Суецкият канал вече е свободен за преминаване, "Евър гивън" е преместен

Джанан Дурал
от Джанан Дурал
16:57, 29.03.2021 (обновена)
Чете се за: 03:40 мин.
По света
Снимка: БГНЕС
Слушай новината

Край на кризата в Суецкия канал. След 6 дни, в които беше заседнал, контейнеровозът с размер на небостъргач "Евър Гивън" беше освободен. Той ще бъде подложен на обстоен технически преглед, за да се изясни дали причина за инцидента е единствено лошо време.

Плавателният съд блокира едно от най-натоварените морски трасета - от Червено към Средиземно море. Стигна се до мащабно морско задръстване - в очакване да преминат са около 400 кораба, включително 25 петролни танкера.

Щетите върху световната икономика са огромни - задържана е стока за близо 10 млрд. долара. Загубите възлизат на 400 млн. долара на час.

Транспортни компании започнаха да използват алтернативен маршрут. От Азия, покрай африканския нос Добра Надежда, до нидерландското пристанище в Ротердам. Това, обаче, означава корабите да пътуват 13 500 морски мили, което при средна скорост от 16 възела би им отнело 34 дни. Когато се използва Суецкият канал, стоките стигат до Европа 10 дни по-рано.

Почти денонощни бяха усилията на египетските власти в Суецкия канал.

В плитчините багер изкопаваше пясък и тиня, за да бъде освободен носът на контейнеровоза "Евър гивън". Премахнати са 27 000 кубични метра пясъчни скали на дълбочина 18 метра.

Два влекача - нидерландски и италиански се включиха в операцията по изтегляне на огромния плавателен съд. Но да се премести кораб с дължина 400 метра се оказа изключително сложна задача.

Малко преди 6 сутринта българско време беше съобщено, че след 6 дни блокада, корабът е успял да промени позицията си с около 80%. Задвижени са рулят и витлото му, което е позволило "Евър гивън" да направи маневра назад.

Египетският президент Сиси обяви, че страната му е сложила край на кризата. Най-големият успех на операцията е, че не беше усложнена допълнително с разтоварване на контейнерите на тежащия 200 000 тона плавателен съд.

Според ръководство на Суецкия канал причината за затъването на кораба в плитчините няма как да бъде единствено силен вятър.

"Такива инциденти се случват поради комбинация от множество причини. Възможно е да е имало техническа или човешка грешка, но това ще разберем след като приключи разследването. Единственото нещо, за което сме напълно сигурни, е че във вторник в района имаше силни ветрове и пясъчна буря", заяви Осама Рабие, ръководител на Суецкия канал.

Близо 400 кораба са в очакване да преминат от Червено в Средиземно море, а все повече транспортни компании избират алтернативни маршрути, по които да превозват стоката си. Макар контейнеровозът да е освободен, е рано да се твърди, че движението по Суецкия канал отново е възможно.

Най-малко 3 дни ще са необходими на стотиците кораби, попаднали в морското задръстване, за да преминат през Суецкия канал.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Предлагат 1 и 2 април да бъдат част от пролетната ваканция
Предлагат 1 и 2 април да бъдат част от пролетната ваканция
УЕФА обвини Сърбия и Португалия за непризнатия гол на Роналдо
УЕФА обвини Сърбия и Португалия за непризнатия гол на Роналдо