НОВИНИ

Новото пристанище „Карантината“ във Варна почти не може да се използва. Защо?

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
06:41, 22.03.2022
Чете се за: 03:00 мин.
Регионални
Слушай новината

Заради натрупалите се наноси новото пристанище „Карантината“ във Варна почти не може да се ползва. По проект то разполага с места за 100 рибарски лодки и за 16 стопански кораба.

Плавателните съдове обаче не могат да акостират там, тъй като подходът вече е твърде плитък. Строителството на рибарския порт приключи в края на 2020 година и струваше близо 14 милиона лева, повечето от които европейски средства.

Проектът за рибарското пристанище „Карантината“ предвиждаше то да стане най-модерното по Северното Черноморие. Освен стоянка за рибарски кораби и лодки, там трябваше да има и рибна борса с ресторант. Те обаче не работят, въпреки че сградата беше построена преди 2 години.

При изграждането на пристанищна инфраструктура у нас се изисква и становище на учените от Института по океанология към БАН. Те са хората, които могат да определят най-подходящото място за изграждането на порт, за да няма негативни последствия.

"Промяна на дълбочини, промяна на седиментни потоци, изменения на плажната ивица и съответно последващите проблеми с функционирането на самото пристанище. Тогава не се обърнаха към нас", каза доц. д-р Николай Вълчев - директор на Института по океанология към БАН.

Според доц. Вълчев натрупването на наноси в акваторията на пристанищата е естествен процес. Съоръжения с такива големи размери променят крайбрежните течения. Затова е важно специалистите да кажат къде и как да бъде разположен даден порт.

Такова съгласуване не е направено за рибарското пристанище “Карантината”.

"Там продължава прогресивно да изплитнява, поради което то не може да изпълнява функциите, за които е построено, съответно плажната ивица, която преди беше най-тясна в тази част на плажа, сега в момента е най-широка, тоест това е, защото се блокира седиментният поток, седиментите губят своята сила, своето движение и там се утаяват. В резултат на което се получава това натрупване на седименти и характерното им завихряне, което се вижда много добре от сателитни снимки и дронове", каза Вълчев.

Решението вече е само едно - зоната на пристанището да се драгира през определен период от време.

Честото драгиране в акваторията на рибарския порт обаче струва скъпо.

Вижте повече във видеото

Гледайте още теми от "Денят започва"

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Как се живее под обстрел? Разказ през сълзи на Людмила Парапан, която избяга от Киев
Как се живее под обстрел? Разказ през сълзи на Людмила Парапан, която избяга от Киев
1960 са новите случаи на COVID-19 у нас
1960 са новите случаи на COVID-19 у нас