НОВИНИ

Основните версии за трагедията на АМ "Струма" (ОБЗОР)

Николай Минков
от Николай Минков
20:04, 24.11.2021
Чете се за: 05:47 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Сгрешена и избледняла хоризонтална маркировка, липса на пътни знаци, лошо състояние на светлоотразителите, евентуална контрабанда на горива или човешка грешка са част от възможните причини за тежката катастрофа с 45 загинали ма магистрала "Струма". Това съобщиха експерти по пътна безопасност в "Денят започва" на БНТ.

Бившият автомобилен състезател Румен Дунев опроверга твърдения, че автобусът няма спирачен път, а неговия колега Димитър Илиев пусна клип, в който анализира цялото трасе, по което е минал автобуса преди фаталния сблъсък. Илиев констатира липса на адекватни указателни знаци за фаталната отбивка

"Очаквам да видя знак за отбивка за място за отдих. Задължително е на 500 м. от подобно съоръжение да е обозначено за място за отдих", казва състезателят.

Оказва се че има и други нередности с пътната инфраструктура на фаталния участък

Тук се наблюдават остатъци от маркировка на двойна непрекъсната, която обаче в условията на трагичната нощ трудно би могла да бъде забелязана. Особено пък ако приемем, че отсреща се движат автомобили на фарове Единственото, по което се ориентираме къде сме позиционирани на пътя, е размазаният силует на мантинелата вдясно от нас, чиито светлоотразителни елементи са в окаяно състояние и отдавна са изгубили своя ефект.

Дори мантинелата на острова е от опасен тип и не е трябвало да бъде монтирана на това място.

Долу мантинелата, която е пред знака, не трябва да бъде тип "рибена опашка", а трябва да бъде буферна мантинела, която да обере кинетичната енергия", казва Димитър Илиев.

Експерт разби една от най-спряганите версии: Автобусът на "Струма" е имал спирачен път

Друг ас в автомобилния спорт и експерт по пътна безопасност Румен Дунев разби една от най-спряганите версии за инцидента липсата на спирачен път и заспиване на шофьора.

"На два пъти има спирачен път. Единият път е малко преди островчето, преди автобусът да се удари в островчето. И втория път малко преди да се удари във втората мантинела", казва той.

Шофьорът на автобуса не е заспал.

"Малко преди инцидента има ремонт на пътя, където се минава от едната лента в другата, където пътят е стеснен. Тоест, той ако почва да заспива, то той ще направи инцидента там", допълни Дунев.

Посочва още че ако автобусът е спукал гума, трябва да има следи от нея и от джантата по асфалта.,

"В момента, когато той се кацва на островчето , там няма следи от джанта и от гума, което ни навежда на мисълта, че първо е имало взрив в автобуса. След това шофьорът е тръгнал да се прибира първо вдясно и да намалява скоростта , защото след удара автобусът буквално с много малка скорост е отишъл в лявата лента и понеже е тежък, е скъсал мантинелата и е попаднал в един капан между двете мантинели", допълни Дунев.

Според него автобусът се е запалил още преди да връхлети върху мантинелата на отбивката, като се позовава на снимки от мястото на инцидента.

Главният прокурор Иван Гешев ще командирова в град Скопие прокурор и следовател от екипа, които ще предадат молбата за правна помощ в прокуратурата на Република Северна Македония, обясни говорителят на главния прокурор Сийка Милева.

"С оглед бързина и ефективност командированият екип лично ще получи изисканите документи. С цел идентификация на загиналите граждани българският екип на място ще получи и ДНК-профилите от роднини на загиналите с цел същите да бъдат съпоставени с ДНК-профилите на жертвите, респективно те да бъдат идентифицирани възможно най-бързо", допълни Милева.

Шефът на автомобилната инспекция заяви, че чрез пътните камери и техническите средства на автобуса могат да установят дали шофьорът е почивал и с каква скорост се движил.

"Има такива камери, които могат да установят движението на автобус, скоростта, с която се е движил и да се установят подробности по настъпване на това тежко произшествие", обясни Бойко Рановски.

Има опция да бъдат манипулирани данните както от тахографа, така и от ограничителите на скоростта.

Рановски посочи, че над 1500 повече са установените нарушения в автобусните превози само през тази година, като в момента се проверяват всички автобусни фирми. В момента се създава електронна система, която автоматично ще прави проверка във всички регистри.

Репортери: Иво Никодимов, Николай Минков

ПОДРОБНОСТИ ЗА ТЕЖКИЯ ПЪТЕН ИНЦИДЕНТ НА АМ "СТРУМА" ЧЕТЕТЕ ТУК

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Спартак (Москва) записа дубъл над Наполи и оглави група "C" в Лига Европа
Спартак (Москва) записа дубъл над Наполи и оглави група "C" в Лига Европа
Пулев води преговори за мач с британеца Джо Джойс
Пулев води преговори за мач с британеца Джо Джойс