Правителството обвини ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" за едностранно прекратяване на всички нови обществени поръчки за ремонт и поддръжка на пътната мрежа. От Министерството на финансите заявиха, че ще сeзират Агенцията за държавна финансова инспекция и очакват прокуратурата и Сметната палата също да се самосeзират. Не закъсня реакцията на регионалното министерство, принципал на АПИ.
Зам.-министър Цеков: Държавата ще е лишена от пътна поддръжка през следващите 6 месеца заради АПИ
Политиката на държавата в областта на пътната инфраструктура през последните 10 г. е заложник на порочна система, която се поддържа от АПИ. Чрез нея се два възможност на определен кръг от фирми в ущърб на обществения интерес, заобикаляне на Закона за обществените поръчки и реалната конкуренция да извършват пътни ремонти в България. Това обвинение отправиха на ранна пресконференция в МС представители на финансовото и регионалното министерство, както и на парламентарната комисия по регионална политика. Не закъсня и реакцията на министъра на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов, който на пресконференция заяви, че спрените нови обществени поръчки за пътно поддържане не са по негова вина, а на КЗК. В пост във Фейсбук Кирил Петков поиска незабавното освобождаване на шефа на АПИ.
Заместник финансовият министър Андрей Цеков обясни какви ще са последиците от спрените нови обществени поръчки.
"Държавата е лишена от пътно поддържане реалистично в следващите от 6 до 7 месеца. Това е времето, което е технологично необходимо да се проведе една обществена поръчка", коментира Андрей Цеков - заместник-министър на финансите.
А вината била на Агенция "Пътна инфраструктура".
"Действията и бездействията на АПИ на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътната инфраструктура. Същите действия представляват грубо неизпълнение на функционалните задължения на агенцията, които разстройват цялата транспортна политика на държавата. Поставят в риск и безопасността на обществения живот и здраве и са основание за търсене на отговорност, както политическа, така и административно-наказателна за виновните лица", допълни Андрей Цеков.
Председателят на парламентарната регионална комисия заяви, че пари ще има само за изрядните фирми.
"Ние искаме да се разплатим, но с коректния бизнес. Който бизнес е коректен, това са около 20% от заданията - 906 задания, които са проверени. Другите 79%, те трябва да бъдат проверени от ДНСК. И трябва много ясно да се заяви по какъв начин се е случвало строителството и дали въобще се е случвало. Имаме сигнали, че не се е случвало строителство, а се очаква да бъде платено", заяви Настимир Ананиев - председател на парламентарната комисия по регионално развитие.
Той припомни, че с решение на парламента е удължен анексът на сегашните договори за пътно поддържане, като очакването било дотогава да се проведат новите конкурси.
"Ние сме дали възможност в нашето решение до 30 септември да може да се решат всички казуси. Имайки предвид, че няма обществени поръчки, ние сме притиснати да търсим решение и както казаха към изрядните платци ще се разплатим. Но вече платихме 50% под натиск, аз не мисля, че трябва да изплащаме под натиск на фирми, които са сторили нещо незаконно", каза Настимир Ананиев - председател на парламентарната комисия по регионално развитие.
А премиерът в оставка чрез пост във Фейсбук призова регионалния министър Гроздан Караджов незабавно да освободи шефа на Пътната агенция. В него отправи и директни обвинения към регионалното ведомство:
"За пореден път сламени чиновници и брокери влязоха в акция за опазване на държавната хранилка за строителни фирми, близки до ГЕРБ и кръгове около тях. Същите са взели стотици милиони на тъмно за работа по пътищата, с договори, по които текат проверки заради порочни строителни практики".
Не закъсня реакцията на регионалния министър в ставка.
"Пресконференцията, която чухме тази сутрин, е нищо повече от един жалък опит на Кирил Петков и на ПП да прехвърлят проблема от болната глава на здравата", каза Гроздан Караджов.
И отхвърли обвиненията, че новите обществени поръчки са спрени от АПИ.
"Не АПИ отмени обществените поръчки за текущ ремонт. Те бяха отменени с 6 последователни решения на КЗК в резултат на облажаване на самата конкурсна документация", заяви Гроздан Караджов.
Той показа 8 тома с документи от проверки на ДНСК и посочи, че ако няма ново решение на парламента, което да удължи анексите към сегашните договори със строителните фирми, държавата ще остане без пътно поддържане на 1 октомври.
Караджов: Не АПИ, а КЗК отмени обществените поръчки за пътища - за това е виновен Кирил Петков
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube: https://go.bnt.bg/youtube