Синдикатите на оперните и музикалните театри в страната изпратиха протестно писмо до министрите на културата и финансите и до Народното събрание. В него те алармират, че делегираните бюджети, с които се работи, обричат творците на мизерия. Профсъюзите се...
Синдикатите на оперните и музикалните театри в страната изпратиха протестно писмо до министрите на културата и финансите и до Народното събрание. В него те алармират, че делегираните бюджети, с които се работи, обричат творците на мизерия. Профсъюзите се обявяват и срещу методиката за определяне на дотациите, която не стимулира високия професионализъм и принизява нивото на представленията.
Творците настояват за незабавен диалог с министерството, за да се договорят нови начини на финансиране.
Нина Найденова, директор на Държавната опера в Пловдив: „Проблемът ни е общ – не успяваме да достигнем въпросните 40% собствен приход, т.е. ние трябва да имаме между 6-7000 зрители на месец, което дори от гледна точка на зали, пространство, публика, пазар – не е реалистично.”
Директорите на културните институти настояват при определяне на държавната дотация да се взема предвид и творческият критерий. Така ще се стимулира високото ниво на продукциите и на професионализма на изпълнителите. В момента методиката отчита единствено цифровите измерения на труда на творците – от броя продадени билети. Но дори и така, парите от дотациите се бавят или идват орязани.
Нина Найденова, директор на Държавната опера в Пловдив: „Това, което миналата година като сезон - най-силен, най-успешен и като брой произведения, и като публика, и като 90% завишение на приходите ни от билети... остана в пространството и дотацията, която трябваше да получим и която трябваше да е голяма, не дойде.”
От културното министерство отговориха, че ще потърсят диалога с хората от гилдиите, но промени в тази финансова година са малко възможни. Все пак методиката за финансиране се анализира и се търсят по-добри модели.
След ареста на полицаи от Пето районно - как е работила престъпната схема?