Да, ама не баш. Оптимизмът е за мечтателите особено ако си част от Формула 1. В най-високотехнологичния и без съмнение скъп спорт са важни резултатите и нищо отвъд това. Стратегиите за развитие на цели отбори се основават на представяне повече отколкото на потенциал за развитие. Не за друго, а защото този спорт се базира на данни, анализът на които води към прогрес или тъкмо обратното. Точно така се случи с дебютанта на „Ред Бул“ Лиъм Лоусън, който само два старта след началото на новия сезон е „понижен“ до втория отбор на „биковете“ – „Рейсинг Булс“.
Рекорд за най-кратък престой в „Ред Бул“. С горчивия вкус от това антипостижение във визитката си ще бъде запомнен Лиъм Лоусън. Досега начело на тази негативна статиската личеше името на Пиер Гасли, който беше освободен след 12 старта през 2019 г. преди да бъде върнат към „Торо Росо“ за сметка на Алекс Албън.
Резултатите на Лоусън с „Ред Бул“ изглеждат така: В Гран При за Австралия новозеландецът отпадна, а в битката за Голямата награда на Китай остана 16-ти, последен от завършилите. Несъмнено очакванията на „Ред Бул“ са били по-високи, но оказва се новия RB21 не е по силите или опита на 23-годишния пилот. Самият болид не впечатлява с резултати и конкурентност и под управлението на Макс Верстапен. Факт е, че от началото на сезона 4-кратният световен шампион има 2-ро и 4-то място съответно в стартовете в Мелбърн и Шанхай, но е и факт, че предното му класиране не се дължи изцяло на скорост, ами до голяма степен и на стратегия.
Известни със своята безкомпромисност от „Ред Бул“ загатнаха за подобен сценарии и смяна на втория пилот още след първия старт от сезона в Австралия. Оптимистите се надяваха тимът да погледне в по-дългосрочен план и веднъж дал шанса на неопитен дебютант, да остане праволинеен в действията си. Скептиците обаче уловиха настроенията у „сивия кардинал“ в мениджмънта на „биковете“ доктор Хелмут Марко, който се беше прицелил в Лоусън, а последвалото му разочаващо представяне в Шанхай само даде търсеното основание.
От години „Ред Бул“ инвестира в академията си за млади таланти и разчита предимно на собствени кадри. Апропо от началото на сезона българският талант във Формула 3 Никола Цолов също се присъедини към нея. „Биковете“ поддържат на практика и два отбора в най-елитната автомобилна надпревара, единият от които – „Рейсинг Булс“ използва, за да дава шанс на дебютантите си да натрупат опит.
И на фона на всичко гореизложено и буквално неограничените ресурси, с които тимът борави, буди огромна въпросителна защо избира дебютант за първия си отбор при наличието на далеч по-опитни такива, които останаха без договори след края на миналия сезон.
Тук можем само да споменем и няколко примера: Карлос Сайнц, който отстъпи мястото си във Ферари на Люис Хамилтън и се принуди да подпише с Уилямс, за да остане в грида и Юки Цунода, който чака шанс за изява в „Рейсинг Булс“ от години. Не беше ли някак очаквано, че липсата на опит ще проличи особено в партньорство с не най-отборния играч в лицето на Верстапен?
Със сигурност, за да си успешен пилот във Формула 1 се изисква здрава психика. Пилотските места във Формула 1 са 20. Да заемеш едно от тях те прави специален. Да те посочат с пръст още при първите ти стъпки обаче е повече от обезкуражаващо. И тук мисля, че независимо от пристрастията си всеки от нас „стиска палци“, както обичаме да казваме, на Лиъм Лоусън. Същото важи и за Юки Цунода, който ще го замени. Дано само си е струвало чакането.