НОВИНИ

Трябва ли да се въведе ограничение на възрастта на активните шофьори?

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
20:00, 14.03.2023
Чете се за: 04:52 мин.
У нас
Слушай новината

92-годишният Стефан Стефанов от Сливен остана без кола след второ нарушение на пътя само за седмица. На 8 март Стефанов беше спрян пиян зад волана и без книжка, а днес полицията конфискува колата му, след като от клип в социалните мрежи стана ясно, че отново е карал колата си без номера. За повторното нарушение Стефан Стефанов ще бъде съден.

Какво наказание може да получи възрастният мъж и необходимо ли е ограничение на възрастта за активните шофьори?

Малко след публикуването на клипа полицията открива колата с изпочупени стъкла в гараж близо до дома на 92-годишния шофьор. След повторната среща с полицията възрастният мъж заяви, че вече е размислил и това е било последното му качване зад волана.

Според близки на Стефан някой умишлено е повредил автомобила пред блока, след като случаят е бил огласен в медиите на 8 март.

"Към настоящия момент установяват кои са извършителите, увредили автомобила", коментира главен инспектор Илиян Николов, началник сектор „Пътна полиция"-Сливен.

От полицията заявиха, че шофьорската книжка на възрастния мъж е отнета през 2022 г. отново за шофиране след употреба на алкохол, а още тогава е била прекратена регистрацията.

"Към момента текат две досъдебни производства срещу него. Вече в хода на досъдебните той ще бъде разпитан и впоследствие прокуратурата ще бъде тази, която ще реши какво ще се случи с него", каза главен инспектор Илиян Николов, началник сектор „Пътна полиция" в Сливен.

"Въпросният лек автомобил е приобщен към делото като веществено доказателство. По досъдебното производство предстои да бъде назначена и изготвена съдебна психолого-психиатрична експертиза, която да установи психичното състояние и здраве на извършителя", заяви прокурор Катя Стаменова - говорител на Районна прокуратура Сливен.

Според пътни експерти дебатите около това дали да има ограничения за шофиране след определена възраст текат отдавна. От Асоциацията на пострадалите при катастрофи смятат, че работеща мярка би могло да бъде въвеждането на периодични прегледи на една или две години и по-честа смяна на книжката.

"За да бъдат изпълнени и да могат да се спазват опираме да това да имаме честни и обективни медицински прегледи, а не фиктивни", заяви Илия Тодоров - Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

"Срокът на валидност на шофьорската книжка е доста дълъг. За десет години дори млад човек често може да не е годен", заяви Илия Тодоров - Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

Хванаха 92-годишен да шофира пиян, без книжка и с нерегистрирана кола. Той: Не знам за какво ме спряха!

Според експерта по пътна безопасност и автомобилен състезател Димитър Илиев въвеждането на ограничения би било дискриминация.

"Въпросът опира до самосъзнание. Ако човек почувства, че вече не притежава тези рефлекси, зрение, слух и способности - той трябва сам да се откаже. Има хора в напреднала възраст, които са абсолютно адекватни и със страхотни умения. Не може да слагаме всички под общ знаменател. Карането на кола е дейност, която не е много сложна, но изисква отдаденост. Иска концентрация и когато човек не разбира това нещо той е опасен", заяви Димитър Илиев - експерт по пътна безопасност.

Една от идеите на европейско ниво е при навършване на 70 години срокът на свидетелството за правоуправление да бъде 5 години, а шофьорите на тази възраст да преминават през пълна медицинска комисия.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Все още няма обявена обществена поръчка за двата медицински хеликоптера на лизинг
Все още няма обявена обществена поръчка за двата медицински хеликоптера на лизинг
България и още три страни от ЕС искат предоговаряне за ковид ваксините
България и още три страни от ЕС искат предоговаряне за ковид ваксините