This is a modal window.
Смущаващи са първичните данни от тестовете на толсистемата, която вече измерва и средна скорост. Експериментите се правят на 10-километрова отсечка на столичното Околовръстно шосе. Какво показват? За по-малко от седмица са установени хиляди нарушители, като е измерена и рекордна средна скорост от над 200 километра в час - с други думи по-висока от необходимата за излитането на малък самолет.
Северната скоростна тангента в София се превърна в тестова площадка за сертифицирането на камерите на толсистемата, които от юни ще започнат да мерят средна скорост.
Доц. Георги Балабанов, външен експерт към Националното толуправление: "Колата пристига в началната или първата точка, регистрационният номер бива заснет, записва се времето за което тя е навлязла в тази зона, предвижва се през цялата отсечка - достига до втората, отново имаме снимка и запис на времето. От второто време се вади първото, намира се времето за което е минала тази отсечка. Пътят, разделен на времето - получаваме средната скорост и ето я снимката от втората контролна точка, снимката от първата. Тук има дата, час, идентификационен номер на нарушението, идентификационен номер на съответната точка. И изчислената скорост - тук се вижда 189 км/ч при ограничение 120 км/ч. Този автомобил се е движил със 69 км над ограничението."
По време на тестовете са засечени хиляди нарушители.
Доц. Георги Балабанов, външен експерт към Националното толуправление: "Виждате има средна скорост от 201 км/ч, средна скорост от 185 км/ч, което означава, че на моменти този автомобил се е движил с доста по-висока скорост от тази 200 км/ч по ССТ в този участък от 10 км и 200 метра."
Снимка от камерите и метаданните за нарушението - автоматично ще се изпращат към МВР.
Даниел Митов, министър на вътрешните работи: "Камерите на толсистемата, камерите на общините, трябва да се свържат системата на МВР, там обработката на данни е малко по-сложно упражнение, но може да се направи така, щото бързо да се обработват данните и да се идентифицират нарушителите."
Средна скорост първо ще се мери по магистралите.
Доц. Георги Балабанов, външен експерт към Националното толуправление: "Ето я "Тракия" - тези черните точки - това са стационарните контролни точки от София до Бургас. В общи линии тук можем да сформираме 10 отсечки, в които да се мери средна скорост. Така че за всяка една отсечка тя ще бъде измерена и при нарушение - вие за всяка една от тези отсечки ще получите отделен електронен фиш."
За да станат факт, измерването на средната скорост трябва да бъде гласувано от депутатите в зала и на второ четене, а камерите сертифицирани.
Доц. Георги Балабанов, външен експерт към Националното толуправление: "Не, няма как в общи линии, именно за това Българския институт по метрология прави тази сертификация, за да може да си сигурен, че именно по никакъв начин няма да падат те в съда."
На този етап не може да се каже какъв ще е ефектът върху дисциплинирането на шофьорите и подобряването на безопасността по пътищата.
Пламен Димитров, адвокат: "Виждате, всеки ден стават катастрофи, всеки ден се изнасят факти, че примерно някой е минал с 200 или 170 км/ч. Няма как, когато човек няма вътрешно самосъзнание да го накараме той да спазва законите."
От есента толсистемата ще бъде надградена, за да хваща и претоварените камиони.