Някои родители знаят в каква сага може да се превърне кандидатстването, приемането и записването на дете в детска градина в София. Какви са обновените критерии за кандидатстване в ясли и детски градини и има ли недостиг на места?
Все повече желаещи за кандидатстване в столичните ясли и детски градини има през последните години. Свободните места обаче се оказват недостатъчни.
"Опитахме се да го запишем на ясла детето, но безуспешно, за съжаление. Надяваме се догодина или след година и половина да имаме възможността да я изпратим на ясла или по-скоро да ни приемат", сподели родителят Мартин Димитров.
От дирекция "Образование" към Столичната община обясниха, че най-голям брой незаписани деца след извършените 4 класирания през месец май и юни има в яслените групи - 6000 деца. И допълниха:
Мария Минчева, директор на дирекция "Образование" към Столична община: Има недостиг и в първа градинска група, малко над 1500, а също и при 4-годишните деца.
"Направи ми впечатление, че за нейната възрастова група имаше много малко ясли с прием, тъй като тя беше на годинка и един месец, когато си подадохме документите и имаше за моя район специално, който е Връбница, имаше само една ясла, която имаше прием за толкова малки деца", споделя Евгения Гринко.
Критерият, заложен с най-голяма тежест при прием, ще бъде постоянният адрес на родителите:
Мария Минчева, директор на дирекция "Образование" към Столична община: Това е с оглед да удовлетворим повечето софиянци, които са живели за по-дълъг период от време, децата им да бъдат приемани с предимство в детските градини.
На въпрос дали се притеснява да пусне детето си на ясла, Евгения Гринко отговаря:
"Да, много. Особено, че на нея и предстоят още ваксинации, малко ме е страх да я пусна от септември месец. Но там вече не знам дали ще предложат някакви други варианти, тъй като ако не я пусна реално, тя ще си загуби мястото. Доколкото знам, 60 дена е срока, в който тя трябва да започне да посещава заведението иначе си губи мястото".
А психологът Младен Владимиров подчертава, че от голямо значение е децата да бъдат върнати в нормалната им среда, без да има място за притеснение:
Младен Владимиров, психолог: Много важно за децата е детската игра, през нея те учат, емоционално се регулират и се социализират с другите. Когато ние ограничим детето, поставяйки го в изолираната среда на семейството, то най-вероятно емоционално се регулира и социализира със своите родители или по възможност, с брат и сестра. Често пъти родителите не успяват да поставят онези граници, които учителите през своите педагогически опит и правоспособност успяват да наложат. Детето и въобще личността има три аспекта - интелектуален, емоционален и социален и ако ние приемем, че дигиталната среда може да даде емоционалността от части през емотиконите и интелектуалността през учебното съдържание, то социалността няма как да се даде.
И допълва още, че стрес няма да претърпят само децата:
Младен Владимиров, психолог: Децата в момента ще претърпят със сигурност стрес влизайки, но нещо важно е да кажем, че ще претърпят стрес и самите учители, защото педагогическата професия е силно застаряваща, средната възраст е 47 и половина години.
А мерките, които децата и обучаващият персонал ще трябва да спазват през тази учебна година са все още неясни:
Мария Минчева, директор на дирекция "Образование" към Столична община: Очакваме отново здравните власти да излязат с указания, за да могат да бъдат сведени до знанието на директорите на детски градини, до директорите на училищата.
А от общината обещават да осигурят повече свободни места
Мария Минчева, директор на дирекция "Образование" към Столична община: Всяко едно неприето дете, дори и едно дете, това е проблем, но това, което мога да кажа е, че с помощта на държавата в момента са предприети много активни действия от страна на кмета Фандъкова, съвместно с районните кметове за строителство на детски градини, смятаме, че трябва да се извършва с по-бързи темпове.
Стажант-репортер: Софи Цветкова