойност 47 милиона лева.
Малко след 13 ч. движението в района на "Витиня" беше пуснато без ограничения.
Отворената тръба в посока София трябва да сложи край на тапите по магистрала "Хемус" .
"Това е най-модерният в момента тунел в България. След този ремонт той отговаря напълно на изискванията на директива 54 от 2014 г. на ЕС за безопасност в тунелите.", обясни инж. Иван Досев, член на УС на АПИ.
За усилване на тунела е инжектиран специален бетонов разтвор през 3000 отвора. От АПИ гарантират, че той ще остане напълно сух и без течове, тъй като е изградена сложна дренажна система.
Освен това опасните разливи, като например автомобилно масло и гориво, също ще се отделят. За проблеми на пътя ще следят видеокамери, монтирана е и система за светлинно водене.
"Има 14 двойки вентилатори за отвеждане на задимявания при инциденти и следствие на автомобилния трафик, който ще преминава през него. Има система за пожароизвестяване, система за пожарогасене.", допълни още Иван Досев.
За да се гарантира максимална сигурност са прокопани три галерии. Това е най-сложната част от ремонта и у нас се прави за първи път на старо съоръжение.
В тунела има аварийни връзки между двете тръби - две пешеходни и една шосейна. При авария връзките ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки и пожарни.
Тунел "Витиня" е в експлоатация от началото на 80-те години и досега не е извършван подобен цялостен ремонт. През 2015 г. в тръбата в посока Варна стана една от най-тежките катастрофи у нас. След сблъсък между ТИР и бус трима загубиха живота си, а 14 бяха ранени.