До момента няма задържан за смъртта на 16-годишния ученик от Търговско-банковата гимназия, който беше намерен мъртъв на пейка в Борисовата градина. Това съобщи вътрешният министър Румяна Бъчварова в Народното събрание и допълни, че не е изяснен и мотивът...
До момента няма задържан за смъртта на 16-годишния ученик от Търговско-банковата гимназия, който беше намерен мъртъв на пейка в Борисовата градина. Това съобщи вътрешният министър Румяна Бъчварова в Народното събрание и допълни, че не е изяснен и мотивът на престъплението. Бъчварова отхвърли версията за любовно отмъщение и обясни, че разследващите продължават да издирват оръжието, с което е извършено престъплението. В същото време главният прокурор Сотир Цацаров заяви, че една или основните версии са свързани преди всичко с личен мотив.
Столичната Дирекция на Вътрешните работи призовава всички граждани, които на 2 юни, между 10 и 12 часа са били в района на Борисовата градина и бул. „Драган Цанков“, да съдействат за разкриването на престъплението. Хората, които са били там и са забелязали нещо нередно или тревожно, или имат информация за извършеното наблизо тежко криминално престъпление, да позвънят на телефон 112, като анонимността е гарантирана.
Според вътрешния министър основната работна версия за убийството е сбиване между футболни фенове. Другите две версии са спор за момиче и конфликт между ученици от Търговско-банковата гимназия и Строителния техникум в София. Днес в гимназията на убития Георги психолози разговаряха със съучениците му.
Психологът Панайот Рандев, който поде инициатива в България да се обърне внимание на агресията и насилието между ученици, смята, че много от конфликтите, които възникват, не само между децата, но и между възрастни, се дължат на недоразвит самоконтрол.
Панайот Рандев: "Според мен това убийство е въпрос на случайност, но то показва, че всеки от нас може да е на това място. Какъв е проблемът като си вървя по централна софийска улица, някакъв човек с нисък самоконтрол, ако ми каже нещо и аз му отговоря нещо да не ме наръга с нож. Т.е. това създава сериозния проблем, че няма вече безопасни места."
И тук възниква въпросът създава ли обществото ни благоприятна среда за развитието на насилие и агресия.
Панайот Рандев: "Училище, детска градина, семейство рязко са избягали от проблема възпитание. В министерските програми липсва възпитание, липсва работа с личността, всичко е знания, знания, знания, но децата все пак са преди всичко личности, характери и темпераменти и ако не обръщаме внимание на личността им, няма как да ги управляваме."
И ако за действията и реформите, зависещи от държавните иснституции се изисква много време и средства, то семейната среда изисква само едно - внимание. На този фон тревожно звучат данните от едно от последните изследвания, скициращо отношенията в семейството - 70% от бащите и 60% от майките споделят, че биха отделяли повече време за децата си, но ангажиментите в работата не им го позволяват.
Яна Алексиева: "Агресията е процес, който се развива. Едно дете не става агресивно от днес до довечера. Когато забележим, че детето става по-агресивно, отколкото по принцип сме виждали, че е такова или когато училището ни дава тези сигнали, наистина да се вгледаме малко по-старателно в детето, да потърсим помощ от специалист."
Според психолози освен ранното идентифициране на проблема в семейството, това трябва да се случва паралелно и в училище. Затова специалистите смятат, че трябва да се изгради система за ранно предизвестяване на рисковете, с помощта на която проблемите да се решават в техния зародиш, преди да се е случило най-страшното.