НОВИНИ

Паднаха ли цените на храните след кампанията "Достъпно за вас"?

Зоя Велинова
от Зоя Велинова
20:22, 14.12.2023
Чете се за: 03:27 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Намаление на цените на храни от първа необходимост с 10%, отчитат от Министерството на икономиката. Така те отчетоха положителния ефект от кампанията "Достъпно за вас". Според експерти кампанията е започнала при намаляваща инфлация, а поевтиняването на някои храни се дължи и на други причини.

За един месец от началото на инициативата най-много се поевтинели олиото ориза и портокалите - с над 30%. При сиренето и кашкавала намалението стига до 22%. С по-ниски цени са и яйцата, бобът, пилешкото месо и киселото мляко.

"Имаме трайно установено пазарно равновесие. Ако сравним сегашния период с този от миналата година имаме незначително изменение с 0,44 процента по-ниско равнище на цените. А на седмична база имаме незначително повишение от 0,04%, които са отклонения, които дори не трябва да се коментират. Като цяло един стабилен пазар със стабилни цени", каза Владимир Иванов, председател на Комисията по стоковите борси и тържищата.

Според потребителите, и сега цените не са ниски, а дори и тези от инициативата са проблемни за хората с малки доходи:

- Според мен са високи цените. Не всички, това което е на промоция някъде, ако улучиш е добре, но иначе са високи.

- Чували сме за кампанията, информирани сме, но досега не сме пазарували от този вид стоки. Сега като гледам цените и свежестта на продуктите, бихме си купили.

"При нас специално няма промяна в цените. Задържали сме ги както бяха в началото на кампанията, например месото за готвене и свинската плешка са както преди - 6,99 лв. за килограм", каза Цвета Вътова, управител на магазин.

В кампанията се включиха и хранителни вериги в страната. От намалените стоки там се интересуват предимно пенсионери с ниски пенсии.

Иванка Иванова: "Ами добре е. Трябва да има такива работи, пенсионерите гледаме да е по-евтино и да преживяваме."

Според експерти от Института по пазарна икономика, по-ниските цени на някои стоки в магазините се дължат не толкова на кампанията, а на ред други причини.

"От една страна затягане на лихвите от страна на Европейската централна банка, което доста повлия на инфлационните процеси. От друга страна, нормализиране на международното положение, тъй като до голяма степен нещата бяха движени от високите цени на петрола, покачване на енергоносителите и оттам по-скъп ток, който се пренася надолу по веригата. Виждаме силно успокояване, което води и до нормализиране цените за потребителите", обясни Адриан Николов, ИПИ.

Прогнозите са, че тази Коледа не се очаква шоково поскъпване, както беше миналата, а около 10% завишаване на цените. Кампанията на икономическото министерство ще продължи осем месеца, като се обмисля удължаването ѝ.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Симеон Николов: Горд съм, че са оценили труда, който положих през цялата година
Симеон Николов: Горд съм, че са оценили труда, който положих през цялата година
ЕС реши да започне преговори за присъединяване с Украйна и Молдова
ЕС реши да започне преговори за присъединяване с Украйна и Молдова