НОВИНИ

След големия петролен разлив в Керченския пролив, какви са рисковете от инциденти по нашето крайбрежие?

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:59, 21.12.2024
Чете се за: 14:35 мин.
Общество
Снимка:
Слушай новината

60 километра от крайбрежната ивица на изток от Керченския пролив е почерняла от нефт, освен много птици, по бреговете се откриват и умрели делфини, покрити с мазут.

За мащабите на екокатастрофата, за това какво роди сенчестият флот на Русия и има рискови петролни операции в нашата акватория.

Анализът в "След новините" е на Мария Чернева.

Делфинът е бил обречен, умирал е дълго и мъчително.

Морските птици също са обречени. Заради нефта, който покрива перата им, не могат да летят, да задържат топлина. Дори и да успеят да почистят перата на оцелелите, вероятно ще умрат, отровени от петрола.

Почернели от мазут са вече 60 километра от бреговата ивица от Анапа до Кримския мост. И това е само началото в дългия списък от щети, причинени от разлива на 15 декември в Керченския пролив. Мощна морска буря, 8-а степен по скалата на Бофорт и вятър, който брули със 70 километра в час пречупват, буквално като вафла, един от двата танкера Волганефт. Товарът му се излива в морето.

"За сега имаме потвърждение, че поне 3000 тона мазут, тежко гориво, се е разлял от този танкер, но потенциално биха могли да са 8 или даже 9 хиляди тона. Това е капацитетът на двата танкера, които са заседнали в инцидента в Керченския провлак", каза Наталия Гозак – "Грийнпийс", Украйна.

Голямата черна диря, видима от сателитните снимки, доказва мащабите на замърсяването, което със сигурност ще причини огромни екологични щети. Подобна катастрофа в пролива, през зимата на 2007 година вече доказа зловещите си ефекти.

"И тогава стана инцидент с подобен танкер. Волганефт, също имаше голям петролен разлив, но количеството, което се изсипа в морето беше два, три пъти по-малко. Тогава бяха декларирани 1200 тона, които причиниха смъртта на 12 000 птици, замърсяване на повече от 100 километра от границата и на руския, и на украинския бряг, което остана с години", подчерта Наталия Гозак – "Грийнпийс", Украйна.

4 години по-късно, пробите от водата и брега показваха високи нива на замърсяване. Най-острите ефекти на тази катастрофа още не са видими. Студената вода ще забави изпарението на леките фракции на петрола и разпада на по-тежките. Отровата ще умъртви освен хиляди птици и риби, но всички дънни организми и екосистеми, които скоро ще почернеят от утаената по-тежка фракция на горивото.

При всички методи за бързо очистване на водата от нефтени разливи, нито един от тях не е в ход, местните с подръчни средства се опитват да почистят мазута по плажовете.

"Не очаквам Русия да направи нещо, като се има предвид как се отнася към човешкия живот. Нямаме информация нещо да се прави по въпроса", допълни Гозак.

Скоро след първия инцидент с двата танкера, още един подобен подаде сигнал за бедствие. И трите танкера са много стари, над 50-годишни и отдавна би трябвало да са пратени за скраб. И трите са речни и дори нови, рискуват много в открито море. Но подобни кораби кръстосват на ръба на острието и моретата, и океаните, и оставят черните си смъртоносни дири навсякъде.

"Те са част от т.нар. сенчест флот за транспортиране на руски суров нефт към Европа", каза Наталия Гозак – "Грийнпийс", Украйна.

"Този „Сенчест флот“ не е от сега. Той се появи след като ЕС наложи санкции върху износа на руски петрол. И това е начин на Русия да заобиколи санкции", коментира Йордан Божилов – Софийски Форум за сигурност.

"Европейските … изобщо санкциите на Г-7 срещу Русия имат два основни компонента. Единият е пълна забрана на вноса на руски петрол в ЕС и САЩ, и Великобритания, Австралия. От друга страна е забранена продажбата на суров петрол над 60 долара от превозвачи и за застрахователните компании, които са регистрирани на територията на ЕС, Великобритания и САЩ", каза Мартин Владимиров – Център за изследване на демокрацията.

Основната цел на санкциите е да затворят кранчето, което позволява на Русия да финансира войната си срещу Украйна. И единственият начин да продава суров петрол на печалба, е като си спести всички възможни разходи. Затова пуска в ход стари кораби, които не са застраховани, които не плащат никакви мита и такси.

"Какво представлява този сенчест флот? Обикновено се наемат стари кораби, които да превозват до някъде руски петрол, претоварват го на други танкери и от там вече петролът тръгва не като руски, а като неизвестно какъв", обясни Йордан Божилов – Софийски Форум за сигурност.

Ключова дума – стари кораби и рискови операции в открито море. Катастрофите не закъсняват. Инцидентите с разливи в Атлантика, Северно, Средиземно и Черно море вече са десетки. Последно разследване на "Политико" разкрива една и съща схема при всички инциденти, повечето кораби от сенчестата флотилия се знаят и лесно могат да се проследят, а инцидентите вече са правило, не изключение. И само за момента са далеч от нас. Дали?

"Това, което се случва сега пред Крим, много ясно показва, какво може да се случи и на 12 мили от българския бряг", смята Спас Спасов – разследващ журналист, в-к "Дневник".

Съвсем прясно разследване на Спас Спасов разкрива два танкера, с всички характеристики и рискове, които носи сенчестият флот на Русия. Два танкера под носа ни.

"Двата кораба, за които аз получих сигнали - "Николай Гамаюнов" и "Николай Велики", бяха застанали на позиция пред пристанището във Варна и пред пристанището в Бургас. По този начин всеки кораб, който се насочва към двете пристанища или който излиза от пристанищата, може да зареди с гориво от един от двата тези кораба, което явно се случва и то в продължение на месеци", отбеляза Спас Спасов – разследващ журналист, в-к "Дневник".

Чрез платформи, в които може да се види корабният трафик в реално време, Спас проследява и документира движението на двата танкера.

"Точно по този начин става ясно, че тези кораби периодично пътуват до пристанището в Новоросийск, което е с огромен капацитет за зареждане с петролни продукти, след което отново се връщат на позиция пред Варна и Бургас", разказа Спасов.

Системите за проследяване показват, че много от корабите на излизане от нашите пристанища се застояват по-дълго до двата танкера. Да заредят гориво, определено, тъй като преди това са отказали услугите на българските оператори. Ще им излезе вероятно два пъти по-евтино, тъй като руските танкери нямат застраховки и не плащат никакви такси. Но рисковете да се зарежда гориво в бурните води на открито море са огромни.

"И във всеки момент при една такава търговия би могъл да се получи разлив, който при хубавия североизточен вятър, който духа към бреговете на България, едно петролно петно би могло да пристигне в рамките на часове до плажовете на Черноморието", каза Спас Спасов – разследващ журналист, в-к "Дневник".

Сега двата кораба са се насочили към пристанището Констанца, където трафикът е по-голям, съответно и плаващите нелегални бензиностанции са повече. С това нараства и рискът от инциденти, разбира се, които със сигурност биха ни засегнали. Но както и тук, така и пред Констанца, за да останат недосегаеми за контрола на бреговата охрана, корабите се позиционират след 12-ата миля или границата на съответните териториални води. Въпреки че това съвсем не е сигурно.

"Всеки кораб разполага със система за самоидентифициране, EIS. Тази система трябва да бъде непрекъснато изключена, за да може всеки кораб да бъде проследяван, къде се намира. В много случаите обаче, тази система се оказва изключена. С изключена система за идентификация, всеки кораб може да наруши българските териториални води", коментира разследващият журналист.

Това определено се случва пред очите и на българските власти, и на румънските. Както и трафикът на сенчестия флот върви почти необезпокояван навсякъде, въпреки рисковете, които носи.

"Международното морско право има свобода на корабоплаването в открито море. Тези кораби няма как да бъдат задържани. Възможните варианти за действие - първо сериозна проверка на застраховките. Това е може би ключовата възможност. Другото е - проследяване на целия маршрут на петрола и санкциониране, включително не само на тези, сенчестите кораби, но и на корабите, на които е претоварено. И третата възможност е общоевропейско действие. Имайте предвид, че отделните страни невинаги са готови да поемат риска, ако санкционират кораб, превозващ руски нефт да получат ответна негативна реакция от Русия", смята Йордан Божилов – Софийски Форум за сигурност.

За съжаление санкциите, които родиха сенчестия флот, имат твърде много пропуски и те не успяват да ограничат приходите на Русия.

"По наши изчисления Русия успява да продава близо от 200 млрд. долара руски нефт годишно. И това е повече, от колкото … Много повече, отколкото и Европа, и САЩ предоставят като помощ на Украйна. Така че ние все още не можем да спрем приходите на Кремъл. И именно за това и позицията на Кремъл при преговори, евентуално в Украйна, е толкова силна", коментира Мартин Владимиров.

А по изчисления на различни анализатори, Русия харчи от порядъка на 140 милиарда долара за военната си индустрия, за да може да води войната в Украйна. И тя все още успява да я финансира заради очевидно неефективните санкции.

"Създава се едно усещане, че постоянно се гонят кораби-призраци по световните морета, вместо да се решат много по-ключови проблеми при имплементирането на санкционния режим. Страните членки на ЕС също на практика не се опитват да налагат санкции ефективно. Няма орган на европейско равнище, централен, който може да провежда разследвания в различни страни членки. Спазването на санкциите извън Европейска Съюз е много трудно да се наложи", заяви Мартин Владимиров.

Г-7 в момента разсъждава за промени в санкциите, допълва списъка си със санкционирани кораби и застрахователи. Но е далеч от истински ефективните мерки – като премахване на дерогациите от забраната за внос на руски петрол, забрана на внос на продукти от руски нефт, санкции срещу всички, които перат руското гориво.

"Наистина има нужда от политическа воля, по-малко мрънкане и скърцане сэс зъби срещу европейските газови гиганти, които се опитват да спечелят максимално от ситуацията. Не трябва цяла Европа да бъде заложник на тези конкретни частни интереси и да си свърши домашното", каза Мартин Владимиров.

Санкциите, които родиха сенчестия флот, трябва спешно да се променят. Танкерите, които обикалят и нашите води, са съвсем видими и е въпрос на време да избухнат в поредната екологична бомба. Европа трябва да признае и Керченската трагедия, като предупреждение за съвсем реален сценарий в нашия дом.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Бенямин Хенрихс аут до края на сезона
Бенямин Хенрихс аут до края на сезона
Възможностите за редовен кабинет: Кой би участвал?
Възможностите за редовен кабинет: Кой би участвал?