Какви ще са приоритетите в новата сесия на Народното събрание? Как скандалите с подслушването ще повлияят на работата на депутатите?
На този и други актуални въпроси от обществения и политически живот в студиото на сутрешния блок на БНТ отговориха Валентин Николов - депутат от ПГ на ГЕРБ и член на икономическата и бюджетна комисии в парламента, Ангел Найденов - заместник-председател на ПГ на Коалиция за България и заместник-председател на парламентарната комисия по външна политика и отбрана, Лютви Местан - заместник-председател на ПГ на ДПС и член на комисиите по образование и култура, Десислав Чуколов - заместник-председател на ПГ на Атака и заместник-председател на комисията по вътрешна сигурност, и Ваньо Шарков - заместник-председател на ПГ на Синята коалиция и заместник-председател на здравната комисия.
Пълен текст на разговора!
Водеща Жени Марчева: Добро утро отново. Здравейте, вие сте със сутрешния блок на Българската национална телевизия. Питаме едно-единствено нещо в следващите минути, и то е какви ще са приоритетите в новата сесия на Народното събрание. Гости са ни Валентин Николов, който е депутат от ГЕРБ, Ангел Найденов, който е заместник-председател на ПГ на "Коалиция за България", г-н Лютви Местан, заместник-председател на ПГ на ДПС, Десислав Чуколов, който пък е заместник-председател на ПГ на "Атака", и Ваньо Шарков, заместник-председател на ПГ на "Синята коалиция". Добър ден, господа, здравейте, добро утро.
Г-н Николов, с вас започваме. Скандалите с подслушването със сигурност сложиха силен, ярък отпечатък върху старта на новия политически сезон. Ще можете ли въобще да работите каквото и да било, докато не сложите точка на този скандал и не изчистите всички въпросителни около него до край?
Валентин Николов: Аз не виждам причина да не продължим да работим. Предстоят доста реформи, предстоят много важни закони за парламента, както и за държавата. Така че не виждам проблем ние да продължим да работим, защото идват избори и тепърва предполагам, че ще се заформят скандали. Видно е за хората, че в едната страна се състои правенето на нещата, създаването на нещата, а от друга страна е деструктивизмът. Така че това е видно за хората, ние продължаваме. Това че се хвърлят разни анонимни сигнали, за които тепърва сега трябва да се хвърли обществен ресурс, за да могат да се изяснят колко са истина, колко са сглобени и колко не са сглобени. Просто мисля, че всеки трябва да застане зад това, което показва, зад всяка информация и да стои отговорно зад всички думи и дела, които прави.
Водеща: А като казвате деструктивна сила, кои са деструктивните сили срещу ГЕРБ в момента?
В. Николов: Ами, видяхме, че година и половина опозицията се опитваше по всякакъв начин да покаже някакво различно лице и когато не можа да го покаже започна, разбира се, с деструктивните действия срещу нас. Идват избори, разбираемо е, но дори и когато се формираше бюджетът за 2011 година навсякъде беше прокламирано, че ще има един алтернативен бюджет, т.е. една алтернативна политика, ние не я видяхме. Така че.
Водеща: Г-н Местан.
Лютви Местан: Прощавайте, за да се получи диалог.
Водеща: Разбира се.
Л. Местан: Какво значи деструктивна опозиция. Аз например в аванс ще ви кажа, че ние много сериозно обсъждаме варианта да подкрепим внесения проект за стратегия за националната сигурност на България. Това е един изключително сериозен политически акт. Запознахме се със съдържанието на документа, правилно проведохте широко обсъждане с всички политически сили, с неправителствения сектор. Чухте бележките и на опозицията, и на специализираните неправителствени организации и се стигна до един разумен акт, проект за стратегия, която стратегия заслужава подкрепа. Ето това е конструктивната позиция на Движението за права и свобода. Но за съжаление не такъв ви е подходът по отношение на редица други, много важни за държавата законопроекти, не такъв ви е подходът например към Българската академия на науките. Там не сте склонни да чуете дори много разумните бележки от страна на основния ви коалиционен партньор, парламентарната група на "Атака". Е, тук няма как да получите подкрепа. Така че, когато говорим за политически профил на опозицията, не може тя да бъде атакувана с клишета - опозицията ни пречи, тя е деструктивна. Напротив, тази опозиция в лицето на ДПС ще продължава да бъде много ясна и през цялата 2011 г., тя ще бъде, ние ще бъдем конструктивни, но същевременно много ясни и много определени в противодействието си срещу опитите да се стеснява периметърът на гражданско общество. За съжаление завършихме 2010 г. точно с приемането на актове като изборния кодекс, като закона за съдебната власт, които откровено не разширяват територията на правата и свободите, а ги стесняват.
Водеща: Ще ми се да поговорим по тези теми със сигурност, защото те са важни. Г-н Найденов, вие ще приемете ли упрека на г-н Николов за деструктивността като дух на опозицията?
А. Найденов: Естествено, че няма да приема подобен упрек или подобни обвинения, и аз лично не съм склонен да хабя време и енергия, за да опровергавам тези клишета на г-н Николов. Разбира се, че можем да посочим редица политически и законодателни инициативи, които всяка една от парламентарните групи заявява като намерения в началото на всеки един политически сезон, в това число и в началото на петата сесия на Народното събрание. Бързам веднага да кажа, че няма никакво съмнение и петата сесия, и цялата 2011 година ще мине под знака на изборите, в края на годината президентски избори за местно самоуправление. Всъщност това е и най-важното политическо събитие, което бележи и дейността, и активността на всяка една партия и съответно на парламентарна група. Същевременно обаче, преди да говорим за инициативи, независимо дали става дума за изборния кодекс, за Сметна палата, за кодекса на труда, проблем, който беше създаден от мнозинството и аз не виждам тук каква роля може да има или какви обвинения могат да бъдат отправени към опозицията. Преди да говорим за Шенген, за стратегия за национална сигурност, преди да говорим за този проект за декларация, който вчера се обсъждаше по отношение на дипломатите в комисията по външна политика и отбрана, трябва да кажем, че всичко това остава в сянката на една поредица от скандали. Аз не мога да кажа един скандал. Миналата година завърши със скандал. Имам предвид, разбира се, провала на изслушването на вътрешния министър по темата за Горна Оряховица, за болницата. Тази година започва със скандал. Скандал, който бележи една безпрецедентна ситуация в страната. И това е свързано, разбира се, с прилагането на СРС-та. Вижте, това не е безобидна тема. Няма особено значение дали става дума за 15, 20 хиляди СРС-та. Става дума за безпрецедентна ситуация на прилагане и използване на специални разузнавателни средства. Става дума за това, че те са се превърнали в основен инструмент на управлението. И най-после става дума за това, че министър-председателят легитимира това подслушване, превръщайки следенето, подслушването, наблюдението на българските граждани, независимо от тяхното качество дали са във властта, дали става дума за граждани, в официална държавна политика.
И преди да изясним поредицата от въпроси, свързани с прилагането на СРС-та по отношение на лекарите в Горна Оряховица, преди да изясним въпроса за медицинската експертиза, преди да изясним въпроса за отговорността на вътрешния министър, представяйки информацията избирателно от СРС-ата в Народното събрание, преди да изясним целия въпрос за прилагането на СРС-та, за основанията за прилагането, и тук не става дума за анонимни хора. В информацията са посочени вицепремиерът Дянков, посочени са г-жа Искра Фидосова, посочена е г-жа Менда Стоянова, посочен е заместник-министърът на финансите, посочен е шефът на Агенция "Митници", става дума за хора, които присъстват с имената си. И аз тук не разбирам позицията на мнозинството от ГЕРБ, позиция, която е по-скоро, така, позата на щрауса, а тя е доста неприлична.
Водеща: Да чуем и г-н Чуколов.
Десислав Чуколов: Нека да чуем няколко разумни думи в това студио, ви предлагам, в крайна сметка, защото...
А. Найденов: Става дума за това, че преди да се търси и да се очаква потвърждение на...
Д. Чуколов: Няколко разумни думи само да кажа. Нека г-н Найденов приключи.
А. Найденов: Преди да се очаква потвърждение на автентичността, много лесно колегите от ГЕРБ могат да кажат: това е вярно или това не е вярно. Ако не е вярно, разбира се, достатъчно е да се каже: не е вярно, не сме участвали в такива разговори, не сме водили такива разговори.
Водеща: Да чуем г-н Чуколов и след това г-н Николов. Г-н Чуколов?
А. Найденов: Какво чакаме потвърждение на автентичност?
Д. Чуколов: Събрали сме се тук да обсъдим политическите партии какво ще правят през 2011 г., как ще мине 2011 г. и как това ще се отрази на Народното събрание, на българските граждани, на българските партии. Това, което чуваме, е, че отново се влиза в скандали, отново се влиза в теми, които няма излизане от тях, защото ще се проверят тези СРС-та, ще се види кой ги е изнесъл, кой не ги е изнесъл, кой ги е чул първи, кой последен. Това няма никакво значение за това как живее българският народ. Затова вчера на откриването на сесията, на тази сесия, поредна сесия, ние казахме: трябва да се изработи икономически модел, по който България да върви напред. Как да направим ние, политическите сили, така, че българският гражданин да живее по-добре. Българският гражданин не го интересува това СРС дали е законно, или не е законно. Да, има си някакви правни основания, трябва да се изчистят, но не може това нещо да бъде основното, при положение че хората няма какво да ядат и ровят по кофите. Това въобще не е тема, която ние тук трябва да обсъждаме.
А. Найденов: Ами, две години имахте, за да отговорите на този въпрос защо хората живеят все по-бедно и по-тежко.
Д. Чуколов: Ама, две години, момент, момент, трябва да се прави политика в интерес на българските граждани...
А. Найденов: Ами, правете я.
Д. Чуколов: ... а не от скандали да се прави политика. Това се опитваме да го кажем и вие много добре го знаете. Просто не трябва да се използва всеки скандал, който в момента обслужва Яне Янев, няма какво да се лъжем. Това трябва да бъде наречено Янев гейт, може и без т накрая, ако искате да го наречем, и да приключим тази тема. Това трябва да направим. Защо трябва да обсъждаме нещо, което е пряка и единствена полза на някаква, така, нечистоплътна групичка от хора. Нека да обсъждаме нещата, които са в полза на българския народ.
В.Шарков: То е много ясно защо.
Д. Чуколов: Не отричам, не отричам тук, че трябва да бъде изяснено това, но не може това да бъде водещото и основното в българската политика.
Водеща: Да чуем г-н Шарков, който стои до вас.
Л. Местан: Защото това е отношение към модела на управлението, към модела на властта. Дали това е управление чрез подслушване, чрез засилване на силовите елементи на властта...
В.Шарков: Изобщо не е това проблемът.
Л. Местан: ... или имаме силно управление, което ще чува разумни предложения, които идват не само от "Синята коалиция", но и от БСП, и от Движението за права и свободи. Така се управлява в условия на криза и затова за нас основният приоритет е да бъдем коректив на властта и да спрем тези опасни тенденции, които бяха зададени през 2010 г.
Водеща: Г-н Шарков, "Синята коалиция" по повод тези скандали казахте, че се срамувате. От какво точно се срамувате?
Ваньо Шарков: Вижте, за да дефинира една политическа сила своите приоритети за годината и всяка една от партиите, които са представени в парламента, първото и основното нещо, което трябва да направи, е да дефинира кой е основният проблем в момента. А за нас основният проблем в момента е липсата на нормалност в политическия живот на страната. Това е ненормална ситуация и ние трябва да възстановим, ние сме отговорни за това като партии в този парламент да възстановим нормалността в българската политика, защото това оскандаляване, което се случва в българския политически живот, няма значение коя е политическата партия, която управлява. Когато това нещо се случи, това предизвиква два ефекта. Единият ефект е натрупване на недоверие в гражданите, че наистина могат да бъдат направени реформи, които да дадат сигурност, да дадат хляб, да дадат достатъчно финансови средства, да дадат, ако щете, и едно нормално европейско бъдеще на страната. Другото е, другият изключително негативен ефект е, че това оскандаляване прави така, че измества приоритетите на управляващата партия. Вместо тя да изпълнява онова, което е заявила в предизборната си програма, тя влиза в един цикъл на непрекъснати обяснения: ама, нормално е да се подслушва, ама, не е нормално да се подслушва, ама, има нарушения, ама, няма нарушения, ама, нека да се мразят. Да правят каквото искат, но в крайна сметка са екип, а парламентът това, което трябва да направи, е да спазва своя правилник за работата, за организацията и дейността на парламента, където са разписани различни парламентарни структури, които могат да помогнат за решаването на този проблем.
Водеща: Нека да чуем, да чуем и г-н Николов.
В. Шарков: Има комисия за СРС-тата, имаме създаването на анкетна комисия. Защо не го правим, за да помогнем за излизането и да започнем да се занимаваме с едни по-важни неща.
Водеща: Господин Николов, ще перифразирам вашия колега Красимир Велчев и ще ви попитам България наистина ли е остров на спокойствието в политическия смисъл на тази дума, като чувам какво говорят колегите ви?
В. Николов: Аз мисля, че най-малко ГЕРБ може да бъде упреквана за това, че няма чуваемост. Както виждаме, със сили, които са извън парламента, неполитически и политически, съответно стават обсъждания както на тристранния съвет, така и на парламента, провеждат се дискусии. Не всичко, което ние сме дали и сме казали - йок, така трябва да бъде. Така че в това не може да бъдем упрекнати. Даже бяхме упрекнати, че прекалено много слушаме и че трябва да има твърда ръка в провеждане на реформи и т.н.
Д. Чуколов: Да, така е. По-твърда ръка трябва в провеждането на реформи.
В. Николов: Самият факт, че успяхме без прекалено обществен протест да се проведат, мисля, доста реформи в различни сектори на нашето общество, е факт, че ГЕРБ има чуваемост и съответно провежда диалог и се получават дискусии по всякакви теми. А във връзка с това дали е остров на стабилност - ако погледнем извън България и това, което казвам, деструктивизъм, правилно ме поправи г-н Местан, не мога да кажа - всичката опозиция под един знаменател. Но вместо да се обясняваме, можем да погледнем всички доклади както на рейтингови агенции, така и съответно доклада на Европейския съюз. Такава положителни доклади не е имала България много отдавна. Както самият факт, че европейските субсидии идват до България и съответно европейските програми са отворени и няма нито една затворена програма, е факт, че се работи по тях. И ние в момента сме нетен ползвател именно на тези пари - над 800 милиона за миналата година България е усвоила нетно в бюджета си. Досега ние бяхме платец в Европейския съюз. Досега ние давахме пари, за да бъдем в Европейския съюз, а сега за първа година ние ползваме тези пари.
Водеща: Тъй като г-н Чуколов ви посъветва...
В. Николов: Така че дали сме остров на стабилност е прав г-н Велчев да каже това, и това се вижда от всички доклади, които са, международни.
Водеща: Тъй като г-н Чуколов, който стои до вас, ви посъветва още по-твърдо да действате, господин Чуколов, "Атака" ще остане ли лоялен, верен партньор на ГЕРБ в парламента докрай, безусловно?
Д. Чуколов: Вижте, това зависи както от "Атака", така и от ГЕРБ. Така че на този въпрос това е най-конкретният отговор, който мога да ви дам. Но нещата трябва да бъдат ясни и да станат ясни. Кой подкрепя и за какво подкрепя. Ние от "Атака", ако не подкрепяме ГЕРБ, това значи, и вчера г-н Сидеров го каза на събранието, да дойде на власт правителство, където вътрешният министър ще бъде Яне Янев, президент ще е Алексей Петров и т.н. Това ли искаме? Това ли е нужно?
В. Шарков: В предния парламент и Сергей Станишев подреждаше едни такива правителства...
Д. Чуколов: Господин Шарков, според вашите изяви и това, как гласувахте в последните месеци, вашето място е там, при опозицията. Седнете там...
В. Шарков: Най-малко вие сте хората, които ще определят нашето място. Нашето място се определя от избирателите години наред, а не от предния парламент.
Д. Чуколов: Хората са го определили. Затова имате 4-5 депутати в това Народно събрание. Седнете ей там при опозицията.
В. Шарков: Нали се сещате да...
Д. Чуколов: Трябва нещата да бъдат ясни и откровени.
В. Шарков: ... дали са 4-5...
Д. Чуколов: Това е истината, която...
Водеща: Господин Местан...
Л. Местан: Нали се сещаме, че зрителите на Българската национална телевизия не могат да бъдат така подценени и да оценяват днешната власт в сравнителен аспект непременно с Яне Янев. Прекалено елементарен е този трик. Ако държите да бъдете оценени на базата на това сравнение, вероятно ще изглеждате доста успешно управляващото мнозинство. Аз поисках думата, за да изразя категоричното си несъгласие с израза твърда ръка. Този израз не е с еднозначна семантика. Този израз е доста притеснителен. Ние сме съгласни, че властта трябва да бъде твърда в противодействието на корупцията и на престъпността...
В. Шарков: Именно за това говорим.
Л. Местан: ... но само дотук. Противодействието на корупцията и на престъпността не може да се използва като параван, зад който да се крие политика на газене в територията на правата и свободите на българските граждани. Защото, ако властта не е в състояние да каже колко от подслушваните се оказват в крайна сметка невинни, къде е оправданието, че чрез подслушването се гази в техния личен, забележете, най-вероятно и в интимния им свят.
Д. Чуколов: Затова има парламентарна комисия, нека там да се разгледа това.
Л. Местан: Защото това няма нищо общо с либералното ни разбиране за демократичното гражданско общество. Оказва се обаче, че не случайно сте закрили Бюрото за контрол за използване на специалните разузнавателни средства.
Д. Чуколов: Има такава подкомисия в Народното събрание. Вие имате член там, един ли, не знам, не съм запознат толкова, нека да се направи изслушване там, нека да се направи доклад на тази комисия, да се изслушат хората...
Л. Местан: Да, и тя е структурирана по начин, който дава предимство на управляващото мнозинство. И това е изключително...
Д. Чуколов: Вие имате представител, нека там да стане този разговор, а не по студията. Не по студията да стават тия разговори, да се определя кой е виновен, кой е невинен. В едно студио това не може да стане. Ние не сме такива специалисти. Нека там да се направи изслушване, да дойдат експерти, хората, които са засегнати...
Л. Местан: Това е проблем на българското общество, а не на подкомисията.
Ваньо Шарков: Това ли са в крайна сметка приоритетите на политическите партии за тази година. Аз не мога да разбера този дебат, който вчера се водеше в парламента, изведнъж го пренесохме тук и продължаваме да говорим по начина, по който се говореше вчера при откриването. Съжалявам наистина, че започнахме със скандала със специалните разузнавателни средства. Съжалявам, че продължава по този начин да се води дебатът - кой къде е трябвало да седне, кой какво трябвало... Има по-важни неща. Не, не хората им е ясно. Има важни неща. Има принципи. Има неща, които касаят състоянието на българската икономика през тази година. Изпълнението на бюджета за тази година. Какво се случи с бюджетния дефицит? Дали той ще бъде такъв, че да позволи въвеждането, влизането на България в еврозоната. Дали България ще отговори на изискванията за влизане в Шенген?
Какво се случи със здравеопазването през тази година, защото това е годината, която е подготвителната, за да стартират същинските реформи от 2012, каза и министърът на здравеопазването. Ние сме хората, които трябва да подготвим законодателната рамка на всичките тези промени, за да може да се гарантира сигурност за българските граждани във всяка една сфера. А ние говорим 30 минути...
Водеща: Ето това са приоритетите според "Синята коалиция". Дайте всеки един от вас да каже наистина за приоритетите. Г-н Найденов.
А. Найденов: От казаното от г-н Николов като представител на ГЕРБ разбирам, че управляващите вече трайно пребивават в една паралелна реалност, паралелна на реалността, в която живеят българските граждани. Тяхната реалност и тази, в която всичко е наред, в която всичко е стабилно и спокойно. Реалността за мнозинството от българските граждани, в т.ч. и за нас като представители на опозицията, е съвсем друга. Това е реалност, в която вече 17 до 20 процента е по-висока цената на хляба, в която продължава да расте. Това е реалност, в която продължава да расте цената примерно на олиото. Това е реалност, в която расте разликата между доходите, с които разполагат българските граждани, и необходимите им средства за издръжка на живота. Това е реалност, в която продължава тенденцията на обедняване на българските граждани.
В. Шарков: Това означава ли, че приоритет на БСП е да намалите цената на хляба и на олиото през тази година?
А. Найденов: Ето това, което бележи разликата между управляващи и между опозиция.
В. Шарков: Кажете...
Д. Чуколов: Помогнете, измъкнете му с въпросите...
А. Найденов: Ама, вие не казахте и дума за това, което се случва в тази действителност. Вие не казахте и дума за онова, което заложихте като абсолютно некомпетентна, грешна политика по отношение на бюджета за 2011 година. Говорите за това, че нямало предложения. Ами над 30 предложения, които ви чертаят точно алтернативен бюджет...
В. Николов: Имам предвид не ми казахте...
А. Найденов: ... по отношение на приходи, по отношение на разходи, по отношение на приоритет. Вие нямате приоритет. Вие от това, което чуваме и вчера при откриването на сесията, говорите за някакви законодателни решения, свързани с продължаване на реформите. Къде, с промените или с новия Закон за военната полиция. Каква реформа правите в отбраната и във въоръжените сили?
Водеща: Г-н Николов, приоритетите на ГЕРБ, за да отговорите на колегите си.
А. Найденов: Или с промените, прощавайте, да завърша, в Закона за лекарствените средства каква здравна реформа чертаете? Говори д-р Шарков за необходимостта да се подготвят закони. Ама вие 2 години вече ги готвите тези закони и правите грешка след грешка в сферата на здравеопазването, което доведе до смяната на трима министри. Провал.
Водеща: Добре, г-н Николов.
В. Николов: Въобще категорично не мога да се съглася, че това е провал или т.н. Ние продължаваме да следваме пътя.
А. Найденов: Е, аз не очаквам от вас да се съгласите.
В. Николов: Аз показах международните доклади затова, защото искам да кажа, че пътят е верен, който сме поели. Аз не казвам, че няма трудности, аз не казвам, че не се случват...
А. Найденов: Е, ако това е верният път, пази боже.
В. Николов: ... проблеми. Но аз казвам, че това е верният път. Верният път е именно да се преструктурират секторите в икономиката, да се направят съответните реформи и съответно да подпомогнем нашия бизнес, за да може да увеличим растежа на брутния вътрешен продукт. Защото знаем, че тази година вече, слава богу, имаме, макар и малко, но нарастване на брутния вътрешен продукт. И в тази връзка искам да кажа, че програмата на ГЕРБ е доста амбициозна във връзка със законодателството, във връзка с това да разтоварим Върховния административен съд чрез съдебната реформа, чрез Закона за съдебната власт.
Съответно, бих казал, че тази година ще бъде и година на енергетиката в България, защото предстоят много важни промени както в Закона за енергетиката, така и възобновяемите източници на енергия, така и създаването на енергийна борса. Знаем и тези проекти, които се готвят, международни, ще намерят своите отговори тази година. Ще се знае вече на каква цена, което досега не е осъществено. И разликата между предните правителства, аз мога да ви кажа, примерно е във връзка с връзката на касовите апарати с НАП. Ето една огромна реформа, която се осъществи във връзка с бензиностанциите. Това е волята на правителството да се справи именно с този нелегален сектор.
Водеща: Да чуем и г-н Чуколов.
В. Николов: И предстоят много още други реформи. И мога да кажа, че пенсионната реформа, която се осъществи, която я гласувахме, стана по един много безболезнен начин, за разлика от други страни в Европа.
А. Найденов: Която ще почне от 1 януари 2012 година.
Водеща: Да чуем г-н Чуколов.
Д. Чуколов: Ясно е, че ГЕРБ е управляващата партия. Народът през 2009 година е решил да даде доверие на ГЕРБ, партия "Атака" да подкрепя това управление, като двете единствени партии, които не са участвали досега в управлението и са партии извън статуквото. Но ГЕРБ определя каква да бъде програмата. Ако партия "Атака" имахме повече депутати, щеше да бъде сигурно друга програмата и щяхме да водим такива разговори. Това, което трябва да кажем обаче, това, което от "Атака" ще настояваме през тая година, е да има повече регулация. Например 5.5 милиарда лева са получили банките като приходи през миналата година от такси, лихви и комисиони от българските граждани, които всички казваме, че те са много бедни и много онеправдани. Така че трябва да се направи нещо в тая сфера, трябва да има регулация на тия лихви. Трябва да има повече държава в този сектор, така че нещата да бъдат поставени на една сигурна основа, а не коя банка колко ще изнесе и дивиденти да раздаде на своите собственици. Това е като основен приоритет, който ние ще следваме и ще настояваме, когато политическите сили и партии сме се събрали в някакъв формат, нека да обсъждаме такива реални неща, които биха помогнали на българския гражданин.
Водеща: Добре, да чуем и г-н Местан.
Л. Местан: В този смисъл абсолютно съм изненадан, че не чух от управляващите думата Шенген.
Водеща: Спомена я, мисля, г-н Николов.
Д. Чуколов: Аз мислех, е че вие ще я кажете, затова оставих...
Л. Местан: Благодаря, защото е важно, защото това вече не е само ваш проблем, това наистина е национален проблем на България и междувпрочем резервите не само на Франция проявяват категорично разликата между мерака и моженето. Така че аз пожелавам повече можене освен усещане за правилния път и за вярно дефинираните според вас цели.
Очаквам също така да не гледате на всяко вето на държавния глава като на враждебен акт и да се възползвате от уникалния шанс, който сега имате по отношение на изборния кодекс, защото някои от откровено недемократичните текстове, които са гласувани около Коледа, биха могли да бъдат коригирани. Очаквам също така да промените абсолютно грешните, граничещи с престъпност намерения спрямо Българската академия на науките. Инак съзнаваме, че ако няма готовност за диалог от страна на управляващите, опозицията не може да определя дневния ред в Народното събрание. Ние можем да предлагаме алтернативни виждания. И в този смисъл няма по-важна политическа цел за 2011 година - да се очертае ясно профила на алтернативата на управлението на ГЕРБ и "Атака". Това е полезно междувпрочем и за самото управление, защото политиката не търпи безалтернативността.
Водеща: Г-н Местан, тъй като ни остават само броени минути, такъв въпрос към вас...
Д. Чуколов: Само една вметка може ли.
Водеща: Секунда, само секунда. ДПС е по притеснена от случващото се в държавата, приоритетите на ГЕРБ, може би липсата на почва под краката или от случващото се в самото Движение за права и свободи и напускането на такава знакова фигура, каквато е г-н Касим Дал от централното оперативно движение на ДПС, заявявайки, че движението е изпаднало в тежък вътрешнопартиен колапс и небивала изолация.
Л. Местан: Само да кажа, че една от най-силните тези на г-н Доган във вътрешнопартиен план се свежда до принципа, че никой, абсолютно никой не може да се отъждествява с партията, включително и лидерът. И ако този принцип е валиден за Ахмед Доган, то с още по-голяма сила този принцип е валиден за Местан, за Имамов, за Костадинов, за Емел Етем, за Хасан Азис, за Бахри Омер, за Зинал, естествено е валиден този принцип и за г-н Касим Дал. Всеки един от нас носи каузата ДПС в себе си, но никой няма право на претенцията каузата на ДПС - това съм аз. Искам да кажа, че ДПС успя да възпита такава култура на вътрешнопартийния диалог, съгласно която мястото на разговорите за въпросите, които се повдигат от г-н Дал, е централното оперативно бюро. Той е член на този орган, всяко заседание на централното оперативно бюро и на парламентарната група започва с предложение за дневен ред от страна на председателя или водещия заседанието, но и с неизменния въпрос - какви други теми бихте искали да обсъдим. Така че тези заседания са открити за всеки един член на ръководните органи и те са в правото си да предлагат точки от дневния ред. Аз нямам памет някой някого, когато и да е, но когото и да е било, да отказва включването на който и да е въпрос в дневния ред на тези заседания.
Водеща: Моля ви за кратък отговор...
Л. Местан: И точно краткият отговор е, че всички тези въпроси, които се повдигат, и самият казус, предстои да бъдат обсъдени, забележете, на следващото редовно заседание на централното оперативно бюро, което ще бъде вторник в нормално време, след което ние ще излезем с официална позиция. За да не губя повече с вътрешнопартийната дейност времето на другите колеги.
Водеща: Добре, нека да завършим буквално секунди имаме...
Д. Чуколов: Само ако мога да кажа няколко думи. Сега чухме и позицията на либералната позиция, чухме и позицията на една лява партия, на десните партии. Но това, което ние, от "Атака", искаме да кажем, е, че през тази година, трудна година, година в криза, поредната година от прехода, трябва да заложим на сигурното, а най-сигурното е българският патриотизъм и национален дух. От това по-силно нещо няма. Това трябва да бъде, това трябва да следваме.
В. Николов: Само да кажа на г-н Местан, че първият, който критикуваше БАН, това беше Ахмед Доган, мисля, че беше май месец 2009 година, когато каза, че държавата дава 130 милиона за фонд работна заплата на Българска академия на науките.
Л. Местан: О, да. Ние не отричаме необходимостта БАН да се реформира, но не и да се ликвидира, това е разликата между нас.
В. Шарков: Да не се връщаме назад - какво се е случило преди.
Л. Местан: Това е огромната разлика между нас.
В. Шарков: Вижте, вчера беше първият ден на новата сесия на парламента. Вижте какво внесоха като предложение за точки от дневния ред различните парламентарни групи. Първата точка, която вчера обсъждахме, беше предложеното от "Синята коалиция" изменение в закона за устройство на държавния бюджет и въвеждането на така наречения фискален борд, който да гарантира и измерването на дефицита по европейската методика, което да гарантира сигурност за инвеститорите и...
В. Николов: И всички се съгласиха.
В. Шарков: И всички са съгласни, не го приехме.
В. Николов: Ами, защото не беше добре оформен този...
Водеща: Добре, нека да чуем г-н Найденов и да приключим. Г-н Найденов.
А. Найденов: Ако ми позволите като заключителни думи, пет сфери, които мога да очертая като зони на политическа и парламентарна активност на парламентарната група на "Коалиция за България". На първо място, социалната сфера, Без съмнение защита правата на гражданите, доходите на българските граждани, съответно качество и стандарт на живота. Втора зона е здравеопазване. Трета зона духовната сфера - образование, наука, култура. Четвърта зона местно самоуправление. Пета зона национална сигурност. Разбира се, извън тези зони, без съмнение приоритет - Шенген. Това обаче, което мога да кажа като заключителни думи, е, че наистина ни чака една поредна за съжаление трудна и тежка година, най-вече заради негативната социална, икономическа и финансова ситуация в страната. Година, в която ще имаме едно засилващо се политическо и социално напрежение, особено с наближаване на изборите. За съжаление виждам решимост на мнозинството да ползва целия ресурс, в това число и властта си, за да си гарантират служебни предимства. Година, в която ще видим симулация или отказ от социално значими реформи.
Водеща: Добре, ще видим. Господа, благодаря ви...
В. Николов: Не, че това нещо не е правено по времето на тройната коалиция.
Водеща: Благодаря ви за това участие, пожелавам ви по-малко среднощни заседания и по-голяма ефективност във вашата работа като парламентаристи.
В. Николов: Аз мисля, че тази година ще влезем в Шенген...
Д. Чуколов: И творчески успехи ви пожелавам на вас.
Водеща: Благодаря, мерси. Взаимно. Това бяха депутатите.