ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Няма опасност за българското крайбрежие от разливите в Керченския проток, съобщиха от "Морска администрация"

bnt avatar logo от БНТ , Репортер: Светлана Ганчева
A+ A-
Чете се за: 03:22 мин.
У нас
Снимка: илюстративна
Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Слушай новината

Няма опасност българското крайбрежие да бъде замърсено от разливите в Керченския проток, съобщи за БНТ Румен Николов - главен директор на аварийно-спасителната дирекция в "Морска администрация". България разполага със специализиран кораб, базиран във Варна. Във Варна и Бургас има и складирани химикали за деактивиране на замърсителите. Средствата, с които разполагаме, не са големи, но разчитаме и на взаимодействието с останалите черноморски държави, най-вече Румъния, където е базиран специализиран кораб на Европейската агенция за морска безопасност, каза още Румен Николов.

Българската Морска администрация следи ситуацията в Керченския проток заедно със службите в Румъния, Грузия и Турция. Данните идват от сателитни снимки и от националните агенции на черноморските държави. Тъй като морското течение е от изток на запад, а ветровете - от изток – север, замърсяването се насочва обратно към протока и близките брегове, поясни Румен Николов.

Румен Николов, гл. директор ГД “Аварийно-спасителна дейност”: "Вероятността да се разнесе замърсяването в западната част на Черно море е почти нулева."

Това потвърждава и доц. Николай Вълчев – експерт по хидродинамика към БАН. Тъй като петното е от тежки нефтопродукти, те бързо ще се утаят на дъното или по брега, смята доцент Вълчев. Въпреки това Морска администрация работи с Министерството на транспорта, военноморските сили и "Гранична полиция", за да могат всички да реагират при необходимост. Българският специализиран кораб “Галакси еко”, базиран във Варна, е оборудван с техника и химикали за справяне с различни видове разливи.

Румен Николов, гл. директор ГД “Аварийно-спасителна дейност”: "Той разполага с бонови заграждения, които се разставят със съдействието на втори кораб буксир, има така наречените скимъри, с които заграденото петно или замърсител се пречиства и се прибира в съответно в танковете на кораба, където се филтрира. И последното е, има така наречените рамена, грубо казано, по които се спускат съответните химикали за деактивиране на замърсителя. Към момента количествата, които имаме, могат да решат въпроса временно, но в зависимост от това какъв е обемът на замърсяването, могат да бъдат изискани допълнително такива количества от съответните складове, които са към Европейска комисия."

"Морска администрация" и Европейската агенция за морска безопасност следят ситуацията в района на разлива, където е възможна промяна при утихването на вятъра в района, което се очаква след петък.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?