This is a modal window.
Срив в мрежата на втори мобилен оператор у нас само за няколко дни. Абонати на А1 в цялата страна не можеха да набират номера и да приемат позвънявания за повече от два часа и половина.
В ефира на "Още от деня" по БНТ председателят на Комисията за регулиране на съобщенията заяви, че проблемите са технически, а не кибератака.
"Избраният номер е грешен или непълен."
Момчил Карабулев е сред хилядите, които днес чуват това съобщение след 10.00 часа сутринта.
Момчил Карабулев, потребител: "Проблемите започнаха от сутринта, от 11.00 часа, аз тогава разбрах, тъй като тогава ми се наложи да се обадя на мой роднина, който не живее в София и тогава разбрах, че проблемите засягат цялата страна. След това други колеги и приятели ми казаха, че не могат да ми се обадят. Но пък интернетът работеше и това беше начинът да си разменям съобщения."
От мобилния оператор по обяд съобщиха официално за технически затруднения и посъветваха клиентите си да рестартират телефоните си. От там посочиха, че сривът е засегнал още онлайн банкирането и есемес паркирането.
За "По света и у нас" от Центъра за градска мобилност в София заявиха, че проблемите са нарушили нормалния ритъм на работа, но те подхождат с разбиране към гражданите. По-късно от мобилния оператор посочиха, че ще компенсират засегнатите, но не казаха каква е причината за срива. Още сутринта от КРС изпратиха екипи да проверят. В ефира на "Още от деня" председателят на регулатора Иван Димитров обясни, че става дума за технологичен проблем.
Иван Димитров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията: "Проблемът е в технологията 2 джи и 3 джи, това води до използване на честотен ресурс, който се използва и за по-новите генерации на мобилни мрежи. Технологичните факти едва ли ще направят по-щастливи потребителите. Искам да кажа, че двата инцидента, които се случиха в нашите телекоми, нямат като основа кибер атака и не са със злонамерено поведение от гледна точка такава."
По думите на Димитров и днешният срив при А1, и този в петък при "Виваком" са класифицирани като сериозна авария. Тогава абонатите останаха без мобилни услуги от 7.00 ч. сутринта до 14.00 часа следобед. От телекома обявиха като причина за срива актуализация на софтуера. От КРС са възложили анализ от външен одитор.
Иван Димитров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията: "Тогава ще мога да кажа със съответната конкретика дали е човешка грешка или техноогичен проблем, който не е бил обследван в детайли."
Регулаторът изготвя и доклад за сривовете до ресорната парламентарна комисия. Утре ще има и среща на трите телекома в КРС, на която ще се обсъжда промяна и на общите условия. А дотогава потребителите залагат на носталгия по миналото с творчество в социалните мрежи - "а едно време можехме да си говорим по телефона".